Bambu kläder

Utan ha läst på speciellt köpte jag några T-shirts i bambu från ITAB och dessa plagg fungerar alldeles utmärkt tycker jag efter en tids användning. Rekommenderas!
De luktar fräscht efter en dags vandring och ofta räcker det med att vädra dom så håller de sig "fräscha" - ett bra alternativ då de är mycket mjuka och sköna.
Använder annars bara ullkläder men är man på jakt efter något alternativ och kanske i olika färger så fungerar dessa superbra!
Ända nackdelen kanske är torktiden, den torkar inte så fort.
Finns säkert många erfarenheter hos andra naturligtvis men tänkte bara dela med mig om ett för mig nytt klädmaterial :)

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17596&plats_id=0

Bilagor

• Skärmavbild 2014-07-31 kl. 18.02.15.png
    Skärmavbild 2014-07-31 kl. 18.02.15.png
    147.2 KB · Visningar: 1,893
Senast ändrad:
Det är egentligen cellull och det är inte nytt men bra i somliga blandningar. Skogen blev kläder bland annat under kriget när det var ont om råvaror.
Blandar man Bomull, ull och cellull får man ett tunnt tyg med inte oävna egenskaper. Saluenamn som Viyella förekommer på färdiga plagg.
Harroods hade en utmärkt serie skjortor i det.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är egentligen cellull och det är inte nytt men bra i somliga blandningar. Skogen blev kläder bland annat under kriget när det var ont om råvaror.
Blandar man Bomull, ull och cellull får man ett tunnt tyg med inte oävna egenskaper. Saluenamn som Viyella förekommer på färdiga plagg.

Cellull är ett förlegat handelsnamn, viskos är det. Korrekta. . Mer absorberande än bomull, känns svalt. Sämre drag- och nötningshållfastighet. Endast hälften av den redan låga hållfastigheten i vått tillstånd. Tål maskintvätt mkt sämre än bomull.

Ej på något sätt antibakteriellt.

Vad är cellull?

Förstår ej... Det som kallas bambu är egentligen viskos?
Hursomhelst så har jag en piké i bambu, och jag älskar den, förutom att den börjat bli flammig... Torkar definitivt långsammare än en bomulls-tshirt, men jag tycker inte den luktar apa som en bomulls-tshirt gör efter hård användning... så det väger upp.

De kallar det bambu för att det ska låta ekologiskt och fint, men det är alltså samma skitiga process som viskos. Det vill säga att man regenerar fibrer ur cellulosan ur bambun. Med massa kemikaliebad och luftföroreningar. Bambu har naturligt en antibakteriella och antifungala (min amatöröversättning av antifungal) egenskaper. Dessa försvinner i alla kemikaliebad. Många kinesiska spinnerier tillsätter sen massa ej naturliga antibakteriella medel i antingen spinnlösningen eller det spunna garnet. Så när en försäljare säger att det är naturligt antibakteriellt ska man ge hen en dansk skalle och sen förklara hur det ligger till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips