Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Om vi alla med ett genuint naturintresse hjälps åt med det vi kan för att få till en förändring samtidigt som vi stöter på om behovet med organiserade åtgärder kan det ju det sistnämnda rent av få större effekt.

Förändringar grundar sig inte alltför sällan från vilja och engagemang från dom berörda.
Det är nog flera saker som behöver göras, då den universella lösningen inte finns.
 
Jag undrar även om det finns länder där det slängs mindre skräp i naturen? Såvitt jag vet är de flesta utlänningar imponerade av hur lite skräp det är här!

Citerar mig själv.. någon som är mer berest än mig och kan tipsa om länder med uppenbart mindre skräp i naturen än sverige?
 
Ja, tex Norge.

I alla fall de fjäll/bergområden jag besökt har varit mycket prydliga.

Ja Norge skulle nog vara min gissning. Där har jag iof varit en hel del.
Tror det är en kombination av att de slänger mindre skräp, kör mindre skoter (svårare att få med sig så mycket skräp ut) samt att de har många engagerade i dugnad, som bland annat städar lederna.

Men där jag går i Sverige är det ju inte alls mycket skräp heller och jag har inte besökt de stpra turistmagneterna i norge.
Du skriver till exempel. Vet du fler länder?

För som jag har förstått det på diverse utlänningar och folk som åker utomlands mer än mig är Sverige och Norge i en klass för sig när det gäller skräp. Alltså mer lika varandra med ett större glapp till skräpigare länder.
 
Du skriver till exempel. Vet du fler länder?

Jag upplevde Österrike som väldigt rent den enda vecka jag varit där, både i byn och uppe i bergen.

Men det är en annan form av uteliv, dels bygger det på mycket kring att hamna på anläggningar och inte så mycket i tält och sen vet jag att dom hade "städpatruller" i byn där.

Annars har jag inte ägnat mig så mycket åt friluftsliv i andra länder än ovan nämnda.
 
Citerar mig själv.. någon som är mer berest än mig och kan tipsa om länder med uppenbart mindre skräp i naturen än sverige?
Japan, Schweiz, Österrike, Norge, Azorerna (Portugal) dyker spontant upp, men generellt sett så är Sverige ett relativt rent land. Vissa länder är fruktansvärt nedskräpade (vill inte namnge några, för ändring kan ju ha skett på senare tid).
 
Citerar mig själv.. någon som är mer berest än mig och kan tipsa om länder med uppenbart mindre skräp i naturen än sverige?
Jag besökte en nationalpark i bergen i Portugal i mitten av 90-talet. Där var mycket skräpigt! Men det är länge sedan och jag besökte bara ett stycke natur i det landet. Mycket kan ha ändrats sedan dess.
 
Det slängs mycket i naturen i Sverige var man än är. Ibland dumpas hela bilar.

Det där har jag också funderat på, när jag var liten stod en bil max ett par dagar innan den blev bortforslad. Idag kan man se bilar stå på parkeringar eller vid sidan av vägen i månader med polistejp runt bilen. Rätt trist.

Jag tror nedskräpningen är ett symptom och orsaken är helt enkelt att ansvarstagandenivån är låg hos gemene man. I dagens läge är det stort fokus på rättigheter men man hör knappt något om skyldigheter. Det gäller inte bara för nedskräpning i fjällen utan kan ses inom fler områden.
 
Mi
Det där har jag också funderat på, när jag var liten stod en bil max ett par dagar innan den blev bortforslad. Idag kan man se bilar stå på parkeringar eller vid sidan av vägen i månader med polistejp runt bilen. Rätt trist.

Jag tror nedskräpningen är ett symptom och orsaken är helt enkelt att ansvarstagandenivån är låg hos gemene man. I dagens läge är det stort fokus på rättigheter men man hör knappt något om skyldigheter. Det gäller inte bara för nedskräpning i fjällen utan kan ses inom fler områden.

Min upplevelse är att det är de som föddes på åttiotalet (som jag) som är värst med det där ansvarstagandet. De som är i tjugoårsåldern idag är så himla seriösa och ordentliga i jämförelse.

Gamla bilvrak i varierande åldrar finns det gott om..
 
Det ska det ju naturligtvis inte, men någonstans måste det ju börjas.
Men då det har blivit en grej att "göra fjällen" dom senaste åren har problemet accelererat just där, dessutom i känslig natur med långa nedbrytningstider och närapå obefintlig "städpatrull" sett till arealen.

En annan aspekt är att när Renskötande Samerna lackar ur på 08:beteende i Fjällvärlden så kommer dom sannolikt att gå vinnande ur den striden med risk för kvoteringar och avlysningar av områden som följd.
Allt från tappade sopor till dumpad utrustning på fjället är ju ett konkret bevis på att turismen blivit ett problem där.

Sen har vi såklart ökat slitage och störnings problemet, men det är värt en egen tråd.



Ur ren miljösynpunkt är väl detta egentligen ett litet problem, det är mer ett estetiskt problem och i min värld rätt litet. Jag tycker egentligen att STF har mycket större problem än så med miljöbelastningen som deras verksamhet orsakar eller är med och orsakar. Vilken miljöbelastning har deras gäster när dom kommer till Norra Lapplands fjällen?

CO2 emissioner för olika aktiviteter till och på Kungsleden

Charles de Gaulle Sthlm Arlanda. Arlanda Kiruna tur och retur 0,37 ton of co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Europé på snöskor = 0,39 ton Co2

Arlanda Kiruna tur och retur
0,14 ton Co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Skidåkare Mälardalen som reser med flyg 0,16 ton co2

Sthlm C – Kir C tåg 0,09 ton Co2
Buss Kiruna Abisko Nikkaluokta-Kiruna 0,02 ton Co2
Skidåkare Mälardalen som reser med tåg 0,11 ton Co2

Bil Kiruna-Abisko Nikkaluokta-Kiruna 160km = 0,03 ton Co2.
Snöskoter Abisko Nikkaluokta 100km 0,03 * 2 ton Co2
Snöskoteråkare Kiruna 0,09 ton Co2
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...