Beställa billig GPS?

Jag är på jakt efter en Etrex Legend.

I Sverige kostar den 2.550:- i USA ca tusenlappen mindre, dock tillkommer frakt, tull...

På GPS Warehouse kostar den ca 2.500 +frakt.

Hur jag än vänder på det så blir det nog till att köpa i Svedala...

Men! hu är det med:
http://www.sportextreme.com var har de sitt säte? Är det i danmark? Där finns den för drygt 2.000:- +frakt
och tull, eller ingentull?

Finns det någon site som har bättre pris,
inom EU, helst.
 
Jo, de är danskar, Danmark är liksom oss med i EU, dvs du har ingen tull på det beloppet, endast frakten tilkommer. Det verkar som att sverige och den svenske importören går miste om ytterligare en GPS-köpare.
 
Det är otroligt vad dumsnål människan är...
jag personligen köper hellre något hos min lokala handlare även om det kostar lite mer än om jag beställer på postorder eller www (i Sverige). Om det blir något fel... vill jag kunna åka ner till affären för att enkelt och snabbt kunna få en ersättningsvara. Mervärdet för köp i Sverige måste ju åtminstone vara dom 200:- eller 300:-(som det slutar med i ditt exempel). Hur många hade importerat bil från tyskland om den hade kostat 230 000:- istället för 250 000:-.

Om man sparar 50% är det en sak, men om man sparar mindre än 10% är det frågan om det är värt det.
 
Legend borde sjunka i pris

Nu när Garmin 60C och 60CS finns tillgängliga borde Legend och Vista sjunka ytterligare i pris. Tänk på att kostnaden för kartor tillkommer. Den danska firman verkar ha rätt bra priser på kartor och sjökort. Att inte skaffa åtminstone Metroguide Europe till en kartGarmin är lite ologiskt.

Nackdelar med Legend är förutom svartvit skärm relativt okänslig antenn och litet internminne för kartor.

Thure
 
Garmin från USA

Köpte en Garmin GPS 60CS för $419+frakt $40 + moms och tull 1015= 4435 kr och motsvarande på Komplett kostar ca 7317 besparing på 2882 kr!!!

(www.gpsw.co.uk 5249 exl. frakt)

Så vad gör man...

Där jag köpte kostar en Legend $179=1334 kr men inkl moms och frakt så är det nog sportsextreme som gäller...


[Ändrat av fafner 2004-03-17 kl 19:13]
 
antenn

vad menar du med att legend har okänslig antenn? alla etrex modeller har väl samma antenn. Vilken gps har då bättre antenn? Och på vilka grunder baserar du dina kunskaper? Har själv varit ut på nätet men inte hittat något som gjort mig klokare. är nämligen själv inne på att köpa en GPS och vill då naturligtvis ha en med bästa mottagningsförmåga.

mvh
bo
 
Re: antenn

frosty; sa:
vad menar du med att legend har okänslig antenn? alla etrex modeller har väl samma antenn. Vilken gps har då bättre antenn? Och på vilka grunder baserar du dina kunskaper? Har själv varit ut på nätet men inte hittat något som gjort mig klokare. är nämligen själv inne på att köpa en GPS och vill då naturligtvis ha en med bästa mottagningsförmåga.

mvh
bo

Det är nog det här han menar:
http://www.gps.no/forum/default.asp?id=42840&em=1&fid=&action=vis

http://kartbutikken.no/cgi-bin/yabb/yabb.cgi/YaBB.cgi?board=garmin;action=display;num=1079335836

Jag vill minnas att jag sett nånstans att Etrex-serien inte har världens bästa antenn/mottagning, men jag kan minnas fel, och har jag fel så torde det nog synas i eventuella svar.
 
Test?

Jag har också läst i något Foruminlägg? att etrexen skulle vara sämre pga dess storlek(alltså egetbrus som försvagar selektiviteten i mottagaren) men jag har inte fått det verifierat någonstans , har försökt leta " seriösa" tester som skulle kunna berätta något men det verkar inte finnas.

Bo
 
Bra pris

Ditt förslag att köpa från Sportextreme verkar vara ett mycket bra förslag. Beställer du från USA får du en Etrex för det priset inklusive frakt, tull och moms, så skillnaden är fraktpriset från Danmark vilket inte kan vara så mycket. Jag väntar just på min från USA och hade nog beställt från Danmark om jag hade hittat din länk. Just nu håller mitt paket att studsa mellan Europa och USA. Vet inte vad Fedex håller på med, paketet var framme i Paris men verkade ta första flyget tillbaka till USA igen för att på nytt sorteras om hos Fedex... Nåväl, det tar väl ett par dagar extra från utlovade 5-7 dagar att få hit den. PS. en annan fördel med Danmark är att du får den europeisk baskarta.

/Ulf
 
Re: antenn

frosty; sa:
vad menar du med att legend har okänslig antenn? alla etrex modeller har väl samma antenn. Vilken gps har då bättre antenn? Och på vilka grunder baserar du dina kunskaper? Har själv varit ut på nätet men inte hittat något som gjort mig klokare. är nämligen själv inne på att köpa en GPS och vill då naturligtvis ha en med bästa mottagningsförmåga.

mvh
bo
Får väl läggat mig i lite!
Det är ju allmänt att en patchantenn som finns i etrexserien är klart okänsligare och kräver bättre mottagningsförhållanden än en helixantenn som man använder i C60 och i de flesta Magellan:s
Nackdelen med helixen är att den tar större plats i mottagaren.
 
Re: Re: antenn

Blekingepaddlare; sa:
frosty; sa:
vad menar du med att legend har okänslig antenn? alla etrex modeller har väl samma antenn. Vilken gps har då bättre antenn? Och på vilka grunder baserar du dina kunskaper? Har själv varit ut på nätet men inte hittat något som gjort mig klokare. är nämligen själv inne på att köpa en GPS och vill då naturligtvis ha en med bästa mottagningsförmåga.

mvh
bo
Får väl läggat mig i lite!
Det är ju allmänt att en patchantenn som finns i etrexserien är klart okänsligare och kräver bättre mottagningsförhållanden än en helixantenn som man använder i C60 och i de flesta Magellan:s
Nackdelen med helixen är att den tar större plats i mottagaren.


Jo det har jag också fått mig itutat och teoretiskt är det nog oxå så, men det är ju inte bara antennen som det beror på om du får bra mottagning och tyvärr har jag som sagt inte hittat någon test som kan påvisa vilken mottagare som är bäst.
 
De blev till att köpa i Sverige i alla fall...

Köpte en Legend på "Watski Erstagatan" i STHLM.

2.695:- och väska för 157:-
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Lyckades beställa en inReach™ Global Sat.kom. för endast 990:- Navigering 3
Reddat Beställa varor från England... Navigering 10
jlw Beställa Ipaq och fortuna clip-on från England Navigering 6
rickard33 Beställa från USA? Navigering 5
CyberJunkie Beställa GPS från England Navigering 1
CyberJunkie Beställa Garmin från GPS Warehouse Navigering 2
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
MonicaKa Billig GPS-logger/kvalitet okänd Navigering 24
ekis Liten och billig GPS Navigering 16
SankaBoy Billig USB-GPS? Navigering 12
new_ojala Lätt billig GPS för terränglöpare Navigering 5
olhe Billig och bra antenn Navigering 0
Tomax Billig Vista Navigering 2
Brune Billig DC/DC-omvandlare. Navigering 3
f_lindstrom Billig mjukvara Navigering 0
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.