Bestiga Niják

Vi är fyra relativt fjällvana vandrare som tänkte ge oss på sarek i sommar, antagligen i norra delen kring Ahkka. Planen är då att även ta någon eller några toppar. Har hittat en del info om Ahkkamassivets toppar men Nijak, som verkar spännande att bestiga, verkar det inte finnas så mycket information om. Vad jag är ute efter är väl egentligen svårighetsgraden, gärna i förhållande till ahkkas stortopp om ni har erfarenhet av båda. Klättring och glaciärvandring är inget vi har erfarenhet av så detta vill vi gärna undvika.
 
"Okomplicerad men påtagligt ansträngande" skriver Grundsten om Nijak. I Neregårds bok klassas den som lätt (men ansträngande pga många höjdmeter i blockterräng). Dit vill jag också och är övertygad om att svårighetsgraden är lägre än Ahkkas stortopp (har skrivit lite om den senare här förut). Har sett ett Youtube-klipp med en ganska stor grupp som bestiger Nijak, det såg lockande ut.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
IMGP1608_900.jpg
Jag och min kompis passerade genom Nijákágge för 5 dagar sedan och jag håller med om de beskrivningar som Grundsten och Neregård ger. Ett lämpligt ställe att börja en bestigning är den grunda fördjupning som syns tydligt på sydsidan (både på fjällkartan och i verkligheten). Där låg ett snöfält som såg användbart ut. Dock var toppen höljd i dimma just då men vi kunde ändå se att mängden snö ökade avsevärt längre upp. Några besvärligheter som på Ahkka tror jag inte finns, om man bara spanar framåt och väljer en hyfsad väg.

Den kortaste ansatsen får man således från väster. Jokkravinens lösa sidor är branta (lite nervpirrande faktiskt, särskilt för den som inte är van). Jag tyckte nog att den södra sidan var brantare än den norra. Jokken var strid pga värmeböljan och vill man slippa vada den så väljer man den norra ravinsidan från början.

Överst ett foto från vår färd genom Nijákvágge (Nijáks sluttning till vänster).
 
Har varit upp på Niak en gång för länge sen.Tyvärr i dimma så det blev inget av den fantastiska utsikten. Det var rullande stenar när vi gick ner,det är obehagligt. Inga missöden dock.
 
"Okomplicerad men påtagligt ansträngande" skriver Grundsten om Nijak. I Neregårds bok klassas den som lätt (men ansträngande pga många höjdmeter i blockterräng). Dit vill jag också och är övertygad om att svårighetsgraden är lägre än Ahkkas stortopp (har skrivit lite om den senare här förut). Har sett ett Youtube-klipp med en ganska stor grupp som bestiger Nijak, det såg lockande ut.
Det låter ju bra! Då ger vi det nog ett försök 😁
 
Visa bilaga 36602Jag och min kompis passerade genom Nijákágge för 5 dagar sedan och jag håller med om de beskrivningar som Grundsten och Neregård ger. Ett lämpligt ställe att börja en bestigning är den grunda fördjupning som syns tydligt på sydsidan (både på fjällkartan och i verkligheten). Där låg ett snöfält som såg användbart ut. Dock var toppen höljd i dimma just då men vi kunde ändå se att mängden snö ökade avsevärt längre upp. Några besvärligheter som på Ahkka tror jag inte finns, om man bara spanar framåt och väljer en hyfsad väg.

Den kortaste ansatsen får man således från väster. Jokkravinens lösa sidor är branta (lite nervpirrande faktiskt, särskilt för den som inte är van). Jag tyckte nog att den södra sidan var brantare än den norra. Jokken var strid pga värmeböljan och vill man slippa vada den så väljer man den norra ravinsidan från början.

Överst ett foto från vår färd genom Nijákvágge (Nijáks sluttning till vänster).
Tack för bra info!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.