bilintresserade? modif / utrustning

Jo, Peter –* så kommer det an på hvordan du skal bruke din bil. Når frågan er en "rejse & expeditions-bil" vil jeg fortsat hevde at Range Rover og (delvis) Discovery er dårlige valg.

Begge disse to biler er utviklet med tanke på det amerikanske marked –*luxus-segmentet. Det er riktig som du sier, begge biler er fantastisk duglige i terrenget. Men i det virkelige liv: hvem har råd at kjøre i terrenget med en bil til en halv eller en hel million, med high gloss lack, crome lister, 50-profil dekk og extraljus i spoileren???

En god tur-bil, er (for mig) en bil som kan brukes på riktigt. En bil som tåler jord og sand, vatn og ler. Som tåler primuskøket på huven og en våt hund på golvet.

Land Rover har en byggkvalitet langt under gjennomsnitt på nye biler. Alle nye Land Rovere er fyllt med elektronik, og desverre også fulle av feil. Det fremgår av statistik og merkesklubben internationalt. Selv har jeg erfaring med Land Rovere fra 1964 till 2008, og det har ikke blitt bedre med årene!

Så - skal reisebilen være komfortabel på lange turer på asfalt, ville jeg velge bil efter smak og budget, samt kjøpe et medlemskort i ADAC eller liknende. Skal bilen tåle hård bruk i kyla og varme, på grus og over stok og sten –*langt borte fra motorveger og verkstader, ville jeg velge noe enkelt og velprøvet, og helt uten "bling".

Morten

Hej Morten

Visst har Land Rover haft/har stora kvalitetsproblem med mycket, men jag vill hävda att ALLA nyare bilar har så mycket elektronik att de inte klarar en "gördetsjälv-reparation"
En tung bil oavsett märke sliter hårdare på transmissionen än en vanlig personbil.

En bättre begagnad Discovery/Range Rover kostar inte mer än 20-30 000 SEK (och uppåt så klart) vilket gör dem helt OK att slita på i skogen. "Blinget" ramlar bort efter den första veckan i skogen ;)

En fabriksny bil oavsett märke skulle nog de flesta undvika att repa lacken på. Det har jag full förståelse för. En Land Rover som är fem-tio år gammal däremot fungerar utmärkt även i skogen. Det kommer aldrig en XC90 eller RAV4 att klara av.

Jag skulle inte tveka att ta med Discovery på en längre resa i t.ex. Afrika. Däremot skulle jag, precis som Du(?), föredra en Defender då jag tror tillgången på reservdelar och verkstadskompetens är större.

/Peter
 
Själv kör jag en Volvo 240 - bilarnas morakniv.

Man ska inte underskatta en hederlig 240! Den kan man laga med silvertejp och ståltråd!

Sist jag var i Afrika med Land Rovern skrattade vi åt lokalinvånarna som åkte runt i Renault 4!!!

När vi körde fast fick vi gräva loss 2 ton bil ur sanden.
De andra klev helt enkelt ur bilen, lyfte den 10 meter, satte ner den och fortsatte!!!

Gissa vilka som skrattade sist....

/Peter
 
Ett tips är att titta på Top Gear, det avsnittet (som även finns som special) och handlar om deras afrikaresa är sevärd.
Inte minst slutkommentarerna ger ett visst perspektiv på fordonsfrågan.
Visserligen är filmen tillrättalagd för att vara underhållning mer än bilprovning men den är sevärd.
 
Peter, får väl kontakta SLRK här i skåne och få klämma lite. Därför jag funderat på serie är när de veteran så kostar det inte mycket, men alla jag har pratat med rek. nyare så jag här börjat lyssna med det örat. Så att man får med hela familjen en andra resa. Har läst boken Kap till kap, där körde de en oneten med V8, så det kanske är ett alternativa att sänka den fastakostnaden.
 
300 TDi

Du blir positivt overrasket over en 300 TDi Defender, fra 90-tallet. Motoren kjører riktigt fint og komfortmessig er den i en helt annen klasse enn en Serie III.

En 110 er fin for en reisebil selvbygge. Jeg vi anbefale å bygge en bil hvor det meste placeres inne i bilen og med de tunge grejer så lågt som muligt. Jeg begikk den store fil å begynne med en Defender 90, og for å få plass til "allt" lastet vi mye på taket og høgt i bilen. Den ellers trevlinge bilen blev en katastrofe å kjøre. Nu har vi telt på taket ( ca 50 kg ) og noen vattentette Ortlieb sekker med kläder, etc. (utstyr med låg vikt). Resten ( kajaker, kök, etc) laster vi inne i bilen.

Pr. idag kjører vi en helt ny Defender, men jeg lengter fortsatt efter en 300 TDi :-D

Og helt alvorlig talt: En Volvo 245 er et godt alternativ som turbil.


Morten
 
Hej Torque (Peter Sjödin)

Reservedele til nivaen er ikke et problem i europa eller sydamerika. I afrika er det nok kun egypten og sydafrika der har reservedele da det mig bekendt er de to eneste steder de er solgt dernede, mener endda egypten laver en kopi af nivaen i dag.

Mvh Rune som også gerne vil have en russisk zil 131 eller en gaz 66 :)
 
Har både en Defender -99 Td5 och en serie IIA 109 -69.
Har dock fungderat på att byta ut Defendern mot en Discovery istället och behålla Serie bilen då den är så billig i drift, ingen skatt helförsäkring kostar 125:- i månaden samt billiga delar.
Nackdelar med dom gamla motorerna är väl march farten 65-70 km dock finns det många konverterings satser för mordernare motorer, kör dock dagligen med den nu då defendern har några fel som skall åtgärdas innan besiktning.
http://www.youtube.com/watch?v=upmygs8bOU4
 
Har både en Defender -99 Td5 och en serie IIA 109 -69.
Har dock fungderat på att byta ut Defendern mot en Discovery istället och behålla Serie bilen då den är så billig i drift, ingen skatt helförsäkring kostar 125:- i månaden samt billiga delar.
Nackdelar med dom gamla motorerna är väl march farten 65-70 km dock finns det många konverterings satser för mordernare motorer, kör dock dagligen med den nu då defendern har några fel som skall åtgärdas innan besiktning.
http://www.youtube.com/watch?v=upmygs8bOU4


Kostnads bild som passar mig, eftersom vi behöver bara en bil. Men 125 i månaden när den inte används är rätt OK. Försöka jaga tag på någon provkörning så att man kan bilda sig en uppfattning och om det är någor så får man kitta upp den lite

/D
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.