Beställa från USA?

Jag funderar på att beställa en Magellan GPS från USA (mindre än halva priset jmf Sverige), och man kan ladda in EuroBaskartan, så det är ingen skillnad när man gjort det. Är det någon som vet hur det går till med moms och tull, hur mycket är det? Hur stor är risken att man själv tvingas påminna myndigheterna att man ska betala dessa avgifter??

Rickard

angående myndigheter

Jag har beställt ett stort antal DVD filmer från både Canada och USA utan att behöva bli påmind av myndigheterna angående skatt o moms. Risken finns ju alltid!!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Från USA

Hej!

Jag importerade min Vista från USA för ca 1 år sedan, fick lösa ut den från posten mot moms etc men tjänade fortfarande nästan 50%.

Lycka till/Jan

Nästan dubbla inköpspriset.

Jag blev lite besviken förra året när jag köpt lite skivor från cdnow.com (USA). På posten var jag tvungen att punga ut med nästan lika mycket till (Kändes det som iallafall) Då var det tull och moms jag fick betala.

Jag läste i ett tidigare inlägg här, att man kanske kan be om att de inte märker paketet som värdefullt. Eller hur de nu märks. De stora företagen kanske inte går med på det?! Vad vet jag.

Jag var också görnära att köpa en GPS från USA. Det såg ju jätte billigt ut. Men jag räknade och räknade och räknade, tillslut fattade jag att det kunde bli mycket dyrare än jag tänkt.
Jag snackade med posten eller var det tullen om det där. Fick tillomed en liten PDF fil mailad till mig med hur man räknar ut tull och moms och allt annat.
(Har visst slängt den infon jag fick)

Kolla in på posten eller tullens hemsidor. Där står det någonstans.

Men nuförtiden köper jag utrustning o. dyl. från EU länder. GPS:en jag nämnde tidigare handlade jag från England i stället. Det gick mycket fort och billigt blev det. Jag skriver adressen dit, om du inte visste om den: http://www.gpsw.co.uk/

Lycka till!

//Jonas

Re: Nästan dubbla inköpspriset.

tissot; sa:
Jag blev lite besviken förra året när jag köpt lite skivor från cdnow.com (USA). På posten var jag tvungen att punga ut med nästan lika mycket till (Kändes det som iallafall) Då var det tull och moms jag fick betala.

//Jonas

Jag vet att detta är lite off topic men... Prova DVD box office i Canada, ingen frakt, porto eller något.. Dom skickar alla filmer i separata omärkta packet för att sprida riskerna..

[ http://www.dvdboxoffice.com/ ]

Handla på plats

Åk dit och handla, vet jag. Är ni så oroade över tull och moms, är det enklast att ta grunkan i väskan och bära hem den med glad min. Misslyckas endast i sällsynta fall. Dessutom får ni ju en rolig utflykt på köpet.

Visserligen tillkommer priset på resan, men någon semesterutflykt ska man ju ha. Eller passa på i samband med någon lämplig jobbresa, om sådana möjligheter dyker upp.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips