Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

Jag brukar slänga organiska och naturliga saker i naturen, allt sånt som någon käkar upp efter ett tag. Men inte så att det syns, och inte precis bredvid tex vandringsleder... Helst inte på kalfjället, där är det ju svårt att gömma undan.
 
Jag brukar slänga organiska och naturliga saker i naturen, allt sånt som någon käkar upp efter ett tag. Men inte så att det syns, och inte precis bredvid tex vandringsleder... Helst inte på kalfjället, där är det ju svårt att gömma undan.

Jo, att slänga tex ett bananskal, äggskal eller äppelskrutt och liknande i naturen gör ju ingen skada som så, bara trist för andra att se om folk gör det fullt synligt på leder och rastplatser i fjällen.
Det är ju rätt enkelt att lyfta lite på mossan och göra osynligt om man vill göra sig av med sådant, risken är väl att dom som inte förstår skillnaden gör likadant med förpackningsmaterial och liknande så rekommendationen bör väl fortsatt vara ta med tillbaka.
 
Jo, att slänga tex ett bananskal, äggskal eller äppelskrutt och liknande i naturen gör ju ingen skada som så, bara trist för andra att se om folk gör det fullt synligt på leder och rastplatser i fjällen.
Det är ju rätt enkelt att lyfta lite på mossan och göra osynligt om man vill göra sig av med sådant, risken är väl att dom som inte förstår skillnaden gör likadant med förpackningsmaterial och liknande så rekommendationen bör väl fortsatt vara ta med tillbaka.

Bananskal innehåller sannolikt bekämpningsmedel (i alla fall på icke-EKO-bananer) som inte är naturliga i svensk fauna så det tycker jag inte man ska slänga omkring sig naturen. Den visuella störningen av signalgult döljs om man gräver ner det men inte rester av bekämpningsmedel.

/Patrik
 
Bananskal innehåller sannolikt bekämpningsmedel (i alla fall på icke-EKO-bananer) som inte är naturliga i svensk fauna så det tycker jag inte man ska slänga omkring sig naturen. Den visuella störningen av signalgult döljs om man gräver ner det men inte rester av bekämpningsmedel.
/Patrik
Jag har svårt att tro att eventuellt bekämpningsmedel skulle kunna skada den svenska faunan i dom små mängder det måste röra sig om. I så fall är det väl troligare att det skulle förgifta den som äter bananen.
Men vill man vara säker så............
 
Bananskal innehåller sannolikt bekämpningsmedel (i alla fall på icke-EKO-bananer) som inte är naturliga i svensk fauna så det tycker jag inte man ska slänga omkring sig naturen. Den visuella störningen av signalgult döljs om man gräver ner det men inte rester av bekämpningsmedel.

/Patrik

Läste ett test om just detta, nivån i bananskal låg under EU:s gränsvärden i det testet i all alla fall. :)

Ett litet barn kunde äta 4st icke ekologiska bananer om dagen utan fara, dessutom analyserades gifthalten med skalet på.
 
Senast ändrad:
Läste ett test om just detta, nivån i bananskal låg under EU:s gränsvärden i det testet i all alla fall. :)

Ett litet barn kunde äta 4st icke ekologiska bananer om dagen utan fara, dessutom analyserades gifthalten med skalet på.

Inte för att jag misstror dej men skulle gärna vilja läsa det själv också, av ren nyfikenhet. Du kan inte länka dit?

/Patrik
 
Inte för att jag misstror dej men skulle gärna vilja läsa det själv också, av ren nyfikenhet. Du kan inte länka dit?

/Patrik

Här.




"Baserat på EU:s gränsvärden innebär det att ett litet barn på tio kilo kan äta upp till 480 gram banankött (drygt fyra bananer) under en dag utan att det är farligt"

"När Livsmedelsverket gör stickprovskontroller på bananer i grossistleden, analyserar man hela bananer inklusive skal, trots att det egentligen är vad som finns i den ätliga delen av bananen som är viktigt"

"Däremot är det inga av gifterna som överstiger EU:s gränsvärden"
 
Här.




"Baserat på EU:s gränsvärden innebär det att ett litet barn på tio kilo kan äta upp till 480 gram banankött (drygt fyra bananer) under en dag utan att det är farligt"

"När Livsmedelsverket gör stickprovskontroller på bananer i grossistleden, analyserar man hela bananer inklusive skal, trots att det egentligen är vad som finns i den ätliga delen av bananen som är viktigt"

"Däremot är det inga av gifterna som överstiger EU:s gränsvärden"

Glädjande att se att inga av de eko/kravmärkta bananerna innehöll några gifter man testade, men som nämns i de lite ostruukturerade kommentarerna, är det ett oberoende test eller ligger "KRAV-märket" bakom testet?

/Patrik, komemr fortsätta köpa eko-bananer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar