Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen?

Jag letar efter ett tält som passar mig som föredrar att vandra i skogen, även vår och höst. Jag behöver alltså inget som tål stormar på fjället, men skulle å andra sidan vilja hitta något som är så torrt som möjligt exempelvis en höstnatt med ihållande regn när tältet måste stå på blöt mossa bland droppande träd.

Övrigt: Kommer oftast vandra och bära själv, men vill kunna ta med en kompis ut i tältet också utan att vi måste sova ihoprullade. Är själv 184 lång. Gillar tält som smälter in i omgivningen färgmässigt. Är inte stenrik. Går inte med vandringsstavar. Kommer inte våga somna om insekterna har fri ingång... :)

Jag har tittat på TarpTentsen Cloudburst och Double Rainbow, men utan att ha sett endera i verkligheten känner jag mig lite osäker: För TarpTent i allmänhet hittar jag blandade omdömen om hur bra tältväven funkar i ösregn.

Double Rainbow ser ju ut på pappret som om det vore det bättre med både rymlighet och anpassning för lite sämre väder, jag gillar dubbla dörrar med små absider och den extra regnskyddsflärpen. Men jag har hittat minst en recension som tycker att det blir både genomregnat och rejält kondensfuktigt i blött men vindstilla väder, och det oroar mig.

Cloudburst har jag inte hittat någon som skriver något riktigt negativt om, men det verkar mindre och vad jag inte lyckas avgöra är om två personer har någonstans att ta vägen med sina packningar om de måste skyddas mot regn. Får det plats inne i tältet?
 
hej
köp världens bästa tält-det gjorde jag-bästa friluftspryl jag nånsin köpt !
warmlite 3R med måsvingar .
http://warmlite.com/products-page/tents

som sagt måsvingar(med tätt knottnät innanför), helt innergolv(slipper småkryp), lätt, antagligen det mest vindtåliga tältet någonsin, lätt att sätta upp, svalt när det är varmt, varmt när det är kallt.......
måsvingarna ger dels en annan naturupplevelse dels minskar kondensen radikalt !

vänligen nils
 

!

Jag måste erkänna att jag inte ens funderat på att "tälta" i hängmatta. Det var ju i alla fall helt klart roligare än att försöka jämföra tusentals tältlösningar... fast nu måste jag väl läsa upp mig på tusentals mattlösningar istället. ;)

Faktiskt inte alls omöjligt att jag skaffar en för ensamvandring, för att prova om jag KAN sova i den, om inte annat. Men jag undrar om jag kan övertyga mina vänner om att dom vill sova i en sån.
 
Tarptent Cloudburst 2

Jag har TT Cloudburst 2 som jag har använt till otaliga turer bla i Pyrenéerna och Alperna. Även har tältet använts i svenska skogar både i Skåne och Norrland. Eftersom tältet är pass så lätt har jag använt det flitigt. Den har även använts vid en cykelsemester på Bornholm i somras.

Ett problem som kan uppstå är att det kan bli kondens och det är ett generellt problem bland enkelväggstält. Men om det blåser lite då brukar det gå bra. Men det beror också på fuktighet och temperaturskillnader på plats.

Det finns två recensioner bla min här på Utsidan: Länk.

En fördel med Double Rainbow är att innerhöjden är ju högre och att man går ut på sidan. Man behöver inte krypa in som i tunneltält som i det här fallet med Cloudburst 2. Bättre utrymme också när man är två. Två ingångar också. Med facit i handen skulle jag köpte Double Rainbow idag. Dessutom har tältkonstruktören Henry Shire förbättrat modellen några gånger.

/J
 
!

Jag måste erkänna att jag inte ens funderat på att "tälta" i hängmatta. Det var ju i alla fall helt klart roligare än att försöka jämföra tusentals tältlösningar... fast nu måste jag väl läsa upp mig på tusentals mattlösningar istället. ;)

Faktiskt inte alls omöjligt att jag skaffar en för ensamvandring, för att prova om jag KAN sova i den, om inte annat. Men jag undrar om jag kan övertyga mina vänner om att dom vill sova i en sån.

DD Hammocks har en svensk återförsäljare, länk finns på deras hemsida.
 
Jag har TT Cloudburst 2 som jag har använt till otaliga turer bla i Pyrenéerna och Alperna. Även har tältet använts i svenska skogar både i Skåne och Norrland. [...]

Tack så mycket, din recension var en av sakerna jag försökt använda till att läsa upp mig på Cloudburst. Den ger mig ändå intrycket att Cloudburst är bra men trevligast att bo i om man kan sätta det så att man får lite vind på tältet? Och så framförallt det där med att två personers ryggsäckar inte får plats i skydd...
Dessutom har tältkonstruktören Henry Shire förbättrat modellen några gånger.
Jag gillar småtillverkargrejen och ständiga uppdateringar av problem men det gör det verkligen SJUKT svårt att avgöra vilken variant av tältet man läser om, om problemen folk tagit upp har ändrats, och om dom har ändrats på ett sätt som faktiskt funkar. Jag önskar att dom åtminstone kunde namnges som datorprogram eller något så att man vet om det är Clouburst 2.0.2 man ser på, eller... ;)
 
DD Hammocks har en svensk återförsäljare, länk finns på deras hemsida.
Jag var inne på HuskyGård, och 1049 spänn för ett kombipaket känns ju verkligen inte fel för mig!

Jag vet inte om jag är generös nog att köpa två bara för att ha som "gästtält" för mina kompisar, men det slog mig att jag har råd att prova en matta och köpa något enklare/mindre markbundet skydd också, så har jag både alternativ att välja på själv och något att låna ut. Det känns väldigt lockande, faktiskt.

Tack så mycket för hjälpen, alla!
 
Double Rainbow

Hej
Har ett DR som jag hittills använt ensam. Fungerar bra när det blåser men kondensen är ett faktum vid vindstilla. Egentligen bara ett litet problem eftersom tältet är så pass rymligt att man inte behöver ta i väggarna när man kliver upp. Skall börja köra med öppna sidor på natten när det är vindstilla så får vi se. Ett bra tält för en ensamvandrare som gärna sprider ut sig.

Jag är dock mycket tveksam till att vara 2 i det, absiderna är så låga att det blir svårt att ha ryggsäcken under tak utan att den fungerar som avledare för ev. kondens (men man kan ju alltid ha ryggsäcken under fötterna). Det finns också risk att fotändan eller huvudändan tar i tältduken när man inte kan ligga på längsta stället i mitten och då lär sovsäcken bli blöt.
 
Jag har 3 hängmattor från DD som jag köpt via HuskyGård.
Den ena av dom heter Travel och har vattentät botten vilket gör att den går att spänna upp på marken om man inte hittar träd som passar eller om man vill sova ute på en öppen plats. Då spänner man bara tarpen ovanför så har man ett myggsäkert och regnsäkert boende. Fördelen med tarpen är att det blir betydligt mindre kondens jämfört med ett tält.

En stor fördel med hängmatta är att det enda du behöver är 2 träd, marken får se ut hur som helst. När man vandrar mycket i skog är det ju betydligt lättare att hitta träd än jämn mark.

En annan fördel är att (åtminstone jag) sover betydligt bättre i hängmatta än i tält. Du behöver aldrig vara orolig för att det råkar vara en sten eller någon ojämnhet i marken där du ska ligga. En hängmatta är alltid lika skön att ligga i.

Angående hängmattor så finns det ju massor att välja på men tyvärr finns de flesta försäljare i USA. Just DD Hammock är en engelsk hängmattetillverkare som turligt nog har en filial i Sverige (HuskyGård).

Köp en och du kommer inte bli besviken!
Vill du ha tips om hur du ska göra är det bara att höra av sig så hjälper jag till med det jag kan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Prylgalen Bästa sovsäcken Lättpackning 8
thomalin Bästa kilopris sovsäck? Lättpackning 29
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.