Vill ha gps-tips för inköp

Det börjar bli dags för en bättre gps... Jag vandrar i Tyskland, Spanien, England men (ännu) inte i Sverige. Hittills har jag klarat mig med en Magellan Explorist 100 som jag manuellt laddat med intressepunkter hämtade från Google Earth. Jobbigt men har fungerat. Papperskartor har jag ersatt med mobilfoto av lämpliga kartdelar; funkar jättebra. Nyligen skaffade jag en piratmanick från Hongkong som gjorde det möjligt att filöverföra mellan datorn (.csv-fil) och Exp 100. Krävde lite lirkande, men går an.
Det känns ändå som att det är tid för en uppgradering. Kan Garmin eTrex Legend HCx vara något för mig? Vad innebär det där med inbyggd grundkarta, är det Stockholm, Sverige, Europa, världen eller?

Grundkartan

är inte mycket att ha finns ett par tre olika dvs Asien resp Europa och Afrika samt Amerika om jag minns rätt. Du kan dessutom ladda ned sådan från nätet.

Jag tycker att Vista HCx är ett vettigare köp höjdmätningen blir exaktare.

Glöm inte kartkostnaden. Du behöver topografkarta i spenaten och gärna en vägkarta också för bilkörning cykling etc.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Garmin --- HCx

verkar det vara som gäller i mitt fall. Jag tror dock att jag föredrar att lägga extraslantarna på topokartor i stället för barometer och kompass. Bil och cykel nyttjar jag inte utan litar på att tåg- och bussförare hittar vägen.
Tack Thure för snabb kommentar! Jag hittade också en hel del andra trådar i ämnet, så jag sitter nöjd.

Barometer är rätt bra tycker jag fast det är klart att det blir kanske 500 spänn extra för det och elektronisk kompass.

Jag kör Vista HCx och tycker att batteritiden är rätt viktig när man är ute i flera dagar och vill spara spår. Visst - det är mycket "roligare"/skarpare skärmar på Colorado eller Oregon jämför med både Vista och 60 men alldeles för dålig batteritid, dock tycker jag att skärmarna är för mörka (klämde på alla modeller nu på Vildmarksmässan).

Batteritider:
Colorado 15 timmar
Oregon 16 timmar
60 Csx 18 timmar
Dakota 20 20 timmar
Vista HCx 25 timmar

Jag har kört Garmin i många år och har en Vista C som uppgraderades till en VIsta HCx för 1½ år sen, plus en Nüvi i bilen och kör även City Navigator i min Sony Ericsson X1-telefon.

Garmin, helt klart, sedan är det nog en GPS Map 60 Cx, Dakota eller Oregon jag skulle välja till Vandring/Jakt...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=81953,476635,548183,480724

Etrex City Navigator

Nu har jag köpt mig en eTrex Legend HCx och City Navigator Europe DVD. Det verkar vara precis vad jag väntade mig.
Men omgående kom en update till City Navigator, som jag naturligtvis hämtade och installerade på datorn.
Där finns nu både DVD-versionen som heter 2010 på 1983 MB och den nedladdade 2010.31 på 2251 MB. Kan jag ta bort 2010 eller behöver jag behålla båda?
Dessutom har jag hittat en bamse på 3010 MB som heter Windows Driver Package Garmin Devices. Den antar jag att jag måste behålla. Rätt?

Näh det står 3010,00 MB på
Windows Driver Package - Garmin (grmnusb) GARMIN Devices (03/08/2007 2.2.1.0)
Väldigt stort för drivrutin, men eftersom det är ett paket så...
Jag tar bort 2010 iallafall. Tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips