Bästa mjuka brödet på fjällvandring?

Vilket är det bästa mjuka brödet att ha med på en veckolång fjällvandring?

Variablerna att ta hänsyn till är:

Vikt
Energi
Annat nyttigt innehåll: det kan t ex vara bra om det finns fibrer i bröd!
Hållbarhet
Smak

Min klassiker på fjällvandring har alltid varit Lingongrova. Tills jag först efter många år kikade på innehållsförteckningen och upptäckte att Lingongrova inte alls är grovt som namnet antyder, utan ljust vetebröd färgat mörkt.

Danskt rågbröd med lång hållbarhet skulle kunna vara ett alternativ. Det känns kraftigt. Men jag är osäker: Innebär tung vikt verkligen att det är innehållsrikt? Eller innebär det snarare att det innehåller mycket vätska?
 
Tills jag först efter många år kikade på innehållsförteckningen och upptäckte att Lingongrova inte alls är grovt som namnet antyder, utan ljust vetebröd färgat mörkt.

Dessutom innehåller det enormt mycket socker: 9 gram per hekto.

I Skåne går det att hitta grovt bröd som är bakat med gamla traditioner. Ett sådant är Södervidinge hård kavring (kan googlas). Sockermängden är drygt halva (dvs i mesta laget) jämfört med Lingongrova, men det är ett gammalt skeppsbröd med lång hållbarhet och massor med smak. Hårt och kompakt, nästan som en tegelsten. Vass kniv rekommenderas. Jag har använt det på massor av fjällvandringar.

Alternativ finns, åtminstone i Skåne. Exempelvis Kochs bageri i Klippan gör fantastiskt gott grovt osötat surdegsbröd. Jag tror även Tollarps bageri har grovt bröd i sitt sortiment. Även på Lidl har jag hittat stort, tungt rågbröd liknande det som Kochs bakar (dessutom billigt och riktigt gott).

Ett annat val är Kung Markattas ekologiska rågbröd. Det är dock lite löst sammansatt och faller lätt sönder. Men mycket gott. Av tysk karaktär, men med äkta surdeg av råg. Många sådana bröd har annars det jag vill kalla "fusksurdeg", där den syrliga smaken kommer från tillsatt ättika. Hemskt.

Tyvärr verkar den gamla brödtraditionen vara på nedgående även i Skåne. Min närmaste ICA-affär har slutat med Södervidinges kavring, nu är nästan allt bröd de säljer fluffigt och/eller färdigskivat.

Bröd är fantastiskt, lycka till i ditt letande!
/Hans
 
Baka själv!!!

Hejsan,

Detta är ett tips i dubbel mening om man ska leka med ord. För givetvis är det bästa sättet att säkerstäla att brödet man äter är både gott och nyttigt baka sitt bröd hemma och det är långt ifrån så krångligt som man kan inbilla sig om man aldrig testat själv.

Men det jag egentligen vill tipsa om är att baka sitt eget bröd när man är ute och vandrar. Vi började med detta för typ 2.5 år sedan nu då vi skulle göra en längre höstvandring (21 dagar...). I detta läge blev de gamla alternativen medhavt mjuk eller knäckbröd inte längre praktiskt genomförbara, pga vikt + utrymme. Så istället tog vi tjuren vid hornen och började baka brödet i fält. Och resultatet blev så lyckat att vi kört med detta koncept till 100% sedan dess. Det är godare (anser vi i alla fall...), lättare och mycket mindre utrymmeskrävande än något annat brödalternativ som går att hitta!!!

En typisk brödsats som ger en rejäl macka som jag och frun delar på innehåller:

6 gram torrjäst, 75 gram rågmjöl, 25 gram dinkel, vete eller exempelvis skrädmjöl (dvs 100 gram mjöl sammanlagt), c:a 1 tesked salt, + lite frön eller russin eller annat som ger brödet karaktär.

Bakningsprocessen går till enligt följande:

På kvällen värmer vi upp vatten på köken så att det blir varmt men inte hett, typ 40-50 grader i runda slängar. Sen häller vi brödsatsen i en kastrull/bunke (eller direkt i stekpannan). Sen häller man i lite vatten, blandar runt (frun brukar använda ett finger för att inte kladda ner hela handen), lite mer vatten, blanda runt osv. När degen är klar ska den vara lite blötare än en typisk deg som man gör hemma.

När degen väl är klar häller vi olja i stekpannan (som helst ska ha teflonbeläggning, annars bränner brödet gärna fast i steg 3...), "bakar" ut degen (läs petar med ett finger som man doppar i oljan till den fått rätt form) till en riktigt tjock pannkaka i stekpannan. Sen lägger man bara en kastrull upp och ner som ett lock över brödet och låter brödet kalljäsa över natten.

På morgonen bakar vi sedan bröden på mycket låg värme medan vi äter frukost. Det vi gjort hittils är helt enkelt att bara steka brödet i en rejäl skvätt olja så det nästan blir som friterat. Man låter det steka i typ 10-15 minuter på en sida, sedan vänder man det och steker på den andra. Brödet ska bli gyllenbrunt till färgen på bägge sidor, då är det perfekt!!! Men jag har även läst ett tips om att man kan ha kvar kastrullen upp och ner även då man steker, vilket ska medföra att det blir lite som en ugn.

Hur som helst blir slutresultaten ett knaprigt högenergibröd som oftast är nästan löjligt gott att äta. Vårat vanliga pålägg är helt enkelt att hyvla på rejält med smör på mackan.

/ Stefan
 
Det låter underbart att baka ute!

Dessvärre kommer jag inte att ha utrymme för det då jag tänkt klara mig ett Primus Eta Light. Det får bli färdigt fulbröd med lång hållbarhet, fullspäckat med konserveringsmedel och gärna färdigskivat för att slippa att det smular för mycket. Knasig värld vi lever i. :)
 
Det får bli färdigt fulbröd med lång hållbarhet, fullspäckat med konserveringsmedel och gärna färdigskivat för att slippa att det smular för mycket. Knasig värld vi lever i. :)

Jag är inte så säker på att allihop av de där bröden jag nämnde verkligen innehåller konserveringsmedel. Man kan säkert kontakta bagerierna och fråga. Om man förvarar brödet i en papperspåse och utanpå den en plastpåse så kommer det att hålla länge i packningen. Dessutom, den hårda kavringen smular definitivt inte och ska inte skivas i förväg. Den blir bara allt hårdare och torrare. Kan nog gälla en del av de andra bröden också.

I Mälarområdet bör man kunna hitta bröd från Saltå Kvarn. De görs av biodynamiska resp ekologiska råvaror.
 
Ett enklare sätt att baka bröd är att göra pinnbrödsdeg.
Blanda mjöl och lite salt i portionspåsar, vill man ha det lite matigare går det bra att blanda i sesam- eller solrosfrön. Mjölsort efter behag, har testat graham, råg, vete. På plats häll i lite vatten och gör deg.
Tillagas antingen på klassiskt vis över öppen eld virat runt en pinne, eller stek platta bullar i olja ett par minuter på var sida. Vill man ha brödet lite mer likt scones kan man ha lite bakpulver i mjölblandningen.
 
För många många år sedan testade jag att halvtorka nåt färdigskivat tyskt/danskt rågbröd. Det var riktigt trevligt, det gäller bara att inte torka för hårt då knäcker du tänderna. Om man hittar rätt torkning så blir det lite segt och väger mkt mindre pga mindre vatten.

Bra bröd är riktigt svårt att få tag i affären men jag håller med om vissa av Fazers bröd och Kung Markatta. Resterande 95-99% innehåller en massa grejor som inte ska vara i bröd :-(

Annars kan man själv baka riktigt danskt surdegsbröd hemma.
 
Jag älskar Utölimpan! Svårt att hitta att köpa men man kan baka själv (googla för recept). Den väger bly (en limpa = 1,3kg!!) men håller sig bra i ca tio dagar. Alltså inget för lättpackarna men ack så gott!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.