Behövs karta och kompass längre?

Kanske lite provocerande, men hur länge ska vi fortsätta tjata om vikten att ta med sig papperskarta och analog kompass i naturen? Även om en kompass i princip en bra backup till GPS, så misstänker jag skaran som kan hitta tillbaka med karta och kompass, om de gått vilse, minskar. Det är ju inte helt enkelt om man inte är van vid dessa hjälpmedel. Kanske är ett bättre råd att ta med reservbatterier till GPS:en (smartfonen)?
 
Kanske lite provocerande, men hur länge ska vi fortsätta tjata om vikten att ta med sig papperskarta och analog kompass i naturen? Även om en kompass i princip en bra backup till GPS, så misstänker jag skaran som kan hitta tillbaka med karta och kompass, om de gått vilse, minskar. Det är ju inte helt enkelt om man inte är van vid dessa hjälpmedel. Kanske är ett bättre råd att ta med reservbatterier till GPS:en (smartfonen)?

Ett bättre råd att ge torde vara att lära sig hantera karta och kompass. I min värld är det tämligen dumt att ge sig ut i obanad teräng utan sådan kunskap. Kan man inte orientera kanske man ska gå på led istället, eller?
 
Ja!

Lär dig grunderna först och främst med Kompass och karta, så du kan det!

"Kanske är ett bättre råd att ta med reservbatterier till GPS:en (smartfonen)?" Mycket dåligt råd!

Finns ju miniräknare för dom som inte kan räkna också... Man bör lära sig grunderna hur en kompass och karta fungerar och hur du räknar ut distans. Sett många som inte vet hur det fungerar och det är riktigt illa! Så dessa människor införskaffar sig en GPS istället... hm, det är väl som att skaffa en miniräknare innan man vet hur man räknar ut och tror miniräknaren är lösningen på sitt problem, innan man vet hur det nu fungerar. Och hur gör dom när batterierna är slut i miniräknaren!? Att lära sig grunderna är A och O, sen kan man komplettera med andra hjälpmedel, så ser jag det...

Mina rekommendationer är att lära sig hantera en kompass och karta, även att orientera sig enbart med karta eller kompass är nyttigheter att kunna... Sen införskaffa dig en GPS när du behärskar det, en GPS är ett komplement till kartan och kompassen, alltså ett hjälpmedel. GPSen är ett hjälpmedel som kan fallera/haverera, bli fel i hårdvaran/mjukvaran, batterierna kan ta slut etc.

Finns ju inget trevligare än att veckla upp sin kartan och planera rutter, alternativa vägar eller saker man vill se, som man upptäcker på kartan. Har du plastat in din karta eller har en plastfilm-överlägg på din karta kan du även göra markeringar etc. på kartan också...

Kompass och karta tar jag alltid med mig, plus en liten knappkompass som backup.

GPSen följer bara med ibland


Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Vill man inte lära sig läsa karta och kompass och känner att man under alla förhållanden till 100% kan förlita sig till mjukvara, kretskort och batterier så ska man såklart lämna kartan hemma och enbart ta med en gps.

...något annat val lär man inte ha...

//J
 
Alla sätt som funkar

är bra. Överblicken med tryckt karta kan inte en liten skärm konkurrera med idag men zoomningen och den skarvlösa kartbilden har en del andra fördelar.

Om 20 år kan situationen vara annorlunda.

Thure
 
Ta med iaf en översiktskarta och kompass.

Ja kör lågupplöst översiktskarta,kompass plus en liten nödkompass.

Man vet ju vart man är ändå oftast...

Normlat sett har jag överdrivet många nav möjligheter.

1 GPS
2 Telefon GPS
3 Klockkompass
4 Kompass
5 Nödkompass
6 Översiktkarta

Hahaha

Ganska löjligt mycket oberoende möjligheter - med den setupen klarar man ju sig vart fan man
än blir avsläppt på klotet drogad - så man behöver ju inte överdriva
 
Jag tillhör den skara som använt karta och kompass sedan barnsben, och saknar särskilt mycket erfarenhet av GPS till fots.

Jag föredrar karta och kompass framför GPS, men jag har aldrig använt "moderna" GPSer med kartdisplay, bara koordinater och waypoints. Jag kan inte motivera utgiften för GPS (ett par tusenlappar?) jämfört med papperskarta för nån hundring. Sen är ju karta och kompass två saker, och åtminstone kartan kan gå sönder utan att bli helt oanvändbar. GPSen löper större risk att bli obrukbar, och då står man där. Själv är jag ingen lättpackartaliban, men vikten talar ju också till GPSens nackdel.

Till havs tycker jag att GPS-navigator är överlägset. Bra att ha papperskortet som komplement, dagsplaneringsunderlag och att dubbelkolla mot, men mycket smidigare för rorsman att styra båten efter navigatorn än båtsportkortet.
 
Jag använder nästan uteslutande GPS-en på sjön när jag ska hålla reda på var farlederna är när jag paddlar så jag kan planera snabbaste överfarten Visst, jag har GPS-en med även på landbacken men bara som en kul grej och för att jämföra mina irrvägar utan karta och kompass när jag "frinavigerar" utan några hjälpmedel alls, vilket är riktigt kul när man behärskar tekniken att ta sig från A till B utan andra hjälpmedel än tiden, solen och träden-myrstackarna m.fl. naturliga vägvisare.

Förlita mig helt på nåt elektroniskt gör jag aldrig, jag är helt enkelt för erfaren av "leksakernas" förmåga att haverera i sämsta möjliga läge.
 
1 GPS
2 Telefon GPS
3 Klockkompass
4 Kompass
5 Nödkompass
6 Översiktkarta

Hahaha

Ganska löjligt mycket oberoende möjligheter - med den setupen klarar man ju sig vart fan man
än blir avsläppt på klotet drogad - så man behöver ju inte överdriva
Du glömde laddare, reservladdare och reservbatterier till reservladdaren. :)
 
Själv gillar jag karta och kompass och har inga problem att använda dem. Men jag vet att många friluftsintresserade tycker det här med orientering är svårt. Är det då rimligt att god färdighet med kompass ska vara ett krav för att kunna gå ut i naturen, nu när det finns GPS? Visst kan den fallera, men det kan annat också. Jag har fått kartor bortblåsta, tappat kompasser och gått fast i oländig terräng. Och är man en grupp, där alla har GPS, är risken relativt liten ingen funkar. Sen beror det ju på omständigheter, på vinterfjället skulle jag inte skippa karta och kompass, men i svampskogen och på skridskotur känns det inte längre lika motiverat.
 
Är det då rimligt att god färdighet med kompass ska vara ett krav för att kunna gå ut i naturen, nu när det finns GPS?

Jag tycker inte att varken det ena eller det andra är ett rimligt krav. I min värld är det upp till var och en att känna sig själv, sin förmåga och terrängen.

Jag skulle inte tveka en sekund att traska upp på Kebnekaise utan karta/kompass/GPS, men så har jag varit där tillräckligt mycket för att minnas hur det ser ut och har vett att stanna eller vända om sikten är för kass.

Med rimliga säkerhetsåtgärder är GPS i min värld ett fullgott alternativ till karta/kompass *säkerhetsmässigt*, dock ej funktionsmässigt.

Tar man en känslig GPS och ingen reservström med sig så chansar man mer än jag vill. Går man med en karta på vanligt A4, ej fuktsäkrat, chansar man också mer än jag vill. Men vill någon annan så är det fritt fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansthomas Hur mycket minne behövs? Navigering 8
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...