Rottefella Chili/Riva - bra eller dåliga?

Ledsen om jag drar upp gammal skåpmat här, men faktum är att jag inte fått en klar bild genom att söka bland inläggen här och på andra ställen.

Alltså: är ute efter en NN75 kabelbindning till mina Fischer E99, och jag kommer att köra med Crispi Mountain läderpjuck alternativt Garmont dito. De få gånger jag har varit ute på fjälltur har jag använt nån gammal Rottefella-kabel, och de funkade bra så därför hade jag tänkt skaffa nya såna.

Rottefella Chili och 412 (gamla Riva) finns att få tag på för några få hundringar, men när jag läser Chili-recensionerna på här på utsidan blir jag fundersam. Kabelbrott och pjäxförstörelse verkar vara ett typdrag? Själv trodde jag att det var en robust konstruktion.

Så frågorna är: vad är det för skillnad på 412 och Chili? Är de i princip för klent konstruerade för en veckotur på fjället (mest på längden men säkerligen även lite improviserat svängande nedför)?

Mvh
Claes
 
Någon annan kanske har mer erfarenheter eller fakta men min uppfattning är nog att de funkar utmärkt till turande.

För turande med läderpjuck funkar de nog utmärkt. Jag hade nog valt Riva men skulle kolla dem noga om de är begagnade

Chillins fjädrar/vajrar slaktade jag i snabb takt. Jag uppfattade det dock och fick det förklarat för mig att de berodde på att de inte är/var konstruerade för att åka telisar med höga hårda pjäxor. Dessutom åkte jag nog med aningens hårt spända fjädrar.
De tuggade lite på mina Garmont, men inte farligt. Pjäxorna dog en naturlig död då det gick hål i bälgen och de sprack i skaftet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.