BC eller kabel?

Hej

Jag och min flickvän står i begrepp att köpa skidutrustning och är lite undrande om Salomons BC bindning. Vi åker turåkning och inte spår åkning så det är alltså den lite grövre varianten vi vill veta mer om. Ni som har erfarenheter i ärendet kan väl göra dagens goda gärning och dela med er!

Tack på förhand / Frippe
 
Kabelbindningar av klassisk typ är väl nästan svåra att få tag på numera om det inte är fråga om barnskidor. Det finns förstås telemarksbindningar men de är tunga och dyra.

Jag har Rottefellas manuella BC-bindningar och de har en tendens att få snö i klon som griper om pinnen i kängan. Det gör dem svårstängda, så man ska ha en liten blomsterpinne med sig och rensa ur klon precis innan man stänger. Salomons BC tror jag är precis samma sak med den skillnaden att klon skjuts på framifrån snarare än hakar i bakifrån som hos Rollefella.

Automatiska bindningar är kanske annorlunda i detta avseende.
 
automatiska rottefella

Nej, de automatiska rottefella bindningarna är inte bättre. Det blir lätt problem med att få i pjäxan pga snö som packats ivägen för mekansimen. Man bör även i detta fall ha med sig något för att kunna göra rent. Annars är bindningen i mitt tycke bra.
 
Kör själv med (telemarksbindning) Rottefella Chili på mina tur/telemarksskidor. Tycker definitivt den varianten med "vajerbindning" (eller vad det nu kallas).
Har varit på fjällturer då sulan på pjäxorna gått av/spruckit framme vid tårna (bara för folk med BC-bindningar). När/om detta händer är man glad om man har vajerbidnigar och inte BC-bindningar, så man hjälpligt kan fortsätta åka.

/Ronny


frippe1976; sa:
Hej

Jag och min flickvän står i begrepp att köpa skidutrustning och är lite undrande om Salomons BC bindning. Vi åker turåkning och inte spår åkning så det är alltså den lite grövre varianten vi vill veta mer om. Ni som har erfarenheter i ärendet kan väl göra dagens goda gärning och dela med er!

Tack på förhand / Frippe
 
Lätt val! Lätt!!

Gå på tur så LÄTT som möjligt. Skippa kabelbindningar och tunga skidor. Om jag åker skidor på mina gamla turskidor (Ett par madshus med dubbelspann och stålkanter, hyfsat lätta med plastbelag) med den gamla varianten av råttefella bindning (klämbindning med tre hål under läppen) och ett par asolo läderpjäxor känns det som om jag åker med stelopererade knän och med 30 kilos packning. Mitt råd blir därför: Kör med BC (eller varför inte SNS) och ett par lätta motionsskidor.
Har även varit på en del toppturen med tung telis utrustning (T1:eek:r och pistskidor) men det blir ju en helt annan grej. Då prioriterar man ju utförsåkningen..
 
"Lätta motionsskidor" blir väl inte så roligt när det kommer 50 cm nysnö?

Möjligen om man vet att man har goda skoterspår att åka i hela vägen..
 
Re: Re: BC eller kabel?

Glöm mitt tidigare inlägg - tillfälligt hjärnsläpp... menade inte på BC-bindningar, utan klämbindningssvarianten, typ "gamla" Rottefella.

Vad det gäller skidor använder jag Åsnes Nansen, kombinationsskidor, dvs. funkar för både turåkning och (hyfsat) för telemark. Enkelspann.

/R


barefoot; sa:
Kör själv med (telemarksbindning) Rottefella Chili på mina tur/telemarksskidor. Tycker definitivt den varianten med "vajerbindning" (eller vad det nu kallas).
Har varit på fjällturer då sulan på pjäxorna gått av/spruckit framme vid tårna (bara för folk med BC-bindningar). När/om detta händer är man glad om man har vajerbidnigar och inte BC-bindningar, så man hjälpligt kan fortsätta åka.

/Ronny


frippe1976; sa:
Hej

Jag och min flickvän står i begrepp att köpa skidutrustning och är lite undrande om Salomons BC bindning. Vi åker turåkning och inte spår åkning så det är alltså den lite grövre varianten vi vill veta mer om. Ni som har erfarenheter i ärendet kan väl göra dagens goda gärning och dela med er!

Tack på förhand / Frippe
 
Ska du ha kabel, skaffa ett par med mjuk fjäder. Chili är ganska hårda och drar ner hälen, vilket gör det jobbigt att åka. Riva är bättre. Billiga NN bindningar finns på http://www.telemark-pyrenees.com t.ex Voilé. (3pin cable om du har svårt att bestämma dig för kabel eller 3pin)

P.S. kan man sätta stegjärn på BC skor? Isåfall, går dessa att hyra eller måste man köpa svindyra specialjärn? d.s.
 
BC stegjärn...
Har sätt att salomon säljer en variant för BC (deras XA serie) men dom faller nog under kategorin svindyra specialgrejjor. Har inte testat dessa själv. Annars fungerar mina BC pjäxor utmärkt att gå i (i samband med skridskoturer...)

Vidhåller fortfarande att man i 95% av alla fören har mycket roligare med lätt och fin utrustning än tung och klumpig (om man inte prioriterar utförsåkningen). Saknar en lätt och bärig skida för ny djupsnö. Det vore något för skidutvecklarna att satsa på...
 
Vidhåller fortfarande att man i 95% av alla fören har mycket roligare med lätt och fin utrustning än tung och klumpig (om man inte prioriterar utförsåkningen). Saknar en lätt och bärig skida för ny djupsnö. Det vore något för skidutvecklarna att satsa på...
Håller helt med om principen, men de där sista 5% av förena brukar ju uppenbara sig och då blir man desto lessnare. Lite som att lämna regnstället hemma på sommaren.

Men en skida med ställbar bredd och justerbart spann hade varit något!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anteåhej BC eller kabel? Turskidåkning 6
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Gertrud Kort-hudar, bra eller dåligt? Turskidåkning 28
mimartin82 Vasaloppet (Öppetspår eller kortvasan) Turskidåkning 4
Sjobbe hel stålkant eller 3/4 stålkant Turskidåkning 12
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
Spinspider Turskida: vallat eller vallningsfritt? Turskidåkning 28
CL Rottefella Chili/Riva - bra eller dåliga? Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
Razzle-Dazzle Köpa eller hyra skidor eller avvakta? Turskidåkning 2
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.