Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid?

Jag använde Itabs packaway-ställ på en tur i kebnekaise förra veckan. Byxor + jacka fungerade utmärkt som skalplagg för vind och lättare nederbörd vid en topptur (på tredje toppförsöket gick det!). Hade endast en t-shirt och ett pat ultralätta byxor under (de senare behövdes egentligen inte).

Stället fungerade bra, men efter vandringen från fjällstationen till nikkaloukta i ganska kraftigt regn var jag ganska blöt invändig. Fördelningen kondens och regn är svår att avgöra, men nog kom det in regn.

Letar nu själv efter ett skalset för vinterturer i fjällen i gtx pro-shell eller motsvarande. Kanske är lättare varianter tillräckligt hållbara(?) Ska också gå att använda resten av året. Tar gärna emot rekommendationer. Kanske startar en egen tråd om min förfrågning anses avvika för mycket från ämnet.

Jag köpte just på ebay en Outdoor Research Alibi softshell. Med flera olika tyg. -tex på axlar, armar och huva. Resten bara vattenskyddad med stretch.

Återkommer med omdöme

Skickat från mobilen

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Borde ju inte vara nå problem att hitta.. har använt itabs outback och vanliga t&p Shell stället utan problem.. köpte i veckan även Pro Shell jackan och tror den fungerar klockrent dom mildare årstiderna..

Var ute igår i spöregn med Pro Shell stället 3 timmars spårning me hund.. hade MerinoNet underställ och helt utan fukt el bli varm så den fungerar bra på sommaren oxå.

Andasplagg direkt mot hud blir en varm o svettig upplevelse..

Gäller att man har underställ sommar som vinter så fungerar billigare vattentäta andasplaggen bra oxå..

Hur ska man se på det där med vattenpelaren?
Itabs packaway har "bara" 5000mm... Sist jag kollade så klarar de väll en lätt skur men inte en hel regnig dag? Eller?

Är också på jakt efter nån skaljacka i budget nivån å tycker annart det verkar vara bra tips!

Har vandrat flera dagar i ihållande regn med packaway. Tycker den funkar fint. Men lite kondens blir det såklart. Det blev det i mina goretexjackor också.

Har tvättat min Itab regnjacka ett antal gånger och nu har den mist mycket av sin förmåga att stå emot riktiga regnskurar.

Har tvättat min Itab regnjacka ett antal gånger och nu har den mist mycket av sin förmåga att stå emot riktiga regnskurar.

Jag har aldrig tvättat min jacka, men har läst att ytbehandlingen(impregneringen?) av tyget på membranplagg kan behöva bättras på efter slitage och tvätt. Nikwax har väl produkter för sådant. Kanhända kan det hjälpa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips