Behöver tips om skavsårsprevention

camilla 33; sa:
Hej alla!

Har tyvärr begåvats med väldigt tunn hud på fötterna och mina skavsår brukar bli väldigt imponerande trots compeed och leukoplast... Nu ska jag vandra 2 - 3 mil om dagen i ca 30 dagar och undrar vad ni tror. Ska jag köra med leukoplast? Det funkar ibland på kortare vandringar men nu är jag skraj för att huden blir uppfläkt när jag måste byta tejpen. För den lär väl inte hålla i en månad, eller? Någon som har erfarenhet av långvandringar?
Camilla

Hjälp! 2,5mil i 30 dagar. Det är otroligt i mina ögon!
Du ska med andra ord på en månad gå sträckan Lund till Uppsala, bilvägen! Wow.

Lycka till!

Mvh
Christopher

Gyllengahm; sa:
camilla 33; sa:
Hej alla!

Har tyvärr begåvats med väldigt tunn hud på fötterna och mina skavsår brukar bli väldigt imponerande trots compeed och leukoplast... Nu ska jag vandra 2 - 3 mil om dagen i ca 30 dagar och undrar vad ni tror. Ska jag köra med leukoplast? Det funkar ibland på kortare vandringar men nu är jag skraj för att huden blir uppfläkt när jag måste byta tejpen. För den lär väl inte hålla i en månad, eller? Någon som har erfarenhet av långvandringar?
Camilla

Hjälp! 2,5mil i 30 dagar. Det är otroligt i mina ögon!
Du ska med andra ord på en månad gå sträckan Lund till Uppsala, bilvägen! Wow.

Lycka till!

Mvh
Christopher

Jag har en fråga ang detta med leukoplast eftersom jag inte riktigt vet vad det är. När jag var ute och joggade långa sträckor så brukade jag få skavsår då tårna liksom tärde mot varande för varje löp-cykel. Det kändes efteråt irriterat och ibland fick jag skavsår. Jag löste detta med att tejpa in (ett varv) varje tå med plåstertejp. På så sätt nöts tejpen av friktionen som uppstår för varje cykel, och nu har jag aldrig ont i tårna. Är det kanske ett tips för fjällvandrare?

Mvh
Christopher

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
"Leukoplast-allergi"?

Ingen mer än jag som inte tål Leukoplast? Hur bra jag än tycker att Leukoplast är vad gäller smidighet och töjbarhet, varje gång jag försöker blir resultatet detsamma: små vätskefyllda blåsor på huden, som kliar nåt grymt och som jag därför alltid kliar sönder! Inte på tramdynan, men på huden runt hälsenan. Grr! Måste vara klistret som jag inte klarar, eller att det blir för tätt så att huden inte kan andas?

Nån som har liknande erfarenhet av Leukoplast, som kanske kan hjälpa mig förstå vad det beror på?

Vanlig vit sporttejp funkar dock, men den känns ju lite "luftigare" i både väven och klistret, sitter ju oftast lite sämre också om man inte lyckas värma fast den ordentligt mot absolut ren och torr hud. Fast här är det också skillnad på fabrikat såklart.

Går dagligen ca 20 km i lågskor, inga problem med skavsår men har haft svåra av hårda kängor och tätsittande stövlar. De senaste åren har jag kört mest med Rockport Walker och är helnöjd. Tunna gummistövlar när det är för vått.

Go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips