Behövs fler än 7 växlar - EGENTLIGEN?

Jag förenklade vardagscyklingen genom att skippa alla växlar och bromsar och börja köra fixed. Det är väldigt avkopplande att bara behöva bry sig om att smörja kedjan och se över lagren ibland. Men om man vill hålla tempot uppe och sträckan börjar räknas i mil istället för km blir det en plåga. Då är det bra med växlar, ju mindre avstånd mellan växellägena desto bättre.
 
Jag har skitmånga växlar på mina tre cyklar:

Audax/pendling/långfärd: 3x10, 50-40-26 och 13-26 el 13-29
Racer/långfärd: 2x10, 48-34 och 12-25 el 12-27
Mtb/pendling/långfärd: 3x9, 44-32-22 och 11-34

Brett växelregister gör att jag kan använda cyklarna til många helt olika saker. Fast jag byggde en 8-växlad pendlarhoj till farsan som även den funkar till mycket. Även om man får kämpa i vissa uppförbackar med långfärdspackning.

Mange
 
Tjaa hur många växlar behöver man?

Själv har jag 18 växlar och använder kanske inte riktigt alla men den högsta växeln ligger i mest jämt om det är någorlunda plant och jag inte har tung last.

Om jag däremot har lillflickan i barnsitsen och två packväskor så lutar det mer mot att den lägsta växeln inte är låg nog när det börjar att gå uppför.

Jag tycker att det känns som att jag till vanlig vardagscykling och jobbpendling inte behöver fler växlar men gärna någon högre växel och gärna några lägre växlar. Om en 7 växlars cykel har lika låg växel respektive hög växel som mina kan jag tänka mig att det räcker gott för vardagscykling men har den inte lika stort omfång så tycker i alla fall jag att det inte är en tillräckligt bra lösning för mig.

Men man väljer förstås själv och har man platt väg varje dag och aldrig motvind så tycker jag det låter skönt utan växlar. Kommer förresten ihåg att min första cykelsemester i tonåren runt Storsjön i Jämtland skedde på en cykel med en växel och det gick det med.
Thats it // Anders
 
Jag använder singlespeed till kortdistanser (mindre än 5 mil), på grund av singlespeedens högre verkninhsgrad. Med en singlespeed slipper man växelnavets planetväxlar och den kedjeväxlade cykelns kedjefriktion vid ej optimal kedjelinje. Dessutom har singlespeeden låg roterande massa.

Jag har två singlespeed. MTB och LVG. Dessa använder jag som brukscyklar och gärna MTB-ss på vintern.

Naturligtvis har jag också växlad racer och MTB för mer motionsinriktad körning.

//Martin
http://www.soptunna.se
http://www.dremelforum.com
 
Innan jag läser resten av tråden så passar jag på att kommentera det medlemmen myggan i tältet skrev:

myggan i tältet;311834 sa:
hålla med den 80-årige gentleman jag pratade cykel med häromåret. Han cyklade bl.a Tour de France på 40-talet, och hävdade att 3-4vxl förslår alldeles utmärkt; man bara "byter kaka" beroende på om det är i "Danmark eller Alperna" man tävlar.

Det kan faktiskt vara idé att "byta kaka", det låter inte dumt för det ger ju nämligen lägre friktion - tänk kedjan är mer i linje med dreven om endast det nödvändiga antalet växlar finns, däremot har det ju som konstaterats betydelse hur tätt det är mellan växlarna man kan använda medan man trampar.

Jag tillägger ännu ett par gjerer, som sagt så har jag inte än läst vidare i trådenen än så det är säkert fler som gjort som jag när det gäller växlarna:

Fem år sedan deltog jag på sommaren i en 12 mils tävling. Det var inte proffs-nivå, men det var förhållandevis stor spridning, så de snabbaste var hyfsade. Jag var visserligen inte bland de de snabbare men då måste man ta i hänsyn att jag varit undernärd just då ungefär fram till tävlingen, alltså på riktigt, höll på att svälta ihjäl i flera månader eftersom jag var ute på ett uppdrag. Jag fick tiden 4 timmar 44 minuter, lustigt minuttal faktiskt.

Nåväl, tillbaka till den där tävlingen jag skulle nämna: så det var ganska backigt, men inte mer än ett enda sådant uppförslut att man hellre ledde cykeln den svåraste biten. Så det var alltså också mycket nerförslut, då målet var ganska nära starten. Det var asfalterad liten väg i de flacka finska "fjällen", och vägen var avstängd under tävlingen. Det var väldigt lämplig rutt för sådan tävling, kurvorna var många men inte alltför snäva nå'n gång.

Jag hade sju växlar. Jag upplevde som att jag behövde högsta växeln rätt mycket. Om jag haft bätte kondition och näringsintag då, så skulle jag behövt ännu betydligt högre högsta växel. Små växlar behövde man inte under tävlingen.

Ettans växel i min cykel var ganska hög för en cykel helt enkelt. :)

Cykeln hade jag byggt så att bak var det sju växlar. Fram var det två växlar men utan någon växelförare alls (det vill säga det gick helt lätt att montera framdrevet utan att det fanns beredskap i ramn för två framväxlar) och jag hade den på högre växeln.

Det vill säga att om man skulle viljat utnyttja framväxlarna skulle man behövt stanna och helst behövt byta till kedja med annan längd varje gång man växlar framväxlarna - så det kunde man inte växla under tävlingens gång.
En kedja väger ju också rätt mycket så det är ingenting man har med sig i ryggan.
Det var rätt stort framdrev jag hade - en cykelverkstad fixade framdrevet åt mig. Det kan vara svårt att få tag på tillräckligt stora framdrev. Går att tillverka i.o.f.s.

Innan tävlingen hade jag kört sönder original-bakfälgen och knäckt bakaxeln. Då tog jag en, dock inte jättedyr, bätte bakfälg och cykelverkstaden ekrade den.

Synd att det är ont om verkstäder som ekrar bakjul. Jag menar, själv tycker jag inte att man nödvändigtvis måste ha en cykel som knappt väger nå't och är allmänt dyr och byggd helt och hållet av dyra komponenter. Själv hade jag stålram och den var överlag inte dyr - men kvalitétscykel. Visst är det kul att vara i täten i tävlingen - men det är ju också för muskelträningens skull. Lite hälsosammare är det säkert om cykel väger väldigt lite - men om det är stor skillnad på måttliga etapper tror jag inte.

På en standardcykel är det närmast styrkronan, växlarna, veven, pedalerna, och sadelstolpen - som är det viktigaste att byta ut.

Jag byggde "cyklar" åren 1993-1997, 2002.
 
Senast ändrad:
Så skönt att ha en cykel med få växlar, tror jag haft kedjehopp en gång under 9 års cyklande. :)

ONE IS ALL YOU NEED ;-) Du burde prøve at køre Single Speed, når du cykler i skoven. Jeg er netop begyndt at cykeltræne med en ældre hardtail, jeg har bygget om til SS. Jeg fjernede gearvælgere, forskifter og bagskifter og splittede min kassette ad for at få et tandhjul og spacerne ud. Til slut købte jeg en kædestrammer på eBay til 200.- DKK. Det er supergod træning, og man slipper for at sidde og fundere over gear og kæde. Jeg kører med gear 32X18, men den enkelte rytter må selv prøve sig frem og finde ud af, hvad der passer ham/hende. Men afslutningsvist vil jeg sige, at det ene ikke udelukker det andet: Nogle gange har jeg lyst til at fyre den af i skoven med gear (og så gør jeg det med en 3X9 gears fully) andre gange er det den mere enkle og lydløse SS, der lokker.
Masser af medvind!
 
Jag cyklar fortfarande på min (9 år gamla) Peak-cykel. En gul 26 tummare med 7 växlar av Shimano. Cyklar både landsväg som motion och skogsbackar/stigar då och då. Jag har ALDRIG känt behov av att ha fler växlar än så. I riktigt tunga uppförsbackar har jag ettan och står upp, funkar bra och ger bra träning. I lätt sluttande backar på exempelvis landsväg använder jag ibland (men sällan) den sjunde och sista växeln. Oftast går det så pass fort då att jag inte vill cykla fortare.

Så vad säger ni? Är det här med 21,26,28, 32 växlar-superpursuitmode-new-stylish-gear-grejen till stor del en fråga om vem som har störst och bäst grejer? Kan ni som har cyklar med fler än 21 växlar ärligt säga att ni använder ALLA växlar?

För visst är det själva stegen mellan man vill åt? En 21-växlad cykel behöver ju inte ha en trögare växel som högsta än en 7-växlad, utan det är ju själva intervallerna där emellan som räknas. Och så pass tajta intervaller som man kan uppnå på en 21-växlad behövs väl knappast?

Jag förstår de som kanske tävlingscyklar eller tränar på väldigt hög nivå, men vi vanliga dödliga som cyklar för att det är kul, motion och för att ta oss till jobb etc. behöver väl knappast så många växlar?

Så skönt att ha en cykel med få växlar, tror jag haft kedjehopp en gång under 9 års cyklande. :)

haha. Själv kör man med SS (singel speed). klarar mig på en, allt för en lätt mekad hojj! fast.. jag kör ju bara i dirt slingorna och streeten så!
 
För oss som känner av knäna ibland är spridning på växlarna en välsignelse. Fina lätta växlar med hög kadens då mår knäna bra.
 
Snacka om att vilja och lyckas få igång en diskission!
Iallafall så kör jag singlespeed på pendlingscykeln. 48-16. funkar riktigt bra och är underhållsfritt.
Men utväxlingen är ju inte alltid optimal. för snabb ibland och förlångsam ibland men en bra kompromiss för mej...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...