Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

Vi ska va glada över att vi har det så rent och fräscht omkring oss i våra städer och natur. Vi är ett ordentligt folk som tar ansvar och sköter oss i det stora hela. Svårt att förstå hur man kan tycka att vi har det skräpigt i fjällen. Låter mer som man läst om "problemet" i pressen att och sen spinner vidare på det, än att det baseras på egna erfarenheter. Det är ju iaf ett vanligt fenomen inom andra områden som diskuteras - det ska gnällas och klagas, bara för att man vill gnälla och klaga. Den formen av "nedskräpning" stör mig mer än kolapapper.
 
Du har naturligtvis rätt till din åsikt - även om jag inte delar den. Nedskräpning för mig är mer än det som syns liggandes på marken.
Det problem som du tar upp är givetvis ett väldigt viktigt problem. Det är för mig så stort att om vi halkar in i den debatten så försvinner ämnet "nedskräpning" och vi kommer att hamna i en - mer eller mindre- politisk diskussion där vi dessutom inte har särskilt stora möjligheter att bidra med några nya synpunkter eller lösningsförslag.
Men visst- all respekt för ditt sätt att lyfta ett än större problem.:cautious:
 
Glädjande nyhet. Alltså inslaget ovan.

Jag tillbringade några dagar i Sälen under semestern och slogs av hur lite nedskräpning där var. Det finns kanske hopp, även om det alltid har funnits och kommer att finnas människor som har otur när de tänker.
 
Det problem som du tar upp är givetvis ett väldigt viktigt problem. Det är för mig så stort att om vi halkar in i den debatten så försvinner ämnet "nedskräpning" och vi kommer att hamna i en - mer eller mindre- politisk diskussion där vi dessutom inte har särskilt stora möjligheter att bidra med några nya synpunkter eller lösningsförslag.
Men visst- all respekt för ditt sätt att lyfta ett än större problem.:cautious:
Det var ett mycket bra svar. Jag kan inte argumentera emot, utan vid närmare eftertanke håller jag med och tycker att övrig miljöförstöring ( än nedskräpning ) kan diskuteras i andra trådar.
 
Ha en frivillig våg-station vid de större parkeringarna på utfarterna och betala vandrarna frikostigt för varje gram skräp dom har i packningen.

Det är helt enkelt något fel på människor. Hur går tex resonemanget hos en hundägare som på sin dagliga runda plockar upp hundbajset för att sedan slänga bajspåsen bredvid stigen. Då vore det ju bättre att inte plocka upp bajset.

/John
 

Just hemkommen från en liten fjällsemester i Dalarna och en liten färsk reflektion i ämnet.

Över lag såg nedskräpningsläget överlag hyffsat ok ut trots mycket folk i rörelse med några undantag.

Hittade ett rejält nedgrisat vindskydd i Idretrakten med div skit, folk verkar nästan ha misstagit det för sopstation.
Det mesta var brännbart så det eldade jag upp på plats, resten togs med i soppåse.

Folk hade skitit stora högar och slängt toapapper BAKOM/VID SIDAN AV dasset i Ulandstugan NV om Nipfjället, inte bara en utan en utan flera.
Varför gör man så när dasset var i prima skick och fräscht ?

Lederna och rastplatserna kring Fulufjället/Rörsjöarna och Sjöhöjden i Grövelsjön riktigt prydliga ut. :)
 
Skräpfacit efter en vecka i södra Sarek:
  • En tillplattad ölburk i en bäck.
  • Ett ospecificerat skruvlock i plast.
    En sotig metallinnerpåse i resterna av en lägereld.
    Två identifierbara rester av toalettpapper.
De sistnämnda fick ligga kvar, resten tog jag med.
Dvs skräpmängden (längs bitvis rätt vältrampade stråk) var inte värre än att en ensam vandrare på duktighetshumör fick med sig allt.
 
Ha en frivillig våg-station vid de större parkeringarna på utfarterna och betala vandrarna frikostigt för varje gram skräp dom har i packningen.

Det är helt enkelt något fel på människor. Hur går tex resonemanget hos en hundägare som på sin dagliga runda plockar upp hundbajset för att sedan slänga bajspåsen bredvid stigen. Då vore det ju bättre att inte plocka upp bajset.

/John

Frågan om hundbajs som plockas upp snyggt och prydligt förpackad i plastpåsen för att sedan slängas är en klassisk fråga. Den har funnits i åratal och har så vitt jag vet ingen regional begränsning utan praktiseras över hela landet.

Att det är förkastligt är ju självklart men vad som intresserar mig mera är själva handlingen sedd ur något slags psykologiskt perspektiv. En folklivsforskare borde ha en synpunkt, en tanke. Vad driver dessa människor till denna märkliga handling? Finns det forskning på området? Jag menar, hela svenska organiserade hundsverige har ju observerat fenomenet och känner till det, vad har de för analytisk syn på frågan? Hur ser det ut i Europa exempelvis, plockar de också upp i en påse för att sedan lägga ner det på marken igen.

Så många frågor,,,
 
Frågan om hundbajs som plockas upp snyggt och prydligt förpackad i plastpåsen för att sedan slängas är en klassisk fråga. Den har funnits i åratal och har så vitt jag vet ingen regional begränsning utan praktiseras över hela landet.

Att det är förkastligt är ju självklart men vad som intresserar mig mera är själva handlingen sedd ur något slags psykologiskt perspektiv. En folklivsforskare borde ha en synpunkt, en tanke. Vad driver dessa människor till denna märkliga handling? Finns det forskning på området? Jag menar, hela svenska organiserade hundsverige har ju observerat fenomenet och känner till det, vad har de för analytisk syn på frågan? Hur ser det ut i Europa exempelvis, plockar de också upp i en påse för att sedan lägga ner det på marken igen.

Så många frågor,,,

Ögontjäneri?

Men ärligt talat så tror jag att det ofta är så att man plockar upp hundbajset och sedan lägger ifrån sig det får att få händerna fria till något. Vattenflaska, skosnöret, en liten rast etc.
Och det är ju inte en viktig grej i ens liv den där bajspåsen så man kan ju glömma den när man går vidare. Lättare att glömma en bajspåse än bilnycklarna liksom.

Folk som plockar upp hundbajset för att se duktiga ut och sedan slänger det på marken så fort ingen ser dem är nog mycket ovanligare än de som förlägger bajspåsen.

I stora delar av Europa låter man hundbajset ligga..

I fjällterräng gräver jag ner det om det behöver tas om hand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.