Sarek runt midsommar.

Hej. Ni som har lite större erfarenhet/kunskap än mig om Sarek, Padjelanta och Stora sjöfallet. Hur är det att vandra där runt 20 Juni och framåt ett par veckor? Vill ni avråda? Tänker på snö och vattenmängd. Nu förstår jag ju att det växlar från år till år, men vad tror ni? Vill så gärna vara där under midnattsolen och göra min solovandring. Tänkte utgå från Kvikkjokk längs kungsleden för att sedan vika av in i Sarek.

Ps. Lite rädd för björn
/Mattias
 
Kan va bra eller jobbigt att gå hlgt upp om det är mycket snö. Men om det är då du har möjlighet är det väl bara att åka och omplanera rundan i den mån det behövs.
 
Förhållandena kan variera mycket från ett år till ett annat. År 1970 startade min kompis och jag 10 juni från Kvikkjokk upp via Pårek. Hur fint som helst. I passet i Lullihavágge 1350 m hade vi en del besvärlig snö men annars inga problem. Efter 10 dagar kom vi åter till Kvikkjokk lagom till att turiststationen öppnade midsommarafton 19 juni.

År 2015 startade vi samma väg 24 juni. Det var då rätt mycket snö redan på Pårekslätten och vadet vid Pårekjaure var ogörligt. Vi kom inte ens fram till det då de sista 50m fram dit bestod av en djup snösörja helt indränkt i vatten. Vi fick då ändra våra planer. Det har jag skrivit en artikel om här på utsidan.

Jag vill inte avråda från att gå i Sarek från midsommar men man måste vara beredd på särskilda svårigheter. Det bästa är om man kan få information om snöläget i förväg så att man kan anpassa tidpunkten för vandringen. Ljuset i Sarek vid midsommartid är fantastiskt. Ta med solkräm med hög solskyddsfaktor. År 1970 brände vi helt upp våra näsor. Det är också mycket snö på topparna och de ser mycket vildare ut än på sensommaren.

Andra anmarschvägar än via Pårek kan vara bättre, tex Tarradalen, Suorva, eller Saltoluokta. Vid Ritsem börjar båtarna gå först en vecka efter midsommar.

Jag själv hoppas kunna starta en Sarekvandring från Kvikkjokk omkring 10 juni i år. Är läget för dåligt får jag vänta in bättre förhållanden, kanske delvis på plats. Kvikkjokk med omgivningar är fint.

Fowwe här på Utsidan har gjort tidiga vandringar i Sarek och skrivit om dem. Läs där!
 
Tack för ett informativt och bra svar. Har kollat alternativa vägar in i Sarek, men har valt Kvikkjokk. Kanske går förbi Pårekavfarten från Kungsleden och viker av in mot Sarek efter Pårtestugan. Man får väl ha en del alternativ och olika färdvägar beroende på väder. Som du och Karl-Johan Piehl sa kan man ju hålla sig uppdaterad om väder och vind.
 
Tänk på att sommarbron vid Skárjá antagligen inte kommer att vara på plats så tidigt.
 
Senast ändrad:
Bron vid Skárjá

Det är Länsstyrelsen i Norrbottens län som ansvarar för utläggningen av bron vid Skárjá. De meddelar på sin hemsida när den är på plats eller strax innan den ska läggas ut. Normalt finns den på plats till midsommar men målet är att den i alla fall ska vara på plats senast 1 juli. Så håll koll på deras hemsida, Sök på "pålyftsbro". Det går också att ringa och fråga. Vid sena vårar kan det gå att gå över på snöbryggor. Läs tex http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/sarekvandring-i-snosmaltningstider-1.htm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornw Södra Sarek runt midsommar Fjällvandring 5
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
bredviken Runt Låddebákte Sarek? Fjällvandring 2
Petri Niemelä sarek runt Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.