Bättre cykelstöd

Vissa stöd går att justera i längd och detta ger dig möjligeheten att justera cykeln vinkel mot underlaget.
Tycker din cykel verkar ha et lite för kort stöd så tyngdpunkten hamnar väldigt nära utanför cykelns stödyta, dvs den välter lätt. Ett lite längre stöd eller en kloss under stödet på marken kanske kan hjälpa lite.
Har du möjlighet att parkera din cykel i vindens längdrinknting torde välrisken minska.
Kan du låsa fast med spänd vajer i något staiblt misnkar nog både vält och stöldrisken.

/Patrik
 
Har jag iofs inte tänkt på men vill inte minnas att stabiliteten förändras så mycket av vilket håll man vrider den åt. Brukar däremot få lov att lirka med att hjulet inte är för vridet för att den inte ska tippa. Det är som att det blir något slags oönskat moment över stödet. Kan hända att det är tyngdpunkten som ligger fel i förhållande till stödfästet (eller att stödfästet borde vara längre upp?)
Vrider du styet förändras tyngdpunkten Monica har rätt.
 
En annan faktor, som kan påverka cykelns lutningsvinkel är ju däckstorleken. Ju grövre däck på cykeln, ju längre stöd behövs.

Sedan kan ju stöden också slitas ut med tiden och därmed ge cykeln en större lutning.

Å på teleskopiska stöd (med justerbar längd), så får man kontrollera att låsskruven/mekanismen är ordentligt åtskruvat. Annars minskar ju den effektiva längden på stödet, varpå cykeln välter.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Nu när det blåst så förbaskat mycket har min cykel vält så fort den står utanför ett cykelställ. Vet inte vad det är för fel på stödet. Tror inte ett centralstöd är tillräckligt, kan det finnas någon annan lösning? Stöd närmare bakhjulet? Få framhjulet att inte vrida så mycket med hjälp av fjäder?
Om inget funkar kan man göra så här
 

Bilagor

  • IMAGE_012.jpg
    IMAGE_012.jpg
    462.5 KB · Visningar: 122
Det är ju otroligt intressant att diskutera cykelstöd. Finns dom i rött el grönt, och med teleskopfunktion så att dom kan bli minst 50cm ? Med en stor platta nedtill så att det funkar på lös och sandig mark.... ?
 
Den går att justera i längd. Undrar om inte jag provade att göra den några cm längre men att det då resulterde i att den hellre välte åt andra hållet istället. Därav tanken om att stödet sitter fäst för långt ner på cykeln.

Våra nya elcyklar på jobbet har ju stödet i bakgaffeln. De tidigare har haft både centralstöd och sidostöd vid navet. Nu är ju de avsevärt mycket tyngre dock.

Men har faktiskt aldrig tänkt det som en lösning att enbart luta den mot något.
 
Den går att justera i längd. Undrar om inte jag provade att göra den några cm längre men att det då resulterde i att den hellre välte åt andra hållet istället. Därav tanken om att stödet sitter fäst för långt ner på cykeln.

Våra nya elcyklar på jobbet har ju stödet i bakgaffeln. De tidigare har haft både centralstöd och sidostöd vid navet. Nu är ju de avsevärt mycket tyngre dock.

Men har faktiskt aldrig tänkt det som en lösning att enbart luta den mot något.
En annan sak jag tänker på är att på min cykel står stödet med 90 grader i vinkel, ramlar aldrig i blåsvädret. Inte så mycket framåt som på din bild, altså 90. Ditt stöd är antingen fel fixserat eller slitet. Och styret ska vara vänd åt lutningen så klart vilket många noterade.
Titta på cykel som står två meter bort.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.