Behövs karta och kompass längre?

Om man inte kan karta och kompass så har man också svårt att förstå funktionerna i GPS när det gäller planering av turer och annat, så jag tror nog att de som kan sin GPS också förstår kartan.

Jag vill nog hävda att för de flesta är det betydligt lättare kan navigera med GPS, än med karta och kompass. Speciellt under svåra förhållanden, som vid dålig sikt eller i terräng utan lättidentifierbara landmärken. Därmed inte sagt att alla kan hanterar en GPS. I början såg jag själv mest en GPS som ett komplement till karta och kompass, men jag har senare insett att den innebär en otrolig frihet. För mig är sällan orientering huvudsyftet med att vara ute i naturen. GPS:en gör att jag kan koncentrera mig mer på att: bedöma is, leta svamp, fotografera eller vad som mest intresserar mig för tillfället. Den medger också intressantare vägval, där jag annars skulle behövt välja mer defensiva vägar för att säkert hitta rätt.

Själv kommer jag inte överge karta och kompas på ett tag. Kartan har ofta bättre upplösning och överblick. GPS har lite för dåligt driftsäkerhet ännu. Men tekniken går framåt. Hur länge dröjer det tills den analoga kompassen känns lika obsolet som en reservskidspets? (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40172)
 
Planera en tur: GPS / Karta eller web

En annan aspekt är vad lämpar sig bäst då man skall planera en tur. Jag säger en karta modell översiktsblad men intressant är också utvecklingen att mha Google Map "flyga runt" dit man skall
exempelvis Kebnekaise

http://maps.google.com/maps?q=kebne...8924941,18.57173395,2428.24,-115.424,64.365,0

6413033655_12af11330e_b.jpg



http://www.hydrographica.se/genvagsboken.htm
Oversiktskortet.gif
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Jag skulle vilja säga såhär, dagens moderna naturvandrare borde först lära sig GPS ordentligt för att sen ta steget mot karta och kompass. Med dagens GPS med kartinformation är det ju enkelt att jämföra den med papperskarta och kompass och då blir säkerheten betydligt förbättrad. När gpsen gett upp plockar dom fram kartan och fortsätter eller tar sig säkert hem igen. Båda systemen har sina starka sidor och sina begränsningar så varför inte låta dom samverka? Jag låter ofta parallella system samverka, på stora arbetsvattenskotern finns både stor, men visserligen ganska gammal GPS för översiktsnavigering och som knopmätare-bränsleberäknare och min lilla handhållna för närområdesnavigering. Var för sig är dom odugliga att finnavigera med men tillsammans är det ett oslagbart koncept.
 
För mig är sällan orientering huvudsyftet med att vara ute i naturen. GPS:en gör att jag kan koncentrera mig mer på att: bedöma is, leta svamp, fotografera eller vad som mest intresserar mig för tillfället. Den medger också intressantare vägval, där jag annars skulle behövt välja mer defensiva vägar för att säkert hitta rätt.

Själv kommer jag inte överge karta och kompas på ett tag.

Precis så menar jag när jag sa att GPS:en kräver mindre uppmärksamhet. För mig som lätt blir vilse i pannkakan kräver det lite fokus med karta/kompass. Med GPS behöver jag inte följa med på sjökortet hela tiden. Det blir mer avslappnat och navigering är inte mitt huvudsyfte heller i kajaken.

Jag får väl erkänna att jag också har svårt att lämna karta/kompass hemma, svårt att släppa gamla vanor...

thomas
 
Den där var riktigt fin.
En kompis jag har som kör ambulans berättade att för ett år sen fick dom helt nytt system i sina bilar som skulle vara "idiotsäkert". En av dom första körningarna utan karta i bilen så hamnade dom vid vägs ände och hade dom fortsatt så hade dom först kört ut på en badbrygga och sen rätt ner i spa´t. Nu hittade dom hjälpligt ändå men det hade bestämts från högre ort att papperskartorna skulle lämnas kvar på stationen.
 
Den där var riktigt fin.
En kompis jag har som kör ambulans berättade att för ett år sen fick dom helt nytt system i sina bilar som skulle vara "idiotsäkert". En av dom första körningarna utan karta i bilen så hamnade dom vid vägs ände och hade dom fortsatt så hade dom först kört ut på en badbrygga och sen rätt ner i spa´t. Nu hittade dom hjälpligt ändå men det hade bestämts från högre ort att papperskartorna skulle lämnas kvar på stationen.

Fast där är det ju viktigt att förstå att det är färdplaneraren som gjort bort sig. Den funktionen saknas ju normalt sett i "frilufts-GPSer".
 
… ännu ;-)

Snart ger väl en GPS meddelanden typ: ”personer som väljer den här vägen brukar inte komma fram i tid”. Plus ett påpassligt reklamerbjudande om skavsårsplåster och en pannlampa.

Eller ännu bättre. "enligt de väderobservationer jag gör, dina tidigare prestandadata och platsen du är så tänker jag inte ringa fjällräddningen åt dig, gå söderut nu slöfock" :cool:

mvh Christian
PS, som produktägare så är detta en typ av meddelanden man alltid har med på tidiga skissstadium men de försvinner alltid innan leverans konstigt nog
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips