packning för dagen från basläger

jag har fjällvandrat en gång förrut, då vandrade vi med tält mellan abisko och nikkaloukta, då tyckte jag att det var lätt val det här med ryggsäck, varsin 70 liters ryggsäck. I år ska vi vandra först till ett basläger för att sedan köra enbart dagsutflykter från tältlägret, då känns det onödigt med två så stora ryggsäckar, vad har ni för tips? en stor och en lite mindre rygga?
 
Det finns ju småryggsäckar som inte tar så mycket plats. T.ex. Marmot Kompressor och liknande. Jag har nån Halti fast ska jag jaga har jag med en 24 liters Lundhags som inte är varken liten eller lätt.
 
Jag brukar ha med mig en liten dagsturssäck för utflykter och toppturer på mina vandringar. Jag använder en REI Flash 18 (väger 300g) och när den inte är dagsturssäck fungerar den som packpåse för kläder i den stora ryggsäcken.
 
Svaren ovan fungerar utmärkt om det är kortare dagsturer.

Då vi gjort kortare anmarsch till basläger för att sedan göra dagsturer med tyngre packning (typ glaciärtur) så har jag kört med två "riktiga ryggor" där den stora burits på ryggen och den lilla på magen. Men som sagt har ni lång väg till basläger och bara bär lätt på dagen så satsa på den lättaste dagryggan du har liggande hemma eller skaffa en av de där säckarna som blir stora som tennisbollar då man packar ihop dem.
 
Topplock?

Tjena funkar de inte med enbart topplocket på den stora ryggan? Ska själv iväg imorrn och tänkte göra korte dagsturer med Topplockspackning... E jag en idiot elr kommer de funka?

Ska kanske tillägga att jag räknar med att byta lägerplats nästan varje dag också.
 
Tjena funkar de inte med enbart topplocket på den stora ryggan? Ska själv iväg imorrn och tänkte göra korte dagsturer med Topplockspackning... E jag en idiot elr kommer de funka?

Ska kanske tillägga att jag räknar med att byta lägerplats nästan varje dag också.

Topplocket på min Bora 80 fungerar som midjeväska, så visst har jag använt den för kortare turer. Men helt klart inte samma som en liten ryggsäck som både har bättre balans och är skönare att bära.
 

avslutad210712

Gäst
Topplocket fungerar hjälpligt men speciellt mycket får man inte med sig och det hänger rätt bra om man har lite mer grejor i.

Skall man satsa på ett basläger som inte ligger alltför långt bort så skulle jag i alla fall välja att bära med mig en mindre extra säck för dagsturerna. 1 kg extra på vägen till baslägret är guld värd på dagsturerna.
 
Topplocket på min Bora 80 fungerar som midjeväska, så visst har jag använt den för kortare turer. Men helt klart inte samma som en liten ryggsäck som både har bättre balans och är skönare att bära.

Har också en Bora 80! :D
Men borde inte det räcka? (Tanke) Vindjacka, regnbrallor, lite godis, macka, o termos + 2 påsar VK.
Tänkte dessutom dra den med midbältet tvärsöver som axelväska. (Funderingar?) Kör en första vandring nu med ryggan och ensam så har något övervikt o onödiga prylar med mig. Så fick inte plats med en riktig dagsturssäck. Men erfarenheten lär segra när jag kommer hem. Så kommer nog också köra med en sådan nästa gång. :)
 
Har också en Bora 80! :D
Men borde inte det räcka? (Tanke) Vindjacka, regnbrallor, lite godis, macka, o termos + 2 påsar VK.
Tänkte dessutom dra den med midbältet tvärsöver som axelväska. (Funderingar?) Kör en första vandring nu med ryggan och ensam så har något övervikt o onödiga prylar med mig. Så fick inte plats med en riktig dagsturssäck. Men erfarenheten lär segra när jag kommer hem. Så kommer nog också köra med en sådan nästa gång. :)

Där ser man:) Skall bli intressant att höra din erfarenhet av locket som midjeväska, jag tycker dock det är ganska obekvämt att ha denna klump i korsryggen. Betydligt skönare på ryggen som en vanlig ryggsäck.
En mindre tursäck (som ex den jag har - REI Flash 18) tar i princip ingen extra plats i ryggsäcken då man vränger den ut och in (så bärsystemet kommer inuti säcken) och använder som packpåse till kläder. Väger 300g vilket är lite mer än en vanlig packpåse, men ingen stor extra vikt.
Själv bär jag aldrig termos med mig på sommarturer.
 
Även jag har en Bora 80 och brukar använda topplocket som väska vid toppturer på sommaren. Där får jag ned det allra nödvändigaste och jag tycker att den brukar sitta skönt som midjeväska vid korsryggen. God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
synaps VECKOTUR med 4kg packning! Fjällvandring 114
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
Onesport Plats för "basläger" Ahkka Fjällvandring 13
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
plp Basläger i Vålådalen Fjällvandring 6
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
manke Lämpligt basläger i Jotunheimen Fjällvandring 0
janotse Basläger runt Kebnekaise Fjällvandring 17
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.