Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Efter ytterligare en tältnatt som slutat med ont i ryggen är det bara inse att jag är gubbe. Så vilket liggunderlag är bekvämast? Har lätta grejer men i det här fallet får komforten gå först. Helst ska det var ok för vintern också.
Håller med!
Båda är väldigt bekväma. NeoAir är lättare, men dyrare fast Ether Thermo är inte jättetungt.
Jag använder mitt Ether Thermo när jag paddlar och ett kort NeoAir i kombination med ett cellplastsunderlag när jag vandrar. Min NeoAir recension finns här.
//Peter
hej
downmat 9 dlx.
min fru har downmat 7
mitt är skönare-hennes måste vara hårdare pumpat eftersom det är lägre...
att sova skönt är helt klart värt lite extra vikt
vänligen nils
Med ett Ether Elite och ett tunt, billigt cellplastunderlag som vinterförstärkning har man nog god komfort året runt till låg vikt och en lagom stor peng. Kanske 600 gram och 750 kr (Ether Elite väger 400 g och är ungefär lika varmt som Neoair, men till halva priset. Det prasslar också mindre. Men är som sagt mumieformat.)
Så man behöver inte kompromissa så jättemycket med vikt och pris för att få sova bekvämt.
Jag har varianten från pacific outdoor och är mycket nöjd med den, den känns väldigt tunn så jag är lite rädd att det ska bli punka men jag kanske överdriver min oro. Kompletterade med cellplast nu i helgen och då är det inga problem med värmen, hur det är utan vet jag inte då jag bara använt det sommartid annars.
Jag har expeds downmat 7 och är grymt nöjd!
Bekvämt och varmt. Så klart väger en del (880 g för large), men går att packa i en liten volym in i ryggsäcken. Enkel att pumpa upp, samt packa.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...