bilintresserade? modif / utrustning

är det nå´n mer än jag här inne som är lite bilintresserad?

det skulle vara roligt att höra vad ni har för bilar, hur ni tycker dom fungerar ihop med erat friluftsintresse? om ni gjort några modifieringar osv.

man kanske kan göra en frågeställning enligt följande:


1. vad har du för bil och hur tycker du den fungerar ihop med ditt intresse av att vara ute i skog och mark?


2. har du gjort några modifieringar / fasta installationer på själva fordonet, som gjort den mer anpassad till friluftslivet?


3. vad har du för lös utrustning i din bil?



för egen del ser det ut så här:

fråga1:
jag har haft ganska många bilar, men aldrig höjt speciellt på ögonbrynen för någon. förrens nu. jag köpte en gammal mercedes geländewagen för en tid sedan och denna udda bil passar mig som hand i handske.

det är ju egentligen mer en terrängbil än en vanlig personbil. även om den till 80% används på asfalt och i dom flesta fall känns ganska overkill måste jag säga att dom stunder när den verkligen kommer till sin rätt fullt ut kompenserar nackdelarna den har vid vanlig körning.

drivningen är optimal för mina behov, fördelningslådan gör att det det går att växla mellan bahjulsdrift (drar ngt mindre bränsle), fyrhjulsdrift hög och fyrhjulsdrift låg. dessutom kan man "diffa" både fram och bak.

markfrigången är så klart ett stort plus.

trots att bilen inte är så lång är lastutrymmet gigantiskt och erbjuder god sovkomfort för två personer.

det är en diesel med mb´s gammla beprövade om617 som inte sällan kan rulla 100.000mil och lite till om man byter filter och olja som man ska. det skänker trygghet.

nackdelarna är naturligtvis att den grisar ner lite och varken har motor eller väghållning för aktiv landsvägskörning.

det bekommer mig dock inte speciellt mycket eftersom den är förhållandevis rofylld och komfortabelt i hastigheter under 110. när det gäller miljögrisandet tar jag fullt ansvar på annat håll och anväder den inte heller så speciellt mycket, så det rör mig faktiskt inte i ryggen.


fråga2:
en omgång big knick med 100wattare i grillen + på taket; två arbetsbelysningar framåt och en åt varje sida. vilket lyft, att kunna se, speciellt när man ska backa och trixa. sidobelysningarna är guld när man smyger längs nån grusväg och kikar efter spår/djur mm

ett hemmasvetsat takräcke av stålrör i 30mm diameter, dels är takljusen monterade i det, sen är tanken att rör ska kunna monteras i smidigt och ut från sidan och fungera som fäste för en pressäning, vidare är formen på räcket anpassat så att typ brödlådor i plast går att sänka ner. dessa lådor finns i olika höjder och är bra att lägga sånt som är skitigt/blött i.

ett extra batteri är monterat och ska kopplas in med ett relä som "drar" när bilen laddar och släpper när bilen stängs av. detta gör att man alltid laddar båda batterierna men bara riskerar att dra ur extra batteriet när bilen är avstängd. man kan alltså fritt använda arbetsbelysning/innebelysning övrig el helt utan risk att bli stående.

bak i lastutrymmet har jag längs sidor och i golv gjort förvaring för sånt jag alltid vill ha i bilen. lastutrymmet är stort men i och med att volymen är på höjden blev det ganska knepigt att packa bra, tidigare. nu ligger allt där det ska, sen lägger man den normala packningen ovanpå.

ev. ska jag göra ytterligare en nivå med lådor/golv. då skulle man kunna ha nivå1: det som alltid ska vara i bilen nivå2: tillfälliga "nromala" packningen nivå3: alltid lättillgänglig sovplats. som det är nu måste man rodda runt med allt ganska mycket innan man kan sova.

ett rejält gäng med mindre lastögglor och krokar är monterade i bak. hållare för spö upp efter taket mm är så trött på saker som fladdrar omkring.

rejält med belysning och 12v uttag invändigt



fråga3:
väl genomtänkt verktygslåda med handverktyg som är helt utvalda efter vad bilen och övriga intressen kräver. jag tog allt som var lite halvslitet i finishen + kompletterade med begagnat så kan det få ligga i bilen. så har jag dom fina verktygen inne.

litet mini reservdelslager, ståltråd, vulktjep, silvertjep mm mm

torrmat, tre "lunch-påsar" från arme´n. traingakök, grillgaller, t-röd, yxa, båg såg. regnkläder + en omgång extra kläder.

rep, vire high-jack domkraft som både går att vincha med och lyfta högt. spade. vattendunk. liggunderlag. första förband. brandsläckare, kartor. arbetsbelysning med sladduttag och magnetfot. ficklampa

rep, stor + liten press att fästa upp i träd ut från bilen vid övernattning.

allt under punkt tre har alltså numera sin givna plats och är alltid med, vilket känns skönt. allt är klart man behöver inte slita och släpa och får man ett spontant infall är det bara att fullfölja.

eller om man är ute på nåt mer civiliserat ärende kan det vara fint att bara stanna till och göra sig en kopp kaffe

med tanke på ev stöldrisk mm har jag valt begagnade inte speciellt vackra prylar men ändå fullt fungerande

fundera på att försöka hitta ett par stolar av nåt slag, dock får dom inte ta för mycket plats. kanske nån som kan tipsa?

sen ska jag svetsa ihop lite olika fästen, till cykel och kanot som kan bultas i dom förberedda hålen i takräcket. mm


skulle vara kul att höra lite synpunkter och idéer från er. hur ni ser på /använder era fordon ihop med ert fritidsintresse. jag är mitt uppe i färdigställandet av min bil, så tips mottages också tacksamt.
 
Inte skaffat mig någon egen friluftsbil, men hoppas jag någon gång i framtiden får råd (Mercedes Geländewagen kostar en miljon så kanske inte blir den dock :) ) men ville bara framföra ett kudos till dig för att du delat med dig och gett lite visioner!
 
Flanell, det var kul att läsa det du skrev, önskar mig en sådan bil.
Du verkar ha utrustat din bil med det mesta.
Min drömbil är nog som din, kanske kompletterad med, litet smidigt elverk 220 v, ebersprecher, eller vad det heter, som kan värma luften i bilen vid övernattning i den,
vinch,komradio,kraftig fjärrstrålkastare/sökljus som du kan reglera inifrån bilen,innerbelysning,
tv-skärm, trådlös laptop med GPS + önskade kartor,miniförråd med torrmat, konserver, vatten.
Kommer inte på mer, det är väl bara att ge sig iväg mot spännande utflykter med bilen...
 
Imponderad av din bil, är sugen på något liknande själv, någon lite äldre terrängkapabel bil som utrustas för att funka bra som fritidsbil. Har tänkt mig en takplattform liknande det du beskrev, och din batterikoppling verkar smart.
Tanken är att bilen kan få vara lite törstig eftersom att den inte kommer köras så många mil per år, har redan en "vettig" bil att åka i till vardags. Det börjar dock klia rejält i fingrarna, skulle behöva något att pyssla med, vi får se vad framtiden bär i sitt sköte...
 
Går lite i samma funderingar, förstunden kör jag en Subaru Forester en kanonbil. Tar sig sram över allt, på ställen som tror int det skall gå också. Men den är lite liten som familjesemesterbil, vilket jag märkte efter sommaren lilla roadtripp. Med kajaker på taket, barnens cyklar därbak på dragkroken ( skulle vilja ha med våra också) och campingutrustning så blev det väldigt fullt trots att vi är snålpackare. Så nu har jag gått och funderat på en semesterbil/ äventyrsbil.

Så jag skulle också gärna se era modieferingar och val av bilar allt förslag

/David
 
Land Rover

Hej –*kul at det er flere som også inkluderer bilen i sine reiseeventyr.

Vi har kjørt Land Rover i mange år, til dette formål. Vår bil en som et esel.... eller en kamel: Den frakter oss og alt vårt utstyr til de steder i verden, hvor vi er på tur.

Som "base camp" byr Land Roveren på mange fordeler.

Teltet på taket er tørt og varmt/kaldt, og vi er ikke avhengig av vær eller underlag.

Kjøkkenet. Vi behøver ikke spare vikt, men kan utnytte de lokale råvarer til max, med gode gryter på gasbluss med riktig varme.

Vann og strøm har vi –*nok til å vare flere dager, om vi er i øde områder. Vi har et kyl/frysskåp med sving motor. Det er effektivt, selv i varme strøk, og er veldig energisnålt –*kjører fint på en solcelle.

Kajaker og annet utstyr. Vi anvender Klepper foldekajaker, så er vi ikke avhengig av å reise rundt med to store havskajaker på taket.

Vi kjører ikke utenfor veg, men bilens terreng-egenskaper er en fin forsikring når vegen blir riktigt dårlig. Hvor vi ferdes er vegen mere "et spor" enn en veg, og det betyder at vi kan slå leir langt vekk fra campingvogner og parabolantenner.

Siste sommer kjøpte vi en militær-trailer som vi har bygget om til expeditionsbruk. Foruten god plass til utstyr, har den gas/vann/strøm –*og et taktelt på toppen. Det gode med traileren, er at den alltid står pakket og parat. Så er det smidigere å ta en snabb weekendtur, uten at utstyret skal pakkes og gjøres klart.

Miljøaspektet er vi opmerksomme på. En stor 4x4 er ikke så energivenlig som en compactbil, men til vårt bruk er det pr. idag inget energivenligt alternativ. Så får vi heller tenke miljø i forhold til andre ting på våre reiser.

Blandt våre framtidsplaner, ligger en reise ned langs den nord-amerikanske vestkyst –*fra Alaska til Central-America. Med vår kamel, så klart! :-D

Roligt å høre at det er flere med interesse for rejse-bil. Gleder oss til å høre fra flere......


Gode eventyrhilsner fra Danmark,

Morten & Gina
 

Bilagor

  • A camp site hard to beat.jpg
    A camp site hard to beat.jpg
    29.8 KB · Visningar: 3,634
Kul att höra att det finns fler "miljöbovar" än jag.

Självklart kör man Land Rover som friluftstomte. Annars kommer man ju inte fram!? ;)
En dieselmotor är bra eftersom de i princip kan köra på rapsolja (eller vanlig matolja, kamelpiss eller vad som helst som flyter och brinner) ;)

Jag föreslår att ta kontakt med respektive märkesklubb, t.ex. SLRK(Svensk Land Rover Klubb) eller motsvarande. De har ofta mycket bra erfarenheter om just "deras" bilar och hur de utrustas smartast för friluftliv.

Land Rover och Toyota Land Cruiser är väl vanligast på "riktiga" expeditioner ute i världen.
Geländewagen är ju trots allt mer exklusiv och därmed sällsynt i Långtbortistan om man behöver reservdelar eller verkstadshjälp.

Är Du ute på mer Off-road rekommenderar jag även en vinsch och en high-lift.
Då kommer Du loss från de flesta trixiga situationer.

Hoppas vi syns i leran

/Peter
 
Roligt att flera funderar på samma sak.

Här är mina funderingar.

Skulle vilja ha en äventyrsbil och har försökt har samla mina tankar och krav, det hade varit roligt med kommentarer på utrustning och hjälpa av bil (för och nackdelar) har kollat en heldel på märkesforumen. tycker det blir väldigt nyanserat beroende på vilket märke. Kanske här kan man få en mer neutral syn på valet.

Kravspec, att med familjen kunna köra till afrika någon gång i framtiden. Tillräckligt med utrymme att få med kajaker, campingutrustning, MTBikes mm. Kanske taktält alt kunna bädda på något sätt i dessa. Bilen skulle bli en andra bil så kostnaderna skall helst vara låga när den inte används.

Bilar jag funderat på, för och nackdelar på dessa.

Land Rover Defender/oneten

Land Rover Discovery/rangerover

Landcruiser

Geländewagen

VW minibuss med syncro.

Vad är era erfarenheter av dessa,

/David
 
Kör en Peugeot 807 (= Citroen C8 = Lancia Phedra = Fiat Ulyssee, dvs Eurovan 2). Bilen har verkligen allt: Mycket utrymme, skjutdörrar, hög krocksäkerhet, tekniska finesser som man inte förstår syftet med, dålig tillförlitlighet, hög dieselförbrukning...
 
Velg "gammelt og prøvet"

Roligt att flera funderar på samma sak.

Här är mina funderingar.

Skulle vilja ha en äventyrsbil och har försökt har samla mina tankar och krav, det hade varit roligt med kommentarer på utrustning och hjälpa av bil (för och nackdelar) har kollat en heldel på märkesforumen. tycker det blir väldigt nyanserat beroende på vilket märke. Kanske här kan man få en mer neutral syn på valet.

Kravspec, att med familjen kunna köra till afrika någon gång i framtiden. Tillräckligt med utrymme att få med kajaker, campingutrustning, MTBikes mm. Kanske taktält alt kunna bädda på något sätt i dessa. Bilen skulle bli en andra bil så kostnaderna skall helst vara låga när den inte används.

Bilar jag funderat på, för och nackdelar på dessa.

Land Rover Defender/oneten

Land Rover Discovery/rangerover

Landcruiser

Geländewagen

VW minibuss med syncro.

Vad är era erfarenheter av dessa,

/David


Personligt ville jeg velge en bil som er så enkel som mulig, og som har stor nok utbredelse til at den kan fixes, "hvor som helst" på planeten. På bakgrunn av det kriteriet, skulle jeg velge en Defender, en VW eller en Toyota Land Cruiser.

Land Rovers Discovery og Range Rover har utviklet sig til å bli de rene "disco-jeeps", med chrome og annet "bling" –*og egner seg ikke så godt til oppgaven.

Dessuten er en eldre bil i god stand, ofte bedre enn en ny bil. En god gammel mekanisk dieselmotor kan lages med enkle midler og verktyg – nye biler ( selv en Defender ) er elektronisk styrte, og kan være svåre ( eller umulige) å reparere, uten et moderne verksted med diagnostisk utstyr.

Morten
 
För oss som inte kör i terrängen

men väl till den. Sittunderlag bak i lastutrymmet, extraljus bakåt. Back med kök och vattendunk, the och kaffe jox, samt vindskydd. Jag har extrautrustad min kombi med ett vindskydd som kan monteras på valfri sida av bilen. Bakluckan är utmärkt tak. Den bekväme finner råd...
//J
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.