Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid?

Letar febrilt efter en snygg, billig och hyfsat bra skaljacka som funkar vår höst och vinter! Tips?
Max 1700:-

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
 
Tyvärr, blir det nog svårt att hitta en skaljacka som klarar dina krav! Enligt mig kräver vinteraktivitet en helt annan kvalité av skal jämfört med vår och höst. Jag anser att denna jacka ej finns idag som klarar alla tre årstider. Det man kan hoppas på enligt mig, är att det krävs två jackor, en för vinterns förutsättningar, en andra som klarar de övriga årstiderna.
Om någon kan hitta en skaljacka som funktionsmässigt klarar alla årstider, så är även jag idel öra!

mvh
LarsÖ
 
Paramo är inget dumt alternativ. Speciellt på vintern. Lätt begagnad eller på rea kan du klara budgeten. Köpte min Velez på eBay för ca 1300kr i nyskick. De har också en Outlet där, Paramo Seconds. Jag är mycket nöjd. Andas mycket bra. För varm för sommaren.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Ett vattentätt skal är inte särkskilt praktiskt alla gånger på vintern, jag går/åker alltid i softshell, paclitejacka finns med i packningen.

Softshell är dessutom väldigt mycket billigare. :)
 
Som sagts ovan - köp 2 jackor! En softshelljacka + ett vattentätt skal, alternativt en bomull/polyesterjacka + vattentätt skal. Om du köper från ITAB t.ex Fjeld jacka + Packaway regnjacka kommer du billigt undan. Eller så har de också en anorakmodell i nån bomull/polyblandning + ett Packawayställ. Billigt. (Jag har inte testat Fjeld jackan, men den har inte fått alltför dålig kritik. Packawaystället är prisvärt.)
 
Jag har prövat att åka längdskidor i vanlig Gore-tex. Det var en mycket svettig upplevelse, även med fronten nedragen en bit och armluckor helt öppna.
Paramojackan är också lite för varm, men med lite vädring funkar den fint.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Testa Milo, går att köpa via Northstar. se. Titta ut modell på Milo. pl jag har Milo Otay och är. mycket nöjd med den, 20000 mm vp och andas 20000 (enheter) dvs i klass med gore tex. Konyakta sen northstar och beställ. Jaggav 1600 för. min jacka.
 
På vårvintern har jag testat att ha ITABs lätta vindblus och kompletterat med deras regnjacka när det dragit på. Har funkat men nog inget jag skulle testat på högvintern.

XXL har ett billighetsmärke på vindjackor och byxor. Kommer inte ihåg vad det hette men det var otroligt billigt när jag köpte det förra vintern. Det blev dock ingen vintertur detta år så jag har inte testat det.

Edit: Inte så snygg dock. :)
 
Ett vattentätt skal är inte särkskilt praktiskt alla gånger på vintern, jag går/åker alltid i softshell, paclitejacka finns med i packningen.

Softshell är dessutom väldigt mycket billigare. :)

Word.

På vintern kör jag alltid med en softshelljacka över ett ganska tunt merinoställ. Fungerar utmärkt i -15 om man är i rörelse. Med en lättpackad vindjacka (plockas snabbt fram ur topplocket) klarar man kyligare/blåsigare förhållanden. Om det stormar tar man fram sin belayjacka ur ryggan och mår gott.

På höst/vår är en softshelljacka inte alls lika lämplig. Finns det risk för regn är det läge att ha något vattentätt, som kan vara, men som inte behöver vara, ett GoreTex-plagg.

Om budgeten är 1700 rekommenderar jag att du köper (1) en skön softshelljacka (utan membran) och kombinerar med en gammal lätt vindjacka (som du hittar i garderoben), som du strippar på ev. innerfoder. För dagarna med plusgrader (vår/höst) köper du (2) en tunn regnjacka, modell billig, som du kan dra över din fleecetröja (som du redan har).

För iskyla och storm behöver du en belayjacka, men det får bli på en annan budget :).
 
Hur ska man se på det där med vattenpelaren?
Itabs packaway har "bara" 5000mm... Sist jag kollade så klarar de väll en lätt skur men inte en hel regnig dag? Eller?

Är också på jakt efter nån skaljacka i budget nivån å tycker annart det verkar vara bra tips!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
Bloggomann Billiga och bra storskor? Kläder 3
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
Tauer Billiga skor för nybörjare? Kläder 13
spotty Billiga allvädersställ - bra? Kläder 3
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
MagnusJ Billiga och bra kängor - finns de? Kläder 21
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
canis lupus Billiga friluftskläder Kläder 0
Kalle E Kamet - spanska bra billiga kvalitetskängor? Kläder 2
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
oeriksson Billiga byxor för vandring? Kläder 18
modan Billiga Fjällrävenkläder på nätet????????? Kläder 2
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
kjellmannen Skaljackor 20 000 mm vattenpelare 2023? Kläder 70
Vandrare Hur många använder pitzips/ventilationshål i sina skaljackor? Kläder 15
arvidsson.anna Väljer mellan två skaljackor Kläder 5
ymfdisch Skaljackor Kläder 14
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Granbacken Patagonia skaljackor Kläder 5
fraewu Skaljackor - tvättfrekvens? Kläder 6
AndersOleander Foder i skaljackor? Kläder 3
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
gullegubben PLUS testar skaljackor! Kläder 45
bombardier Skaljackor: Conrad Kain vs Trollveggen Kläder 4
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Ix Två frågor om skaljackor! Kläder 0
Fluoronauten Ännu mera om skaljackor... Kläder 4
perarvid Skaljackor Kläder 15
rlindqvi Erfarenheter av skaljackor ?? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.