Behövs karta och kompass längre?

Ja, om du kan läsa kartor.

...tror tyvärr inte alls att de flesta är vana vid kartor av det slag som vi talar om här...tvärtom eftersom vi inte längre får lära oss använda terrängkartor, vare sig orienteringskartan eller 50000-delen.

//J

Det här är inte första gången som detta dyker upp i tråden, men oavsett hur många gånger det upprepas så är det likväl helt felaktigt!

I den nya kursplanen för Idrott&Hälsa står följande:

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

– kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider

Lpo-94 hade en liknande formulering, om inte exakt samma faktiskt...

Så att dagens ungdom inte får lära sig att använda karta och kompass är alltså inget annat än en lögn.
 
Fast det du citerade ur läroplanen där säger ju faktiskt bara att de skall lära sig använda GPS-funktionen i sina Iphone- / Androidtelefoner för att hitta hem efter de av sin lärare blivit utplacerade i en för dem okänd del av terrängen en bit ifrån skolan. Och att de i samband med detta funderar över om de bär rätt kläder utifrån årstiden.

Ingenting om att de skall lära sig orientering.
 
Skolbarn som lämnar en skola där grundförmågorna läsa och räkna inte ens är utlärda till alla har näppeligen min tilltro till navigation i främmande terräng, undantaget där fasta buss och tåglinjer går. YMMV
 
Jag vill nog hävda att en GPS är enklare att använda än traditionell karta och kompass. De flesta är nog någorlunda vana vid att använda en karta; kartor förekommer rikligt i vår vardag. Färre är troligen bekväma med en kompas. En GPS med karta har flera fördelar:
  1. Den pekar ut var du är. Kanske det svåraste momentet vid traditionell orientering.
  2. Den kan vrida kartnord mot verklig nord. Inte så svårt för den som är van, men lite bökigt för den som är ovan.
  3. Den ritar ut hur du går. Går du fel, ser du det direkt, och kan göra ett nytt försök i annan riktning. I terräng där det är svårt att gå rakt mot målet, är det mycket lättare att se att man går åt rätt håll.
  4. Med en ”way-point” vid målet, kan den ge avstånd, riktning och ungefärlig ankomsttid dit.

Enklare? Jo kanske. Jo förmodligen när man är van vid sin modell. Annars kan det vara lite si och så med användarvänligheten tyvärr. Har själv en Garmin Oregon och jag tycker inte det alltid är självklart hur jag ska tolka det den visar på skärmen. (Den är bra på att visa var jag är, men att tolka vart jag ska gå kräver lite vana.)

Självklart är en gps-mottagare ett fantastiskt hjälpmedel på grund av det du skriver ovan. I dålig sikt slår den en papperskarta med hästlängder. Likaså om man väl tappat bort sig i svårnavigerad terräng. Självklart.

Faran är som sagt att en modern kart-gps har en massa funktioner och det är inte helt säkert att den visar det du tror du visar...

Sedan är det återigen så att även om gps:en vet var du är och du talat om för den vart du ska så är det inte bara att traska fågelvägen dit. Du måste kunna tolka även en digital karta och välja färdväg.


Kort sagt: en gpsmottagare ersätter kanske karta och kompassen (givet att batterierna räcker yadayada) men den ersätter inte orienteringskunskaper.
En analog karta ersätter för den delen inte heller en gps. De kompletterar varandra.
 
Ja, om du kan läsa kartor.

...tror tyvärr inte alls att de flesta är vana vid kartor av det slag som vi talar om här...tvärtom eftersom vi inte längre får lära oss använda terrängkartor, vare sig orienteringskartan eller 50000-delen. Lär finnas personer här på forumet som utbildar/utbildat stora massor i terränglådan och som säkert kan svara mer detaljerat än undertecknad, som har en begränsad erfarenhet av just det.

Traditionell orientering är i princip helt en fråga om kartläsning. Kompassen brukas sällan och när den så görs är det inte svårare än vad reklamen säger, "Silva 1-2-3" ;). På fjället i höstas togs ex vis kompassen fram en ggn och användes för en etapp på ca timmen...kartorna studeras dock flitigt och därför vet vi var vi är...visst kan undertecknad göra samma sak med en GPS, fast då är kartan betydligt sämre (läs mindre) och prylen tyngre samt i behov av extra batterier. Dessutom finns som alltid haveririsken med elektroniska prylar. Ju oftare de är på, desto närmare MTTF ;).

...GPS stora förtjänst är nattnavigering och white out-navigering, där man får en bekvämare resa med färre moment. Om man behärskar kartläsningen alltså ;)...

//J

Frågan om man kan läsa kartor är lite intressant.
Jag är hyfsat van att läsa sjökort, innebär det att jag kan läsa en karta som används för orientering?
Kan en som är van orienterare med automatik läsa ett sjökort?

Du undrade var jag läst att batterier tar slut i GPS:er. Bla i denna tråd. Du påtalar själv att GPS:en är i behov av extra batterier, vilket faktiskt är en självklarhet. Det behöver ju en pannlampa också.
Vill man använda en pannlampa så får man väl se till att man har tillräckligt med batterier till den. Men det är en ickefråga. Att en ficklampa kan gå sönder är också en ickefråga.
Men när det gäller GPS:en så påtalas det alltid att de kan gå sönder. Det blir lite skevt eftersom en robust handhållen GPS är ganska tålig. Att däremot förlita sig på en icke ruggad smartfån till nånting utomhus, ställer jag mig helt frågande till.

I en annan diskussion om navigering i båt konstaterade jag (lite samma sak som du gör ovan) att kompass använde jag väldigt sällan. Jag läste sjökort och höll rätt på öar, uddar, sjömärken, enslinjer, farleder och hinder (grund, stenar, luftkablar osv). Kompass är lite mer för utomskärs och helt utan landkänning. Med vissa undantag.

I kajaken sitter man ganska lågt och gillar man ytterskärgården så blir det lite white-out redan på dagtid och utan dimma/mörker. Det man ser är horisont med lite upphöjningar i. Ser rätt lika ut åt alla håll ibland. GPS:en passar mycket bra ihop med kajaknavigering även om det naturligtvis även går bra med karta/kompass.

GPS:en har en hel del finesser som inte karta/kompass ger. Ska man få ut all nytta med en GPS så är det precis som med annan navigering, man får sätta av lite tid till inlärning och övning.

Ett argument mot GPS (som jag köper) är att det är för lätt att fatta förtroende för den. Det är för lätt att komma igång utan att grundligt lära sig hur GPS:en fungerar och hur den uppför sig.
Det blir trist att inse att man inte begriper sig på vad den visar om man redan är på tur och behöver veta var man är och vart man ska.

Ni som har med en GPS, men i princip aldrig tar fram den, kan ni verkligen använda den när det behövs?

Ni som har med karta/kompass, men i princip alltid använder GPS, kan ni (här ingår jag i denna grupp) verkligen använda karta/kompass när det verkligen behövs?

thomas
 
Jag kan läsa en 50:000 karta mycket bra och har en dokumenterad felmarginal på 7 meter på terrängkarta. Har hittat hundratals geocacher med 2 olika typer av GPS (en med pil och avstånd enbart och min nya med karta i sig).

Orienteringskarta däremot springer jag oftast fel på nu för tiden. Framför allt på de som är 10:000 så bara terrängen swischar förbi ögonen och man missar saker hela tiden. Jag brukar få gå långsamt runt när jag får den och sedan successivt öka farten.

Så egentligen är jag väl lite diskvalificerad i den här debatten eftersom jag klarar av båda medierna rätt bra. Däremot har jag en vana som kanske inte delas av andra, jag håller alltid kartan med norr ifrån mig eftersom jag hatar att läsa namn upp och ner på. Sedan en uppväxt med dataspel har jag inget problem att springa åt "fel" håll på kartan.
 
Så egentligen är jag väl lite diskvalificerad i den här debatten eftersom jag klarar av båda medierna rätt bra..

Det är väl snarare det som gör dig kvalificerad.

Den som inte begriper sig på en GPS är väl inte något trovärdigt vittne i debatten.
Den som aldrig använt karta/kompass kommer överhuvudtaget inte förstå den.

thomas
 
Intressant diskussion

Att vara duktig på att hitta rätt kräver mer än att kunna karta, kompas eller GPS; man behöver förstå terrängen. Men kanske kan en GPS öka denna kunskap, om fler vågar sig ut i obanad terräng och öva. Vi kanske inte ska underskatta den spatiala kompetensen hos dataspelsgenerationen?
 
Hej pby

Kanske lite provocerande, men hur länge ska vi fortsätta tjata om vikten att ta med sig papperskarta och analog kompass i naturen? Även om en kompass i princip en bra backup till GPS, så misstänker jag skaran som kan hitta tillbaka med karta och kompass, om de gått vilse, minskar. Det är ju inte helt enkelt om man inte är van vid dessa hjälpmedel. Kanske är ett bättre råd att ta med reservbatterier till GPS:en (smartfonen)?

Detta var trådstarten.

Visst är det lite provocerande. Men, som du säger, kanske hittar inte alla hem med karta/kompass längre.

Påminner mig om när jag skulle köpa systemkamera. Skulle jag köpa en analog (film) till anständigt pris eller skulle jag satsa på en digital och betala ett (alltför) högt pris för kameran. Detta var 2003 och jag valde att strunta i mörkrummet och alla vätskor. Det fick bli en digital systemkamera. Om jag skulle lära mig fotografera hade jag ingen lust att lägga tid på att lära mig något som var väg på ut. OBS! Ingen direkt parallell kan dras till GPS och karta/kompass. Men konsten att fotografera är egentligen inte avhängig om man gör det analogt eller digitalt.
Det krävs ändå samma kunskap för att förstå objektiv, motiv, ljus, tider och skärpedjup. Det skiljer egentligen bara på handhavande vid bildbehandling.

Jag kan tänka mig att rookies (på navigering och kartläsning) som vill ut i skogen eller på fjället kan resonera likadant. Dvs de struntar i karta/kompass till att börja med och går direkt på GPS. Förmodligen kommer insikten om kartans förträfflighet att vakna när man vill ha ut mer ur GPS:en än vad den kan ge. Förmodligen kommer också insikten att man, med en sketen kompass och en karta, kan klara sig bra om GPS:en ger upp. Men man närmar sig navigeringskonsten från ett annat håll.

Men den som kan sin GPS, kommer aldrig att lämna den hemma.
Den som är villig att lära sig kommer alltid att hitta hem, oavsett teknik.

thomas
 
1:a Men den som kan sin GPS, kommer aldrig att lämna den hemma.
2:a Den som är villig att lära sig kommer alltid att hitta hem, oavsett teknik.

thomas

1:a Där har du fel! Tar absolut inte med den jämt, kanske runt 20% av tiden, och jag har navigerat med GPS sen den kom och jag kan lova jag kan detta system, i början fanns bara koordinater i displayen och då behövdes den vanliga kartan i alla fall, GPS:en var ett hjälpmedel, finns många olika hjälpmedel till kartan/sjökortet för att navigera... Frågan om dagens användare skulle klara att hantera en sådan GPS idag, utan karta i själva GPS:en? tveksamt... Om jag nu säger några koordinater till dagens GPS användare tror du att majoriteten kan markera rätt på en papperskarta?

2:a Både jag och nej, blir svårare men en batterilös GPS, men det finns tecken i naturen och på himmelen (även på natten) som man kan navigera efter, en karta underlättar och det gör även en kompass och dessa är mera ett "Fail Safe" system än någon elektronik. Se hur människan navigerade innan elektronernas tid...

Om jag var tvungen att bara välja en sak: Kartan, kompassen eller GPS:en
Då väljer jag kartan, vill ha översikt och kompassen finns i naturen, GPS kräver mängder av batterier... batterier väger, likaså apparaten.

P.S. gäller samma fråga på sjön väljer jag kompassen hellre... (man kan ju lasta flytetyget med mängder av batterier eller en generator, men är inget man bär på/i sin ryggsäck)

Men jag håller med att GPS:en är en rolig pryl som man kan ha skoj med och fyller vissa funktioner... men världen går inte under bara för att man lämnar den hemma!

Mvh troswe
 
1:a Där har du fel!

Nej, det tror jag inte. Står jag för.

2:a Både jag och nej, blir svårare men en batterilös GPS, men det finns tecken i naturen och på himmelen (även på natten) som man kan navigera efter, en karta underlättar och det gör även en kompass och dessa är mera ett "Fail Safe" system än någon elektronik. Se hur människan navigerade innan elektronernas tid...

Den som är villig att lära sig kommer alltid att hitta hem.
KOMMER ALLTID ATT HITTA HEM, OAVSETT TEKNIK.
Står jag också för.

Om jag var tvungen att bara välja en sak: Kartan, kompassen eller GPS:en
Då väljer jag kartan, vill ha översikt och kompassen finns i naturen, GPS kräver mängder av batterier... batterier väger, likaså apparaten.

Ett fritt val som jag inte förnekar dig.

P.S. gäller samma fråga på sjön väljer jag kompassen hellre... (man kan ju lasta flytetyget med mängder av batterier eller en generator, men är inget man bär på/i sin ryggsäck)

Detta eviga tjat om batterier,,,(där kom det igen, joru!)

Men jag håller med att GPS:en är en rolig pryl som man kan ha skoj med och fyller vissa funktioner... men världen går inte under bara för att man lämnar den hemma!

Nej GPS:en är inte en leksak för alla. Dom som tar den på allvar lämnar den inte hemma. Dom tar med två (2!).

thomas
 
Nej, det tror jag inte. Står jag för.

Du har fel! Kan mycket väl navigera med GPS, men ser inte den som nödvändig då det finns så bra kartor...


Den som är villig att lära sig kommer alltid att hitta hem.
KOMMER ALLTID ATT HITTA HEM, OAVSETT TEKNIK.
Står jag också för.

Du kanske gör det, men inta alla GPS användare, som förlitar sig bara på en apparat


Ett fritt val som jag inte förnekar dig.

Tackar...



Detta eviga tjat om batterier,,,(där kom det igen, joru!)

Och!?


Nej GPS:en är inte en leksak för alla. Dom som tar den på allvar lämnar den inte hemma. Dom tar med två (2!).

Har jag aldrig påstått heller!


Tar med 2? Nu får du allt förklara dig? Varför 2, är dom inte tillförlitliga enligt dig...


thomas

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansthomas Hur mycket minne behövs? Navigering 8
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.