Batterier till england på flyg

Jag ska till London och ska ta med mig en pannlampa som innehåller 2 st cr2032 batterier a 3 volt var och väger 3 g var.

Jag har googlat så mycket och sett olika svar att jag är nu förvirrad 😂
Blir också förvirrad av att flygbolaget kan ha en regel medans på transportstyrelsen står det en annan regel samt att landet man åker till kan ha andra regler. Så hur vet man om man får ta med sig batteriet?

Åker med norwegian där har de skrivit att lithiummetallhalten inte får överskrida 2 g men när jag googlar på lithiummetallhalt kommer ingenting fram, är lithiummetallhalt samma som vikten på batteriet?

Har även googlat på om man får ta med sig battrei till London men får bara info om olika pannlampor istället😂

Kort och gott någon som VET om man får ta med sig en pannlampa med 2 st cr2032 batterier på 3volt på 3 gram var till London?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mobiltelefon- och surfplattebatterier innehåller vanligen lithium, och de får man ju ha med sig. I sammanhanget lär två CR2032 vara försumbara.

/Birger

Skumma regler som antagligen ingen följer upp ändå. En vanlig Laptop batteri med 60Wh innehåller redan 4.8gr lithium enligt google.
Sen är väl CR30xx batterier inte i scope överhuvudtaget, eftersom dessa regler avser Li Ion eller lithiumpolymer batterier som är laddningsbara.
Så dina CR30xx batterier kommer ingen bry sig om.

Märkligt att flygmyndighetern hänger upp sig på mångden metal?
Jag tycker man borde fokusera mer på hur mycket energi batteriet innehåller -det är ju det som potentiellt kan starta brand, även om Lithium sedan kan brinna varmt.
Då jag kollade upp min eldriva lavinryggsäck så var även denna under gränsen på vad som är tillåtet i handbagage men hade med mig papper på det ifall någon kontrollant skulle undra.
Däremot är det inte lika självklart att stoppa en powerbank elelr laptop i incheckat bagage om man ska följa reglerna, som jag minns dem. Bekräftas här:

Batteridrivna produkter och reservbatterier - Transportstyrelsen

/Patrik

CR2032 batterier har man ju I många prylar, ex bilnyckeln och jag har aldrig haft några problem att flyga med dem, så ta det lugnt och hoppas du får en trevlig resa:)

Man skiljer på litiummetallbatterier (ex CR20232, max 2g Li) och litiumjonbatterier (powerbanks, laptopbatterier etc., max 100Wh). CR2032 innehåller ~0.1g Li.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips