Basläger runt Kebnekaise

Hej!

Finns det någon vettig plats för ett basläger i trakten, kan nämna att det bör gå att få transport så nära som möjligt då mycket utrustning ska dit. Samt att det bör gå att skaffa mat etc inom en 5 kilometersradie! Ge gärna förslag på bra dagsturer också, tanken är att vara där i 5 veckor, ska fotografera och måla...Baslägertält kommer att vara en Moskoselkåta, har även med mig ett TNF Mountain 25 för övernattningar i omgivande terräng....
 
Jag tror vi behöver lite mera info för att kunna svara på din fråga.

Du skriver att du bör kunna proviantera inom 5 km. Om du är prisokänslig så innebär det 5 km från en fjällstuga med proviantförsäljning, om inte så innebär det Nikkaloukta .

Vidare är det transportfrågan. Nikkaloukta är ju närmaste vägpunkt. Hur långt från väg kan du tänka dig?

Med Kebnekajse menar du då området eller toppen?

mvh Christian
 
Prisläget är ganska oväsentligt (helt OK att betala högre priser om man på detta viset kan spara in på packvikten - fjällstugepriser e helt OK)

Jag menar Kebnekaiseområdet, det vore dock bra om det finns "storslagna vyer" inom "dagstursavstånd"...

Ang. Hur långt jag är beredd att bära själv....Jag har som sagt med mig detta:

Moskoselkåtan bas9 (tuuungt)
TNF Mountain 25 (ganska tungt det också) - Kan tänka mig att skippa detta om någon kan rekommendera ett goretexskydd som inte kostar skjortan
Primuskök plus kastruller
Vildmarksspis (se moskoselkåtan) (hyffsat tungt)
Berghaus Cyclops Atlas rygga (får plats mycket i den)
liten dagturssäck
Ajungilakk sovsäck tyin
Div. kläder, lundhagskängor, tofflor.
Målarprylar (inte så tungt, men ganska skrymmande)
Fotoutrustning (systemkamera, 3 objektiv, väska, massa filmrullar)
Sjukvårdspryttlar (allt man behöver)
4 paket frystorkat
lite bröd
mjukost
choklad drick
choklad ät
kaffe
Thermarest lyxmodell liggunderlag (ganska skrymmande)
Har även den vilda idén att släpa med en sån där ihopfällbar stol fastspänd på packningen

Kan inte gå så där überlångt alltså...

Mvh
Janot

PS: Är van vid tunga vandringar från lumpen, FN tjänst, fisketurer vid treriksröset, sarekvandringar
etc...

Hoppas denna info räcker till!!
 
Helikopter

Om du vill slippa bära din utrustning kan du skicka den med helikopter till Kebne Fjällstation. Det kostar iofs lite grand men det kanske det är värt.
 
Re: Helikopter

ramoons; sa:
Om du vill slippa bära din utrustning kan du skicka den med helikopter till Kebne Fjällstation. Det kostar iofs lite grand men det kanske det är värt.

Det där låter mkt intressant!

Frågan blir då:

Hur långt måste man gå från Kebne fjällstation för att hitta en schjysst plats för baslägret (helst lite avskild, inte rätt på kungsleden alltså)?

Mvh
Janot
 
janotse; sa:
Ge gärna förslag på bra dagsturer också, tanken är att vara där i 5 veckor, ska fotografera och måla...Baslägertält kommer att vara en Moskoselkåta ....
Skall du stanna i FEM veckor? Då räknas du som bofast, har du ansökt om bygglov? :) Roland
 
walk_alone; sa:
janotse; sa:
Ge gärna förslag på bra dagsturer också, tanken är att vara där i 5 veckor, ska fotografera och måla...Baslägertält kommer att vara en Moskoselkåta ....
Skall du stanna i FEM veckor? Då räknas du som bofast, har du ansökt om bygglov? :) Roland

Näe - jag kör svartbygge ;-)

Seriöst så är tanken att öva mig på landskapsmåleri/landskapsfotografering - Kan inte tänka mig pampigare sceneri (ska vara Sarek då, men vem f**n pallar släpa med sig allt ovanstående plus käk dit) ;-)

Mvh
Janot
 
janotse; sa:
Näe - jag kör svartbygge ;-)
Seriöst så är tanken att öva mig på landskapsmåleri/landskapsfotografering - Kan inte tänka mig pampigare sceneri (ska vara Sarek då, men vem f**n pallar släpa med sig allt ovanstående plus käk dit) ;-)
..*ha,ha*.. jag följer tråden så får jag höra var du sätter upp svartbygget. Kommer att vandra i Kebnekaise i sommar. Annars är Sarek mitt hem och du har alldeles rätt, ingen orkar dra dit all din utrusting om du inte anställer lokala bärare som förr i tiden. Fast det kanske inte finns någon bärkraft kvar i norr. Jag har pulat själv med färg och bilder men lagt av, jobbar som medielärare...lycka till // Roland
 
Basläger

janotse; sa:
Frågan blir då:

Hur långt måste man gå från Kebne fjällstation för att hitta en schjysst plats för baslägret (helst lite avskild, inte rätt på kungsleden alltså)?

Mvh
Janot

Tyvärr har jag dålig koll på var du kan ha ditt basläger. Själv har jag bott på fjällstationen. Man ser ju en hel del tält runtom stationen men det blir säkerligen lite för nära. Skall man vara ute så länge vill man gärna ha sin egna lilla plats.

Ett alternativ är ju att bestämma sig när man väl kommer upp och ser hur det ser ut på plats, men det är ju aldrig fel att skaffa lite info innan.
 
Skickar en liten extrafråga:

Om man väljer lyxlirarvarianten och flyger helikopter (alltså jag själv och hela packningen) till Kebne fjällstation - måste man då förboka flygningen? Var gör man i så fall detta?

Mvh
Janot
 
janotse; sa:
Skickar en liten extrafråga:

Om man väljer lyxlirarvarianten och flyger helikopter (alltså jag själv och hela packningen) till Kebne fjällstation - måste man då förboka flygningen? Var gör man i så fall detta?

Mvh
Janot

Börja med att kolla med Kebnekajse fjällstation (www.stfturist.se) eller med Nikkaloukta.

Vad gäller basläger så ta flyget till fjällstationen och campa sedan några kilometer västerut. Dvs nedanför Toulpagorni (heter antagligen Doulbagourni eller något liknande på nya kartor). Om du följer Kungsleden en bit och sen viker av på västra leden och sen letar campingplats innan den viker av uppåt. Dvs mellan den och mynningen av Singivagge så kommer du att se en del folk på leden längre ned, men i övrigt vackert och ganska ostört.

Det är nära till toppen, Kitteldalen, Singivagge .

mvh Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
Onesport Plats för "basläger" Ahkka Fjällvandring 13
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
plp Basläger i Vålådalen Fjällvandring 6
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
manke Lämpligt basläger i Jotunheimen Fjällvandring 0
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 5
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.