Bensin till köket

Vad använder ni för bensin till multifuelköken? "Ren industribensin" står det om i instruktionen. Var köper ni det och vad heter de som handelsnamn? Duger det med typ Aspen kanske rent av?
 
Personligen så använder jag i första hand fotogen i multifuelkök (om köket alls kan hantera fotogen som bränsle, då med ren alkohol som förvärmning) och endast i andra hand bensin - eftersom bensin är en mycket mer riskfylld vätska när det sk--er sig. Och det gör det, förr eller senare...
/Odd
 
Finns ren bensin på en del byggvaruhus, Bauhaus har haft för c:a 60 kr liter. Vad jag förstått så är alkylat nästan lika bra och den är dessutom något billigare. Ser att även K-rauta har kemisk ren bensin, fabrikat Nitor, 59 kr.
 
Finns ingen anledning att köpa 'bättre' bensin är akylat-bensin om man inte gillar att bränna pengar till ingen nytta.

Akylatbensin (4-takts...) är 'fin' nog faktiskt och luktar inte speciellt mycket heller.

Vanlig fordons-bensin skall man däremot undvika, mycket sopor ihällt i denna samt idag lite utspädd med etanol, vilket kan påverka förbränningen och kräver mer värme vid förgasning.
 
Personligen så använder jag i första hand fotogen i multifuelkök (om köket alls kan hantera fotogen som bränsle, då med ren alkohol som förvärmning) och endast i andra hand bensin - eftersom bensin är en mycket mer riskfylld vätska när det sk--er sig. Och det gör det, förr eller senare...
/Odd

Vilken alkohol är det du använder?
 
Givetvis Alkylatbensin - fyrtakts- inte tvåtakts/oljeblandad för motorsågar mm.
När det gäller förespråkare för smutsigare bränslen som fotogen som hänvisar till riskmomenten med bensin så finns det en poäng.

Många köper häftiga multifuelkök och får problem. Att läsa manualen eller leta själv i kilometerlånga trådar som här på Utsidan som handlar om felsökning etc tilltalar inte alla. Det ska liksom bara fjuttas på o funka. I dessa fall håller jag med om att fotogen är kanske att föredra rent säkerhetsmässigt. Även om köket blir sotigt och kräver större underhåll än bensin. För den som är seriöst intresserad av hur det fungerar och lär dig skruva och förstå felsökning och inser att säkerheten är a och o så anser jag att bensin är att föredra.

Skulle vara intressant att höra om det finns någon information om hur det förhåller sig med skaderisken med de olika köken samt bränslen. Som jag förstått det skadas de flesta av vanliga klassiska rödspritskök vid ovarsam hantering.
 
Läckande bensin och fotogenkök mest genom okvalificerad skruvning.
Mässingkonstruktioner är inte 14 mm konstruktionsstål. Rätt moment.
Gasolkök, spruckna slangar och skitig gas.
Dålig packning påstod en tekniker jag talade med.
Men handhavandefel är en sammanfattning.
Rödspritkök är närapå outslitliga, men de tåll inte att tappas och krossas när man knuffar ner ryggsäckar, vi fick lära oss att fira.

go tur
 
Fyrtakts alkylatbensin från Jula (169:-/5l) och bensinen eller Tenol för förvärmning om jag är tvungen att använda fotogen eller diesel. Har alltid en mindre flaska Tenol och en trangiabrännare som som back-up tillsammans med Trangia Triangel.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips