Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden

De här tälten där yttertältet inte går ner i backen,njae.skönt i heta klimat,men i lapplandsfjällen är det skönt att stänga alla vindar,regnstänk och (åtminstone en hel del) insekter ute.
Använt Neo-air liggunderlag flitigt och är inte särskilt bekymrad om dess tålighet inuti tältet.Varmt och mjukt och på Hillebergtältens golv glider det inte omkring;(däremot i mitt riktiga lättviktstält The One;som jag inte tar ut i fjällen mer än nån enstaka "säker" natt.)
 
Helsport har 5 års garanti på sina produkter. Hade du tagit kontakt med dem direkt så hade du med all sannolikhet fått nya tältstänger. Vid behov så reparerar de även tälten. Dvs samma service som Helsport erbjuder!
http://www.helsport.no/no/SERVICE/totalgaranti/

De har dessutom nu bytt till en ny levernatör av stänger nämligen DAC.
http://www.fjellforum.no/topic/24678-kudo-til-helsport/page__hl__helsport

Fast jag var ju inte intresserad av att få samma stång en gång till ;)...Men visst är det bra att de har bytt nu.

//J
 
Jag slår ett slag för det här tältet som är försummbart tyngre än HB Akto men ger mer utrymme och takhöjd för att kunna bo i vid ruskväder. Lite mera vikt men ännu större är det här som jag också har och är ruskigt nöjd med.
 
Jag kan inte ge dig något bättre förslag på tält än de som du redan fått i den här tråden. Jag såg att du hade funderingar på en Tarp, något jag inte rekomenderar i fjällterräng. Dels för att det är svårt att sätta upp den och när det gäller sommartid så kan du inte stänga mygg och knott ute ...och det är mycket mygg i fjällen!
 
Smux mindes alldeles rätt, det är jag som har en Ringstind Superlight. Tältet har hittills bl a varit med om två rätt tuffa höstsäsonger i företrädesvis högalpin terräng.

Jag har bytt ut en del pinnar för att få lite spridning på egenskaperna samt sytt på ett fäste mitt på entréflärpen, för att kunna ha "halvöppen" dörr även när det regnar. I övrigt har tältet varit problemfritt, lätthanterligt, mycket funktionellt och över förväntan stryktåligt - inget man tror vid åsynen av de nästan genomskinliga tygerna. Det är trots den låga vikten rymligare än Akto, för mig som är 170 cm lång är det rena lyxen. Min dotter har tältat flera dagar ihop med sin kille och de är fortfarande vänner ;).
Jag uppskattar mycket de ljusa tygerna, och ännu mer ventilationslösningen. "Skorstenen" i absidens högpunkt ger ett tydligt drag, vilket gör att t o m jag, med min eld- och CO2-nojja, vågat ha köket igång där.

Vad jag däremot inte kan säga något om är stängerna, eftersom jag hittills inte varit med om några extrema vindstyrkor. Inte heller om golvtygets ev. känslighet, eftersom jag oftast har ett ark bubbelplast under (värmer skönt, väger inget, håller en tur och slängs sen ;)).

Helsport anger alla delvikter på sin hemsida, jag vägde tältet när jag fick det och det stämde väldigt bra.

Jag tror inte på några under, det finns säkert i längden något "pris" för den låga vikten, och var och en får göra egna prioriteringar. Detta har varit en rimlig lösning för mig, som vill bära så lätt som möjligt, och då får jag kanske ta att tältet inte håller lika länge som de riktiga stridsvagnsvarianterna.
 
Citat:
"De här tälten där yttertältet inte går ner i backen,njae.skönt i heta klimat,men i lapplandsfjällen är det skönt att stänga alla vindar,regnstänk och (åtminstone en hel del) insekter ute.
Använt Neo-air liggunderlag flitigt och är inte särskilt bekymrad om dess tålighet inuti tältet.Varmt och mjukt och på Hillebergtältens golv glider det inte omkring;(däremot i mitt riktiga lättviktstält The One;som jag inte tar ut i fjällen mer än nån enstaka "säker" natt.)"

Har ett Anjan själv som jag använt i såväl blåst som regn (på fjället!
) så min uppfattning bygger på det jag upplevt själv med aktuellt tält. Varken vind lr regn utgjorde något problem, tältet upplevdes snarare som väl genomtänkt och välbyggt för ändamålet 3 säsonger. Utifrån trådstartarens önskemål att använda tältet i fjällmiljö , ej vinter, samt varmare breddgrader, ser jag det som ett ypperligt alternativ. Innertältet är definitivt myggsäkert!;-)

// Lelle
 
Akto verkar som sagt vara ett väldigt bra tält och det lutar åt att jag köper ett sådant. Den enda jag ställer mig tveksam till är vikten. Jag har redan ett tvåmannatält som skulle fungera utmärkt men jag vill inte kånka på 2.5 kilo när det finns lättare alternativ.

Vad anser ni om Big Agnes, MSR eller Mont-Bell? Det jag undrar är om det inte finns ett tält som är lättare men som ändå klarar av ett par dagar i fjällen i augusti? Helsport Ringstind verkar vara ett sådant alternativ men prismässigt så är det i dyraste laget. Jag har inte lyckats hitta det billigare än 5500kr.
 
En stor skillnad mellan amerikanska märken och "Skandinavisk design" som ex Hilleberg, Helsport mfl representerar är att innertältet reses först separat från yttertältet på de amerikanska tälten. Det reprersenteras även i hur amerikanerna namnger de olika tältdelarna, dvs innertältet (tent) och yttertält (rainfly).
När det regnar eller är allmänt ruskväder (vilket inte är ovanligt här) är det ganska skönt att kunna resa/ta ner inner- och yttertält samtidigt och alltid försöka hålla innertältet torrt.

Jag har genom åren använt båda typerna av tältdesign, men föredrar klart den skandinaviska designen där inner och yttertält hänger samman och reses samtidigt. För ett vandringstält i svenska/norska fjällen skulle jag inte välja något annat.
 
Jag har genom åren använt båda typerna av tältdesign, men föredrar klart den skandinaviska designen där inner och yttertält hänger samman och reses samtidigt. För ett vandringstält i svenska/norska fjällen skulle jag inte välja något annat.

Jag håller helt med dig här och jag skulle fördra att båda reses samtidigt. Jag tänker mig dock att det borde finnas sådana varianter även utanför de skandinaviska markerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.