Bättre cykelstöd

Nu när det blåst så förbaskat mycket har min cykel vält så fort den står utanför ett cykelställ. Vet inte vad det är för fel på stödet. Tror inte ett centralstöd är tillräckligt, kan det finnas någon annan lösning? Stöd närmare bakhjulet? Få framhjulet att inte vrida så mycket med hjälp av fjäder?
 

Bilagor

  • 1696579812140.jpg
    1696579812140.jpg
    2.3 MB · Visningar: 88
Min farmors dam cykel hade styrstamslås med tryckknapp under märkesskylten, parkeringsställ i form av den breda formen fäst vid bakaxeln. Färutom rejäl pakethållare, framtill förseddmed rejäl korg. En praktisk transportapparat. Dessvärre stulen.
 
Dum fråga kanske, men. Hur blir stabiliteten om du vrider styret åt vänster när du parkerar?
(Det kanske du normalt gör, men bilden visar inte det.) Då får du ju lite mer av cykelns balans riktad mot stödet.
 
Dum fråga kanske, men. Hur blir stabiliteten om du vrider styret åt vänster när du parkerar?
(Det kanske du normalt gör, men bilden visar inte det.) Då får du ju lite mer av cykelns balans riktad mot stödet.
Har jag iofs inte tänkt på men vill inte minnas att stabiliteten förändras så mycket av vilket håll man vrider den åt. Brukar däremot få lov att lirka med att hjulet inte är för vridet för att den inte ska tippa. Det är som att det blir något slags oönskat moment över stödet. Kan hända att det är tyngdpunkten som ligger fel i förhållande till stödfästet (eller att stödfästet borde vara längre upp?)
 
Bilden är tagen från stället utanför jobbet. Det är väldigt ojämnt där, ställer jag den tex där det inte står ett ställ, välter den bara det blåser lite grann eller någon råkar peta till den. Väldigt beroende av att marken är jämn, så något med hur stödet är utformat eller monterat är ju en trolig orsak.

Tror inte ett centralstöd skulle göra nån större skillnad om fästet är felplacerat.
 
Stabilitet motverkas av hög tyngdpunkt vilket den cykeln verkar ha speciellt med tungt lås eller annan tung last högt upp.

Bättre stabilitet med stort avstånd i sidled mellan hjulens kontakt med marken respektive stödets markkontakt.

Troligen bäst med dubbelt centralstöd vid vevlagret och stödpunkt på bakhjulet som tar större last om framhjulet inte stöder mot marken.

Thure
 
Har jag iofs inte tänkt på men vill inte minnas att stabiliteten förändras så mycket av vilket håll man vrider den åt. Brukar däremot få lov att lirka med att hjulet inte är för vridet för att den inte ska tippa. Det är som att det blir något slags oönskat moment över stödet. Kan hända att det är tyngdpunkten som ligger fel i förhållande till stödfästet (eller att stödfästet borde vara längre upp?)
Jo, det borde göra skillnad. Jag tipsar dig att prova.
Vrider du styret åt höger och cykeln får vind eller annan påverkan på högersidan, så kommer framhjulet att vilja rulla bakåt och cykeln välter runt stödet. Styre åt vänster och påverkan från högersidan av cykeln, så gör stödet sitt jobb på ett helt annat sätt.
 
Nu när det blåst så förbaskat mycket har min cykel vält så fort den står utanför ett cykelställ. Vet inte vad det är för fel på stödet. Tror inte ett centralstöd är tillräckligt, kan det finnas någon annan lösning? Stöd närmare bakhjulet? Få framhjulet att inte vrida så mycket med hjälp av fjäder?
 

Bilagor

  • 27bd7e0909ada9952b9d7a7540ee1f2e.jpg
    27bd7e0909ada9952b9d7a7540ee1f2e.jpg
    73.7 KB · Visningar: 141
Du bör använda bygellåset du har på pakethållaren för att låsa fast cykeln (ram+ett hjul) i ett fast föremål. Två flugor i en smäll, du minskar stöldrisken samtidigt som du inte behöver använda stödet.

Om det inte går att låsa fast cykeln ordentligt väljer jag en annan parkeringsplats.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.