Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

Ur ren miljösynpunkt är väl detta egentligen ett litet problem, det är mer ett estetiskt problem och i min värld rätt litet. Jag tycker egentligen att STF har mycket större problem än så med miljöbelastningen som deras verksamhet orsakar eller är med och orsakar. Vilken miljöbelastning har deras gäster när dom kommer till Norra Lapplands fjällen?

CO2 emissioner för olika aktiviteter till och på Kungsleden

Charles de Gaulle Sthlm Arlanda. Arlanda Kiruna tur och retur 0,37 ton of co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Europé på snöskor = 0,39 ton Co2

Arlanda Kiruna tur och retur
0,14 ton Co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Skidåkare Mälardalen som reser med flyg 0,16 ton co2

Sthlm C – Kir C tåg 0,09 ton Co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Skidåkare Mälardalen som reser med tåg 0,11 ton Co2

Bil Kiruna-Abisko Nikkaluokta-Kiruna 160km = 0,03 ton Co2.
Snöskoter Abisko Nikkaluokta 100km 0,03 * 2 ton Co2
Snöskoteråkare Kiruna 0,09 ton Co2
Här beskriver du en annan aspekt av problemet som - om det skall lösas- innebär att vi helst skall sluta att ta oss till fjällvärlden. I vart fall skall vi som bor i södra Sverige och övriga Europa stanna hemma. Det skulle innebära att en stor del av de jobb som finns i fjällvärlden försvinner. Det är ett politiskt beslut att fatta som ingen politiker någonsin kommer att ta i med tång.

Under tiden som vi väntar på detta så kan vi ju ändå anstränga oss att visa hänsyn mot varandra så att vi inte förstör den fina miljö som vi har förmånen att få vistas i - både i fjällen och på hemmaplan.

Man kan inte använda ett felaktigt sätt att ta sig till fjällen som skäl för att fortsätta att bete sig felaktigt inom andra områden bara för att det inte är fullt lika felaktigt som det första felet man gjorde.
 
Ur ren miljösynpunkt är väl detta egentligen ett litet problem, det är mer ett estetiskt problem och i min värld rätt litet. Jag tycker egentligen att STF har mycket större problem än så med miljöbelastningen som deras verksamhet orsakar eller är med och orsakar. Vilken miljöbelastning har deras gäster när dom kommer till Norra Lapplands fjällen?

CO2 emissioner för olika aktiviteter till och på Kungsleden

Charles de Gaulle Sthlm Arlanda. Arlanda Kiruna tur och retur 0,37 ton of co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Europé på snöskor = 0,39 ton Co2

Arlanda Kiruna tur och retur
0,14 ton Co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Skidåkare Mälardalen som reser med flyg 0,16 ton co2

Sthlm C – Kir C tåg 0,09 ton Co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Skidåkare Mälardalen som reser med tåg 0,11 ton Co2

Bil Kiruna-Abisko Nikkaluokta-Kiruna 160km = 0,03 ton Co2.
Snöskoter Abisko Nikkaluokta 100km 0,03 * 2 ton Co2
Snöskoteråkare Kiruna 0,09 ton Co2
Detta var ett väldigt bra och tänkvärt inlägg. Det är inte alltid det som ser värst ut som är det värsta.
 
Ur ren miljösynpunkt är väl detta egentligen ett litet problem, det är mer ett estetiskt problem och i min värld rätt litet. Jag tycker egentligen att STF har mycket större problem än så med miljöbelastningen som deras verksamhet orsakar eller är med och orsakar. Vilken miljöbelastning har deras gäster när dom kommer till Norra Lapplands fjällen?

CO2 emissioner för olika aktiviteter till och på Kungsleden

Charles de Gaulle Sthlm Arlanda. Arlanda Kiruna tur och retur 0,37 ton of co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Europé på snöskor = 0,39 ton Co2

Arlanda Kiruna tur och retur
0,14 ton Co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Skidåkare Mälardalen som reser med flyg 0,16 ton co2

Sthlm C – Kir C tåg 0,09 ton Co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Skidåkare Mälardalen som reser med tåg 0,11 ton Co2

Bil Kiruna-Abisko Nikkaluokta-Kiruna 160km = 0,03 ton Co2.
Snöskoter Abisko Nikkaluokta 100km 0,03 * 2 ton Co2
Snöskoteråkare Kiruna 0,09 ton Co2

Bra inlägg! Alltid bra med siffror.

Däremot verkar 0,09 ton CO2 Sthlm C - Kir tur och retur med tåg vara för högt värde. referens?

Det lär ju bli lite olika resultat beroende på var elen kommer ifrån men dom första träffarna på ”tåg CO2” från Google ger följande resultat sthlm-kir t.o.r. med tåg

https://www.sj.se/sv/om/om-sj/klimatsmart.html 0,01 kg = 0,00001 ton

https://ecotree.green/sv/calculate-train-co2#result 14 kg = 0,014 ton

Så tågresenärer från Sthlm som tar sig fram på skidor borde rimligen hamna underst på listan.
 
Bäst för Miljön, Allemansrätten och Klimatet borde väl vara om Stockholmare inte åkte till fjällen alls om man ska vara helt ärlig.

Fast avspeglingarna i klimatet som blir när folk reser till fjällen utgör ju rimligen ett minimalt hot mot Allemansrätten, även mot klimatet om man tittat på hur Sverige som land ligger till Globat.

Nedskräpningen som det redan tagits upp är heller i dagsläget inte att enormt miljöproblem i Fjällen för djur och natur.

Däremot är det ett riktigt tråkigt att se för dom som hela sitt liv vistas i denna miljö, dessutom utgör det i förlängningen ett konkret hot mot allemansrätten och riskerar att friluftslivet i fällen kommer att riskera inskränkas på olika sätt, det är det mest akuta att lösa i mina ögon.
 
Senast ändrad:
Alltså...på tal om nedskräpning.

Vi kanske inte ska åka någonstans?

Vad blir utsläppen om jag cyklar till Nikkaluokta från Stockholm?
Det borde finns siffror på det.
 
Alltså...på tal om nedskräpning.

Vi kanske inte ska åka någonstans?

Vad blir utsläppen om jag cyklar till Nikkaluokta från Stockholm?
Det borde finns siffror på det.

Det beror på vad du äter och var det odlats. Allt går att bevisa, beroende på hur man vill räkna.
Men de flesta är nog överens om att omotoriserat ger mindre CO2 är motoriserat och att tåg på miljöel ger mindre CO2 än flyg.

/Patrik
 
Jag gör inga anspråk på att inte ha faktafel utan gjorde ett försök att få detta på papper, carbon footprint är använd och frågan med Järnväg för mig blir hur tar man hänsyn till den co2 skuld som en järnväg en utbyggnad av Luleälv eller kontinuerliga anläggningsarbeten har redan från början. Jag föredrar att inte använda tex SJ siffror som har ett behov av att visa låga siffror. För en boende i en fjällkommun är vattenkraften inte en ren källa till energi som många tycks anse. Det är en våldtäkt av en älvdal från kust till fjäll där politiker flyttat på tex nationalparksgränser för att uppnå detta.
 
Jag gör inga anspråk på att inte ha faktafel utan gjorde ett försök att få detta på papper, carbon footprint är använd och frågan med Järnväg för mig blir hur tar man hänsyn till den co2 skuld som en järnväg en utbyggnad av Luleälv eller kontinuerliga anläggningsarbeten har redan från början. Jag föredrar att inte använda tex SJ siffror som har ett behov av att visa låga siffror. För en boende i en fjällkommun är vattenkraften inte en ren källa till energi som många tycks anse. Det är en våldtäkt av en älvdal från kust till fjäll där politiker flyttat på tex nationalparksgränser för att uppnå detta.

Nu är det här kanske lite ot så ber om ursäkt för det, men om vi bara håller oss till CO2.

Att SJ gärna vill presentera låga är förstås naturligt

Jag tror dom stora bidragande faktorerna till skilladen mellan 0,9 (carbon footprint) och 0,14 den andra som jag refererade till är följande:

1. Andel el i ett land som produceras av fosilbränsle.
2020_09_emissions_factors_sources_for_2020_electricity_v14.pdf
I Sverige produceras bara en bråkdel av all el från fossilbränsle om man jämför med globala värden.

2. En stor andel tåg globalt dras av Disellok.
2012 var bara 1/3 av all tågtrafik globalt elektrifierad.
 
Hmm, sen måste man ha lite perspektiv. Ni kan resa som ni vill, spelar ingen roll. Utsläppen är ett globalt problem och Sveriges bidrag är mikroskopiska. Om alla Svenskar dör imorgon så får det ändå ingen effekt på uppvärmningen...
 
Det blandas och ges här. Varför skulle det bli bättre om Stockholmare inte åkte till fjällen?
Jag bor strax utanför Stockholm, kan anses som Stockholmare, om man nu ska få en stämpel.
Jag vandrar en till två gånger per år. Åker då tåg och buss till min start- resp. slutdestination. För det mesta i alla fall.
Jag förstår att det är mycket skjuta från höften här, men problemet är nog inte de som sköter sig. Jag snackar om nedskräpning,
Jag arbetar på ett energiföretag och har lite koll på energiproduktion och -distribution, miljö mm, men kommer inte diskutera sådant nu, då diskussionerna alltid slutar på ett trist sätt.
Jag förväntar mig inte ett svar på min fråga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.