Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

När det gäller hundskit så är det ju inte "skräp" som inte bryts ner eller utgör en fara för djur och natur, men det kan ju bli rätt otrevligt om det blir för mycket.

Skiter hunden på stigen kan man väl fösa undan det en bit så inte folk behöver trampa i det, är det runt en tält eller lägerplats så bör man väl ta sig omaket att flytta bort det därifrån för att visa hänsyn till andra vandrare.

Det minst lämpliga är väl som sagt att lägga det i en plastpåse som man sedan slänger i naturen, man måste väl närstan gå kurs för att lyckats bli så korkad ?
 
Frågan om hundbajs som plockas upp snyggt och prydligt förpackad i plastpåsen för att sedan slängas är en klassisk fråga. Den har funnits i åratal och har så vitt jag vet ingen regional begränsning utan praktiseras över hela landet.

Att det är förkastligt är ju självklart men vad som intresserar mig mera är själva handlingen sedd ur något slags psykologiskt perspektiv. En folklivsforskare borde ha en synpunkt, en tanke. Vad driver dessa människor till denna märkliga handling? Finns det forskning på området? Jag menar, hela svenska organiserade hundsverige har ju observerat fenomenet och känner till det, vad har de för analytisk syn på frågan? Hur ser det ut i Europa exempelvis, plockar de också upp i en påse för att sedan lägga ner det på marken igen.

Så många frågor,,,
Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför i helvete världen en del agerar så. Mycket märkligt.
 
En förklaring kan vara att det säljs hundbajspåsar av plast som påstås brytas ner inom någon vecka. Då kan man ju,om det saknas papperskorgar eller på annat sätt är svårt att bli av med, ta upp bajset bekvämt och slänga in det i en buske för att ingen skall trampa i det. (Tyvärr så har jag sett uppgifter om att nedbrytningen inte går så snabbt som reklamen säger!)
 
Svårt att veta när man skall avbryta ett "sidospår". Allemansrätten gäller ju inte bara i fjällmiljö så kanske skall vi tala om alla barnblöjor som kastas runt våra parkeringsplatser i stället?

Om vi går tillbaka till trådens rubrik så är det väl knappast STF:s roll att utbilda folk som besöker deras anläggningar i fjällen (eller vandrarhem runt om i lande)t. Den kunskapen skall väl föräldrar och skola stå för. Dessutom tror jag att alla redan känner till att man inte skall lämna skräp efter sig. Problemet är väl att man sk-ter i det! Det tror jag beror på att vi skapat ett samhälle där "jaget" är så viktigt att man inte bryr sig ett dugg om andra. Jag skäms eftersom jag - troligtvis- varit med och bidragit till detta!
 
Senast ändrad:
Svårt att veta när man skall avbryta ett "sidospår". Allemansrätten gäller ju inte bara i fjällmiljö så kanske skall vi tala om alla barnblöjor som kastas runt våra parkeringsplatser i stället?

Om vi går tillbaka till trådens rubrik så är det väl knappast STF:s roll att utbilda folk som besöker deras anläggningar i fjällen (eller vandrarhem runt om i lande)t. Den kunskapen skall väl föräldrar och skola stå för. Dessutom tror jag att alla redan känner till att man inte skall lämna skräp efter sig. Problemet är väl att man sk-ter i det! Det tror jag beror på att vi skapat ett samhälle där "jaget" är så viktigt att man inte bryr sig ett dugg om andra. Jag skäms eftersom jag - troligtvis- varit med och bidragit till detta!

Jag vet inte riktigt själv men är det verkligen uteslutet att de som bygger anläggningar och ägnar sig åt marknadsföring av ett område också får ett visst ansvar att hantera skräpet som blir?

Men får att återgå till rubriken, är det ens troligt att just nedskräpning blir slutet för allemansrätten? Jag tänker mig att det engagerar många men jag ser det som troligare att företag som kommersialiserar naturen blir slutet för allemansrätten.
 
Jag vet inte riktigt själv men är det verkligen uteslutet att de som bygger anläggningar och ägnar sig åt marknadsföring av ett område också får ett visst ansvar att hantera skräpet som blir?

Men får att återgå till rubriken, är det ens troligt att just nedskräpning blir slutet för allemansrätten? Jag tänker mig att det engagerar många men jag ser det som troligare att företag som kommersialiserar naturen blir slutet för allemansrätten.
Förmodligen städar stugvärdar och stationspersonal i närområdet för att göra vistelsen angenäm för gästerna. Varför dom skulle vara ansvarig för nedskräpningen för övrigt kan jag inte över huvud taget förstå. Med det resonemanget överfört i stadsmiljö så borde t.ex Jernhusen (SJ:s fastighetsbolag) vara ansvarig för all nedskräpning på väg till och från stationen vilket faller på sin egen orimlighet.
Knappast kommer nedskräpningen att leda till några större inskränkningar i Allemansrätten men den gör min vistelse i naturen mindre värd eftersom jag retar mig på fimpar, karamellpapper, plastpåsar etc. Kanske är det jag som borde stanna hemma? :unsure:
 
Vilka menar du?
och
Varför skall de få ett visst ansvar?
Om verksamhetsutövare A lockar till sig kund B till område C där kund B erbjuds en bra plats för att nyttja allemansrätten och verksamheten får till följd att kund B ställer till det i område C; finns det nåt ansvar att lägga på A för att B har orsakat problemet i C ?
Frågeställningen kändes inte svår. Kanske för A.
 
Svårt att veta när man skall avbryta ett "sidospår". Allemansrätten gäller ju inte bara i fjällmiljö så kanske skall vi tala om alla barnblöjor som kastas runt våra parkeringsplatser i stället?

Om vi går tillbaka till trådens rubrik så är det väl knappast STF:s roll att utbilda folk som besöker deras anläggningar i fjällen (eller vandrarhem runt om i lande)t. Den kunskapen skall väl föräldrar och skola stå för. Dessutom tror jag att alla redan känner till att man inte skall lämna skräp efter sig. Problemet är väl att man sk-ter i det! Det tror jag beror på att vi skapat ett samhälle där "jaget" är så viktigt att man inte bryr sig ett dugg om andra. Jag skäms eftersom jag - troligtvis- varit med och bidragit till detta!

Det ligger mycket i att vi har ett allt mer egoistiskt, självupptaget samhälle där narcissismen frodas.
Frågan om nedskräpning är bara ett utryck för detta. Det är heller inte bara en fråga som är isolerad till fjällen utan som du skriver handlar om allt möjligt annat. Sidospåret med hundbajs är ju bara ett av många exempel.

Jag tror det kommer att bli värre i takt med att egoismen blir till ett slags norm. Möjligtvis ser jag små tendenser till att vissa företag och andra lyfter frågan om nedskräpning i naturen vilket är glädjande men det skulle upp på nationell och betydligt högre nivå.
 
Vilka menar du?
och
Varför skall de få ett visst ansvar?

Det ligger väl inom rimlighetens ramar att om man bedriver anläggning i fjällvärlden så faller en del av ansvar på arrangören om det blir en ökad nedskräpning i naturen kring dessa ?

Sen ligger naturligtvis huvudansvaret att inte skräpa ner personligen på gästen, men då det visa sig brista där på vissa håll så....
 
Det ligger väl inom rimlighetens ramar att om man bedriver anläggning i fjällvärlden så faller en del av ansvar på arrangören om det blir en ökad nedskräpning i naturen kring dessa ?

Sen ligger naturligtvis huvudansvaret att inte skräpa ner personligen på gästen, men då det visa sig brista där på vissa håll så....

Det beror helt på vad man menar med anläggning. Pratar vi fjällstation, fjällstuga, nödstuga, vandringsled m.m.?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.