Billiga berg över 5000m

Har ni några tips på billiga expeditioner? Är elbrus bland det billigaste 5000m bergen eller finns det andra alternativ? Sydamerika har ju mycket fint men dessvärre kostar flygbiljetten en rejäl slant..
En fråga till. Nån som har tips på bra vinterberg? Mt. Blanc finns ju alltid men det hade varit roligt med något lite mer "udda".
 
Vad jag fått fram...

Europa
------
Elbrus är ett billigt alternativ. Totalpriset (om man har utrustningen, dvs) stannar under 10 000 kr/pers (2 veckor), varav flyget är halva kostnaden. Det finns fler 5 000 m toppar i Kaukasus, men Elbrus är nog det naturliga valet (om man inte gillar mer teknisk klättring).

Afrika
------
Flyg till Nairobi (om man ska till Kilimanjaro) kostar ca 7 000 kr, sedan tillkommer transport till Tanzania. Själva bestigningen är dyrare. Jag tippar på ett totalpris mellan 12 000 - 15 000 för resan. Ett bra alternativ är dock förmodligen Mt Kenya (5 199 m), lär vara bra mycket billigare än Kili.

Sydamerika
----------
Här springer flygpriserna iväg lite...
Stockholm-Quito-Stockholm: 10 376 SEK (via Newark)
Kanske finns billigare flyg, men det låter som om man får betala en 15 000 - 20 000 för en 2-veckorstur för att klättra där.

Himalaya
--------
Stockholm-Islamabad-Stockholm: 7 902 SEK
Stockholm-Kathmandu-Stockholm: 10 926 SEK
Pakistan och Kashmir är kanske inte vad som lockar i dagsläget, men Nepal kanske är görligt (så länge inte maoistrebellerna hittar en). Samma sak här, flygpriset gör att totalkostnaden blir relativt högt.

Så jag gissar att Kaukasus (Elbrus mfl) samt Mt Kenya är "billiga", men sedan rasar priserna iväg... Det beror som sagt vad man menar med "billigt".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.