Bensinkök

Observera att bensinkök inte får användas i Norge av säkerhetsskäl. Men också att bensinkök är standard i USA. Sanningen är nog att vi här i Skandinavien inte har samma bensintraditioner som engelsmän och amerikaner. Men lär vi oss att använda köken på rätt sätt minimeras riskerna.

Där har Alewalds fel, det finns inte något förbud mot bensin som bränsle i Norge, möjligen fanns det för länge sen förbud mot att sälja kök som bara gick på bensin.

Men visst är det nog vanligare med fotogen i "primusen" både i Norge och här :).

//J
 
Har träffat folk med Coleman kök som berättat historier om hur deras kök förvandlas till en eldkastare via en övertrycksventil. Det är den typen där tank och brännare sitter ihop, typ Coleman Feather 442.

Har svårt att förstå hur det skulle hända på mitt nova, men vid förvärmning kan det ju flamma upp rätt bra.
 
Ett Svea123r har en säkerhetsventil. När denna löser ut blir det ett eldklot. Orsaken till att den löser ut är för högt tryck i köket pga för hög temperatur i tanken. Orsaken till detta är oftast att brukaren har använt ett för närgånget vindskydd eller en för stor kastrull.
Tex Coleman Feather 442 beter sig som Svea123r.
Faktiskt har några slangmatade kök också säkerhetsventil som löser ut om flaskan får för högt tryck. Det är ju dock mindre troligt att att den blir så varm att den löser ut. Det kan dock hända tex om brännaren står för nära flaskan.
Anledningen till säkerhetsventilen är att en eldboll är att föredra framför en explosion.

Jag har använt Svea123r i många år, periodvis dagligen flera gånger per dag. Jag har ännu inte upplevt en eldboll.
Jag har även Coleman Feather 442. Det är inte lika välanvänt som mina Svea123r. men inte heller det har uppvisat några eldbollar. Optimus 8r har även det uppfört sig civiliserat, Även om jag tror att den är mest känslig för grytstorlek.

Har svårt att förstå hur det skulle hända på mitt nova, men vid förvärmning kan det ju flamma upp rätt bra

Ponera att du glömt vindskyddet hemma, och har lite otur när du tänker, får den briljanta iden att använda flaskan som vindskydd. Då kan det hända. Till och med att den exploderar, istället för eldklot.

Det är bra att läsa manualen till köket då och då även när man haft det i många år, och fundera över varför vissa saker står med där. Vad är tex max rekommenderad grytdiameter på tex Optimus Crux Lite ?
(Max: 22cm, 2kg)
Är detta kök säkrare än ett med säkerhetsventil?

/John
 
Det är i slutändan användarens beteende som är avgörande för hur säkert ett kök är.
Detta oavsett vilken sorts kök det rör sig om.

/John
 
Det är i slutändan användarens beteende som är avgörande för hur säkert ett kök är.
Detta helt oavsett vilken sorts kök det rör sig om.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.