Sarek runt midsommar.

Hej. Ni som har lite större erfarenhet/kunskap än mig om Sarek, Padjelanta och Stora sjöfallet. Hur är det att vandra där runt 20 Juni och framåt ett par veckor? Vill ni avråda? Tänker på snö och vattenmängd. Nu förstår jag ju att det växlar från år till år, men vad tror ni? Vill så gärna vara där under midnattsolen och göra min solovandring. Tänkte utgå från Kvikkjokk längs kungsleden för att sedan vika av in i Sarek.

Ps. Lite rädd för björn
/Mattias

Kan va bra eller jobbigt att gå hlgt upp om det är mycket snö. Men om det är då du har möjlighet är det väl bara att åka och omplanera rundan i den mån det behövs.

Förhållandena kan variera mycket från ett år till ett annat. År 1970 startade min kompis och jag 10 juni från Kvikkjokk upp via Pårek. Hur fint som helst. I passet i Lullihavágge 1350 m hade vi en del besvärlig snö men annars inga problem. Efter 10 dagar kom vi åter till Kvikkjokk lagom till att turiststationen öppnade midsommarafton 19 juni.

År 2015 startade vi samma väg 24 juni. Det var då rätt mycket snö redan på Pårekslätten och vadet vid Pårekjaure var ogörligt. Vi kom inte ens fram till det då de sista 50m fram dit bestod av en djup snösörja helt indränkt i vatten. Vi fick då ändra våra planer. Det har jag skrivit en artikel om här på utsidan.

Jag vill inte avråda från att gå i Sarek från midsommar men man måste vara beredd på särskilda svårigheter. Det bästa är om man kan få information om snöläget i förväg så att man kan anpassa tidpunkten för vandringen. Ljuset i Sarek vid midsommartid är fantastiskt. Ta med solkräm med hög solskyddsfaktor. År 1970 brände vi helt upp våra näsor. Det är också mycket snö på topparna och de ser mycket vildare ut än på sensommaren.

Andra anmarschvägar än via Pårek kan vara bättre, tex Tarradalen, Suorva, eller Saltoluokta. Vid Ritsem börjar båtarna gå först en vecka efter midsommar.

Jag själv hoppas kunna starta en Sarekvandring från Kvikkjokk omkring 10 juni i år. Är läget för dåligt får jag vänta in bättre förhållanden, kanske delvis på plats. Kvikkjokk med omgivningar är fint.

Fowwe här på Utsidan har gjort tidiga vandringar i Sarek och skrivit om dem. Läs där!

Tack för ett informativt och bra svar. Har kollat alternativa vägar in i Sarek, men har valt Kvikkjokk. Kanske går förbi Pårekavfarten från Kungsleden och viker av in mot Sarek efter Pårtestugan. Man får väl ha en del alternativ och olika färdvägar beroende på väder. Som du och Karl-Johan Piehl sa kan man ju hålla sig uppdaterad om väder och vind.

Tänk på att sommarbron vid Skárjá antagligen inte kommer att vara på plats så tidigt.

Senast ändrad:
Bron vid Skárjá

Det är Länsstyrelsen i Norrbottens län som ansvarar för utläggningen av bron vid Skárjá. De meddelar på sin hemsida när den är på plats eller strax innan den ska läggas ut. Normalt finns den på plats till midsommar men målet är att den i alla fall ska vara på plats senast 1 juli. Så håll koll på deras hemsida, Sök på "pålyftsbro". Det går också att ringa och fråga. Vid sena vårar kan det gå att gå över på snöbryggor. Läs tex http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/sarekvandring-i-snosmaltningstider-1.htm.

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
bjornw Södra Sarek runt midsommar Fjällvandring 5
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
bredviken Runt Låddebákte Sarek? Fjällvandring 2
Petri Stenport sarek runt Fjällvandring 4
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 31
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 31
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 4
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 8
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
Doddo Oklar Sarektur i Augusti Fjällvandring 3
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
labbman Topptur i Sarek Fjällvandring 8
stigletaren Sarek Basstavagge - Skierffe Fjällvandring 4
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
DanielK Blött i Jämtlands-, Sarek-, Lapplandsfjällen v.28? Fjällvandring 3
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Lunkan90 Premiärtur in i Sarek Fjällvandring 7
labbman Sarek i andra halvan av juni Fjällvandring 17
Totteman Svårt i spenaten i Sarek? Fjällvandring 20
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
kim92 Repellera Spijkka Sarek Fjällvandring 7
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
CleoT Tips önskas om Sarek Fjällvandring 8
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
moa_k40 Iphones sos-larm i Sarek? Fjällvandring 11
Sheepdog889 Premiär i sarek Fjällvandring 7
Bùhu Alkavare Kapell Sarek Fjällvandring 2
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5

Liknande trådar