Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden

Hej,

Jag tänkte vandra Kungsleden nu i augusti. Från Abisko till Vakkotavara och är ute efter ett tarp/tält. Jag har aldrig tidigare vandrat i fjällen så jag är lite dålig koll på vad som egentligen krävs. Min tanke var att köpa ett Tarptent Contrail, mest för att jag även planerar att vandra på varmare breddrader vid en senare tidpunkt.

Blir ett Tarptent för kallt för fjällen? Jag har en WM Alpinlite sovsäck och ett NeoAir Xlite liggunderlag. Jag har även en Exped Multimat som jag kan lägga i botten så att det isolerar lite mera. Jag fryser väldigt lätt.

Har ni några andra tips på tält jag bör kolla in istället?
 
Sovsäcken och liggunderlaget skall inte vara något problem för Kungsleden i Augusti:)

Vad gäller tältet, vad har du tänkt dig? Hur många personer, vikt, pris, tunnel eller fristående?
Kan tillägga att jag själv skulle föredra ett vanligt tält med separat inner och yttertält, både för att det är mer ombonat när vädrets makter visar sin sämre sida men även för att jag vill ha myggfritt när jag sover och bättre behärska kondens.
 
Senast ändrad:
Ett Hilleberg Nallo eller Akto,eller liknande modeller av andra märken.Det är rätt kallt med tarptält,speciellt på lite högre och utsatta höjder och områden.
Välj ett tält som är lätt och snabbt att slå upp när vädret blir sämre,ovan nämnda är det.
 
Tack, satt och funderade på om jag skulle behöva ta med ett varmare liggunderlag. Jag är helt nojjig att jag ska frysa och inbillar mig att det ska gå ner mot 0° i alla lägen.

Jag är ute efter ett lätt enmanstält. Jag har lite ryggproblem så vill undvika att bära på för mycket. Priset är sekundärt här men samtidigt kommer jag förmodligen inte använda det mer än vid max två kortare vandringar per år.
 
Materialet i Neoair X-lite är väldigt tunt vilket alltid innebär en punkteringsrisk, varför det kan vara praktiskt med ett enkelt no-name 10mm cellplastunderlag som skyddar mot punktering och även för extra värme. Dessutom skönt som sittunderlag vid raster under vandringen. R-värdet på Neoir Xlite är 3,2 vilket normalt inte skall vara något problem sommartid (jag jämför med mitt eget Thermarest Prolite Plus som har R-värde 3,6), men är du frusen löser cellplastunderlaget detta på ett praktiskt sätt.

Ett riktigt tält är betydligt skönare att sova i, och höjer temperaturen flera grader mot omgivande luft. Jag stödjer brigas rekommendationer om tält, Hilleberg Akto (1,6kg) eller om du vill ha ett fristående en-mans tält Hilleberg Soulo (2,2kg). För i princip samma vikt som Soulo för du ett 2-mans tält i HB Nallo2 (2,3kg) till lyxigt enmans boende eller två personer efter behov. Ett sådant tält har du många år. Hilleberg har även innertält i mesh som separat tillbehör om du skall till varmare trakter (finns både till Akto och Nallo2 vad jag vet). Lättviktsvarianten av Nallo2 är Anjan2 med sina 1,7kg.
En joker att titta på är Helsport Ringstind Superlight 1-2 som väger ca 1,1-1,2kg komplett (lura dig inte på Helsports viktangivelser som bara inkluderar tältet, medan Hillebergs vikter är kompletta med markpinnar, förvaringspåse, rep hylsa och extra stångsektion). Jag har ingen erfarenhet av Helsport tältet, men tror joanna här på forumet har ett sådant?

Tänk på att det inte bara är tältduken som är tunnare på ett superlätt tält som Ringstind Superlight, men även golvet i innertältet (en utsatt punkt på alla tält), så kanske inte samma förväntade livslängd som på ex HB Akto. Inte kul att sätta upp tältet på regnvåt mark och det läcker underifrån:(

Och visst kan det bli både nollgradigt, minusgrader och snö i Juli/Augusti i norra lapplandsfjälle, likaväl som att du kan få toppenväder. Regn får du dock räkna med, så lika bra att vara förberedd;)
 
Senast ändrad:
Ett Hilleberg Nallo eller Akto,eller liknande modeller av andra märken.Det är rätt kallt med tarptält,speciellt på lite högre och utsatta höjder och områden.
Välj ett tält som är lätt och snabbt att slå upp när vädret blir sämre,ovan nämnda är det.

Tack, jag kollar in Akto.

Materialet i Neoair X-lite är väldigt tunt vilket alltid innebär en punkteringsrisk, varför det kan vara praktiskt med ett enkelt no-name 10mm cellplastunderlag som skyddar mot punktering och även för extra värme. Dessutom skönt som sittunderlag vid raster under vandringen. R-värdet på Neoir Xlite är 3,2 vilket normalt inte skall vara något problem sommartid (jag jämför med mitt eget Thermarest Prolite Plus som har R-värde 3,6), men är du frusen löser cellplastunderlaget detta på ett praktiskt sätt.

Ett riktigt tält är betydligt skönare att sova i, och höjer temperaturen flera grader mot omgivande luft. Jag stödjer brigas rekommendationer om tält, Hilleberg Akto (1,6kg) eller om du vill ha ett fristående en-mans tält Hilleberg Soulo (2,2kg). För i princip samma vikt som Soulo för du ett 2-mans tält i HB Nallo2 (2,3kg) till lyxigt enmans boende eller två personer efter behov. Ett sådant tält har du många år. Hilleberg har även innertält i mesh som separat tillbehör om du skall till varmare trakter (finns både till Akto och Nallo2 vad jag vet). Lättviktsvarianten av Nallo2 är Anjan2 med sina 1,7kg.
En joker att titta på är Helsport Ringstind Superlight 1-2 som väger ca 1,1-1,2kg komplett (lura dig inte på Helsports viktangivelser som bara inkluderar tältet, medan Hillebergs vikter är kompletta med markpinnar, förvaringspåse, rep hylsa och extra stångsektion). Jag har ingen erfarenhet av Helsport tältet, men tror joanna här på forumet har ett sådant?

Tänk på att det inte bara är tältduken som är tunnare på ett superlätt tält som Ringstind Superlight, men även golvet i innertältet (en utsatt punkt på alla tält), så kanske inte samma förväntade livslängd som på ex HB Akto. Inte kul att sätta upp tältet på regnvåt mark och det läcker underifrån:(

Och visst kan det bli både nollgradigt, minusgrader och snö i Juli/Augusti i norra lapplandsfjälle, likaväl som att du kan få toppenväder. Regn får du dock räkna med, så lika bra att vara förberedd;)

Mycket bra synpunkter. Ja, varje gång jag använder Neoairen är jag rädd för punktering. Det är därför jag har med mattan som hjälper lite. Kanske borde jag ta fram gamla cellplastunderlaget och ha med det istället.
Att det skulle kunna läcka underifrån från golvet i innertältet hade jag inte ens haft en tanke på men Ringstind Superlight ser annars riktigt lovande ut. Akto känns fortfarande ganska tungt i jämförelse. Kollade även på Hilleberg Rajd men då är vi tillbaka med kondensproblemet. Himla klurigt det här.
 
Att det skulle kunna läcka underifrån från golvet i innertältet hade jag inte ens haft en tanke på men Ringstind Superlight ser annars riktigt lovande ut. .

Är tältet nytt skall inget av tälten läcka underifrån, men golvet är även den plats som är mest utsatt för slitage och nötning. Jämför man Helsport Superlight 1 med Hilleberg Akto har Helsportältet en väv på 52g/m2 i golvet (Helsport Superlight 1000, dvs samma väv som man hittar i yttertältet på andra av deras lättviktsmodeller) medan Hillebergs golvväv i Akto är 90g/m2. Hilleberg erbjuder även en tjänst att kunna byta golvet vid framtida behov, vilket jag inte hört att Helsport erbjuder?

Förutom de optimistiska viktuppgifterna för Helsport, får de även kritik för brustna stänger om man läser kommentarerna i norska motsvarigheten till Utsidan, fjellforum.no. Helsport använder stänger av eget fabrikat medan Hilleberg använder stänger från DAC. En erfarenhet av tyngre syskon Ringstind light:
http://www.fjellforum.no/topic/25268-telt-soveposer-og-liggeunderlag-helsport-ringstind-1/

Båda tillverkarna tar duktigt betalt för sina tält och ju lättare (=kortare livslängd) desto dyrare;)

Jag har själv bl a ett Akto, och då jag är lång uppskattar jag de vertikala ändarna som håller innertältsduken fri för ansiktet resp fötterna. Sitthöjden är lite begränsad men det är inget tält för längre inomhusvistelser (i så fall tar jag med ett av de större tälten).
 
Akto

Hej.
Är själv en frusen person och skulle bli lätt nojjig. Det kan ju bli rätt så kyligt även i augusti. 2011 vandrade jag Kungsleden i augusti och temperaturen kröp ner under 10 grader och så regnade det kraftigt också. Brrrr...
Jag kan också rekommendera ett Akto-tält. Det finns även många liknande tält på marknaden från andra tillverkare. Kanske värd att kolla på.

Har skrivit en liten recension i fall det är intressant: http://www.annette-springer.blogspot.se/2012/08/hilleberg-akto-recension.html

Lycka till :)
 
Helsport hmm

Köpte ett av deras åretrunttält på rea, ungefär halva priset.
Tyvärr är stängerna inte särskilt bra (no-name) så efter två stångbrott på kort tid utan någon synbarlig orsak fick jag köpa Dac-stänger separat. Dessutom var tältpinnarna av billigt och tungt slag, så det fick bli en uppsättning markpinnar från Dac dessutom.

Även linorna var av sämre sort och uppgraderades. Sammantaget betalade jag då nästan lika mycket som för ett nytt HB, så frågan är ju hur smart jag var som köpte på rean ;).

Men visst, tältet fungerade bra (förutom kassa stänger)...tältpinnarna och nya snören var lite lyx kanske, men det blev både stabilare och lättare.

...Akto är i detta avseende ett säkrare val tycker jag. Kan också vara intressant att kika på Terra Novas modeller, de är ännu lättare. Men dras med lite sämre ventilation dock. Men brukar gillas.

//J
 
Köpte ett av deras åretrunttält på rea, ungefär halva priset.
Tyvärr är stängerna inte särskilt bra (no-name) så efter två stångbrott på kort tid utan någon synbarlig orsak fick jag köpa Dac-stänger separat. Dessutom var tältpinnarna av billigt och tungt slag, så det fick bli en uppsättning markpinnar från Dac dessutom.

Även linorna var av sämre sort och uppgraderades. Sammantaget betalade jag då nästan lika mycket som för ett nytt HB, så frågan är ju hur smart jag var som köpte på rean ;).

Men visst, tältet fungerade bra (förutom kassa stänger)...tältpinnarna och nya snören var lite lyx kanske, men det blev både stabilare och lättare.
//J

Helsport har 5 års garanti på sina produkter. Hade du tagit kontakt med dem direkt så hade du med all sannolikhet fått nya tältstänger. Vid behov så reparerar de även tälten. Dvs samma service som Helsport erbjuder!
http://www.helsport.no/no/SERVICE/totalgaranti/

De har dessutom nu bytt till en ny levernatör av stänger nämligen DAC.
http://www.fjellforum.no/topic/24678-kudo-til-helsport/page__hl__helsport
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...