Köpa Garmin GPS i USA? Billigt!

Jag är på jakt efter en Garmin etrex GPS (modell Legend eller Vista) som har kart-funktion.
Såg (på bla. http://www.ebay.com) att de kostar ungefär hälften så mycket i USA, kanske skall man beställa därifrån?

Förutom eventuellt trassel med garanti etc. så har dessa GPSer inbyggd kartdata som skiljer sig mellan USA och Europa.

Vet någon om man kan ladda om denna kartinformation (städer, större vägar etc.)? Garmin har ju ny mjukvara att ladda ner i GPSen tillgänglig på hemsidan, men jag har inte hittat något om den inbyggda kartdatabasen. Någon som vet?

Mvh Johan Linder, En go paddlare från Göteborg

Hej,
Vad jag vet så kan Du inte byta ut den basemap som finns i gpsen vid leverans.
Dessutom, beroende på Ditt samvete, ska den även förtullas.

Har Du tittat på http://www.gpsw.co.uk
De brukar ha bra priser, snabb leverans, samt dessutom innehåller den då rätt basemap och tull behöver ej erläggas.

Hälsningar
Leif

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inbyggd karta dålig

Har köpt en Garmin Legend från England (gpswarehouse), det gick utmärkt. Men ha inga förväntningar på den inbyggda kartan. Precisionen verkar dålig och till exempel sjöar, vikar och öar kan saknas helt. Häromdagen var jag och paddlade i bland annat Brunnsviken i Stockholm. Enligt GPS:en paddlade jag på land...

Re: Inbyggd karta dålig

Lander; sa:
Har köpt en Garmin Legend från England (gpswarehouse), det gick utmärkt. Men ha inga förväntningar på den inbyggda kartan. Precisionen verkar dålig och till exempel sjöar, vikar och öar kan saknas helt. Häromdagen var jag och paddlade i bland annat Brunnsviken i Stockholm. Enligt GPS:en paddlade jag på land...
Grundkartan är inte till för detaljnavigering och har följaktligen inte precisionen för det. Ett litet tips om detta får man genom att det står Overzoom under skalmarkeringen längst ner till vänster på skärmen när man zommar så mycket som du måste gjort.

Skall man använda kartan som du önskar måste man ladda ner detaljerad kartinformation. Grundkartan är tänkt att visa större städer, vägar och sjöar mellan de områden för vilka man laddat ner detaljerade kartor.

Re: Re: Inbyggd karta dålig

[/QUOTE]Grundkartan är inte till för detaljnavigering och har följaktligen inte precisionen för det. Ett litet tips om detta får man genom att det står Overzoom under skalmarkeringen längst ner till vänster på skärmen när man zommar så mycket som du måste gjort.

Skall man använda kartan som du önskar måste man ladda ner detaljerad kartinformation. Grundkartan är tänkt att visa större städer, vägar och sjöar mellan de områden för vilka man laddat ner detaljerade kartor. [/QUOTE]

Nej, jag vet att den inte är till för detaljnavigering, ville understryka det för Johan Linder med ett dråpligt exempel.

Känner även till Overzoom, men det kvittade vilken zoomgrad jag valde, jag paddlade på land lik förbaskat enligt GPS:en.

Oskäliga GPSpriser i SVERIGE se upp!!

Kom precis hem från USA
Magellan Sportrek kostar 1260 kr
och Sportrek pro kostar 2160 kr på
Walmart i USA (1 dollar 8,15 SEK).
Denna varuhuskedja finns i varenda stad
i USA-
I Sverige är priset skandalöst högt!!
OBS före moms kostar de mer än 100% mer
på DUSTIN 2695 resp 4735 SEK.
Axhede har vekligen tryckt upp priset
på GPS som nu är "commodity "i USA