Billigt sovsäcksöverdrag

Jag ska upp till fjällen och tälta i påsk. Av erfarenhet från tidigare år vet jag att det kan vara skönt med ett vattenavstötande överdrag över sovsäcken. När jag letat i affärer i Stockholm rekomderar de antingen gore tex överdrag som är svindyra eller överdrag som inte håller borta vattnet. Har någon något tips på billigt överdrag som ändå står emot den lilla mängden vatten som kommer ned från taket?

Norris; sa:
ingetbraledigt; sa:
Två stycken 125-liters sopsäckar kombinerat med en rulle tejp så är det klart. Billigt och funktionsdugligt.

Men andas inte, så det lär nog bli en hel del kondens.

// Fredrik

Jag har fått problem med kondens t.o.m med bara tunt bommullstyg ovanpå säcken.
(Jag hade ett sovsäcksöverdrag med vattentät undersida för att skydda säcken från markfukt när jag sov i vindskydd) men kondensen på översidan gjorde att vinsten var ganska liten.

Vore det inte bättre att fundera över var kondensen på innertältet kommer ifrån?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
poncho!

kan rekomendera en poncho jag köpte för 150kr på sthlm militaryshop är 200x160cm den går att lätt knäppa ihop på längden.det sitter även 8st öljetter så att man kan spänna upp den som tak eller göra en enmans tält mot ett träd.man får bra plats med både liggunderlag och vintersovsäck när man knäpper ihop det på längden samt använda det som en vanlig poncho.mvh mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips