Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid?
- Trådstartare desireman
- Start datum
Tyvärr, blir det nog svårt att hitta en skaljacka som klarar dina krav! Enligt mig kräver vinteraktivitet en helt annan kvalité av skal jämfört med vår och höst. Jag anser att denna jacka ej finns idag som klarar alla tre årstider. Det man kan hoppas på enligt mig, är att det krävs två jackor, en för vinterns förutsättningar, en andra som klarar de övriga årstiderna.
Om någon kan hitta en skaljacka som funktionsmässigt klarar alla årstider, så är även jag idel öra!
mvh
LarsÖ
Om någon kan hitta en skaljacka som funktionsmässigt klarar alla årstider, så är även jag idel öra!
mvh
LarsÖ
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Paramo är inget dumt alternativ. Speciellt på vintern. Lätt begagnad eller på rea kan du klara budgeten. Köpte min Velez på eBay för ca 1300kr i nyskick. De har också en Outlet där, Paramo Seconds. Jag är mycket nöjd. Andas mycket bra. För varm för sommaren.
Sent from my HTC Vision using Tapatalk
Sent from my HTC Vision using Tapatalk
Som sagts ovan - köp 2 jackor! En softshelljacka + ett vattentätt skal, alternativt en bomull/polyesterjacka + vattentätt skal. Om du köper från ITAB t.ex Fjeld jacka + Packaway regnjacka kommer du billigt undan. Eller så har de också en anorakmodell i nån bomull/polyblandning + ett Packawayställ. Billigt. (Jag har inte testat Fjeld jackan, men den har inte fått alltför dålig kritik. Packawaystället är prisvärt.)
På vårvintern har jag testat att ha ITABs lätta vindblus och kompletterat med deras regnjacka när det dragit på. Har funkat men nog inget jag skulle testat på högvintern.
XXL har ett billighetsmärke på vindjackor och byxor. Kommer inte ihåg vad det hette men det var otroligt billigt när jag köpte det förra vintern. Det blev dock ingen vintertur detta år så jag har inte testat det.
Edit: Inte så snygg dock.
XXL har ett billighetsmärke på vindjackor och byxor. Kommer inte ihåg vad det hette men det var otroligt billigt när jag köpte det förra vintern. Det blev dock ingen vintertur detta år så jag har inte testat det.
Edit: Inte så snygg dock.
Ett vattentätt skal är inte särkskilt praktiskt alla gånger på vintern, jag går/åker alltid i softshell, paclitejacka finns med i packningen.
Softshell är dessutom väldigt mycket billigare.![]()
Word.
På vintern kör jag alltid med en softshelljacka över ett ganska tunt merinoställ. Fungerar utmärkt i -15 om man är i rörelse. Med en lättpackad vindjacka (plockas snabbt fram ur topplocket) klarar man kyligare/blåsigare förhållanden. Om det stormar tar man fram sin belayjacka ur ryggan och mår gott.
På höst/vår är en softshelljacka inte alls lika lämplig. Finns det risk för regn är det läge att ha något vattentätt, som kan vara, men som inte behöver vara, ett GoreTex-plagg.
Om budgeten är 1700 rekommenderar jag att du köper (1) en skön softshelljacka (utan membran) och kombinerar med en gammal lätt vindjacka (som du hittar i garderoben), som du strippar på ev. innerfoder. För dagarna med plusgrader (vår/höst) köper du (2) en tunn regnjacka, modell billig, som du kan dra över din fleecetröja (som du redan har).
För iskyla och storm behöver du en belayjacka, men det får bli på en annan budget
Liknande trådar
- Svar
- 26
- Visningar
- 9 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg