Bästa gör-det-själv-prylen!

Strykarräven;350320 sa:
Nordesjö, inte precis för att jag vill förringa din bästa (dina bästa) gör det själv-pryl(ar), men börjar det inte bli lite tjatigt att ha flera av samma sort? Jag har själv tre gröna Berghaussäckar, bara för att ser jag en till på rea så kan jag inte motstå den när jag vet hur bra den är... Ska du inte satsa på t ex en hund eller en veranda nästa gång?

Jo, jag vet, det är lite enkelspårigt. Planen var ju att vi bara skulle skaffa en till, och av en annan sort. Men som sagt: ibland kan man ju inte motså att skaffa fler av nåt bra man redan har. Och nu kan i alla fall min hustru få ihop två tvåmanslag i basket - så kan jag koncentrera mig på att lära dem saker jag är bra på istället.

Som sagt väldigt intressant ämne i din avhandling - småbrollornas storebrolla verkar lida av någon typ av astmatiskt besvär (eller är det allergi? ;) )och får puffa Pulmicort.
 
Grattis!!

Nu får ju "3 för 3" en helt annan innebörd, lasta barnen med dem 3 tunga :)
Alternativt: max 3 kg för de 3 små
 
Senast ändrad:
Nu får ju "3 för 3" en helt annan innebörd, lasta barnen med dem 3 tunga :)
Alternativt: max 3 kg för de 3 små
På sikt kommer även Nordesjö att tvingas inse att den lättaste packningen är den man delar med andra, vilket faller sig naturligt när man får tre blivande packåsnor som gärna kommer att släpa alla de där kilona pappa skyr som pesten (dels för att vi alla revolterar mot våra föräldrar, dels för att barnen Nordesjö kommer att påpeka det konstiga när pappa vill sitta i sitt eget ultralätta tarptält med sitt eget ultralätta esbitkök, när de andra brassar kyckling i Muurikkan. Tänk er klassresan: Näää, pappa, ge dig nu, kan du inte komma in och äta varm mat med oss andra? -Sschyssh, jag får snart eld på min enda jättelätta tändsticka, då kan jag tina en kvarts buljongtärning till middagen på mitt nagellacksflaska-kök).

Vägen dit blir kanske ännu hårdare. Tänk när han ska banta de stackars telningarna så att de inte sliter ut bärstolen i silnylon utan stoppade remmar eller riktigt höftbälte? Det slutar med att nån annan får bära.
 
Grattis till era skapelser

Martin och Strykarn.

Tycker att du flåsat mig i nacken ett tag avseende antalet inlägg Martin. Kan man hoppas att du slår av på takten lite nu??

Strykarn vad har du för planer framöver? Lungläkare behövs i Stockholm som är en rätt OK friluftsstad med vissa andra kvaliteter IMHO.

Thure
 
Strykarn vad har du för planer framöver? Lungläkare behövs i Stockholm som är en rätt OK friluftsstad med vissa andra kvaliteter IMHO.

Thure
Oj, den frågan...

Lungkliniken i Umeå vill ha mig som kliniker och forskare, opponenten ville ha mig inom ERS, det har dykt upp erbjudanden från Uppsala och Göteborg osv.

Själv lockas jag av glesbygden, min gamla dröm är att vara allmänläkare på sjukstugan i Storuman. Samtidigt är forskningen rätt frän, hela världen finns kvar att besöka och arbeta i. Kommer inte göra ATn i Umeå, det är det enda säkra, men var? Ett riktigt litet ställe, eller nånstans där man kan få bra handledning? Skulle gärna ta leg och sen jobba ett par år i DK eller Norge, eller testa jobba på nåt fattigt ställe. Dessutom vill jag inte släppa forskningen, kan tänka mig att forska nästan varsomhelst. Återvända med tatuerade ankare på överarmarna. Komma tillbaka när jag insett att klockorna går lika fort överallt, när allting är förlåtet.

Just nu längtar jag mest till att bli helt färdig med utbildningen, jobba ett par månader på Lungan i Umeå där jag känner mig hemma och sen åka ett par månader till östeuropa, sitta på nåt ungkarlshotell och läsa de gamla ryssarna. Sen kanske nyttja min sista CSN-termin till att läsa något spontant, t ex på Sthlms universitet. Tror den stan har något att ge mig under en period i livet. Få tillbaka längtan att jobba. Såhär hårt är det inte värt att ha det, det har inte varit en mänsklig vår hittills. Vem är det man ska imponera på? Vad vinner man? Pengar? -jag lånar samma studiemedel som alla andra. Karriär? -Ja, om man vill bli nån slags professor på ett universitet, inte min dröm just nu. Nä, eftersom man aldrig kan skörda den frukten, så tänkte jag passa på att kliva av tåget en stund. Just nu går det inte, vi har full huggning på utbildningen. Idag var det Kropp&Själ på P1 och sen Nordnytt på SVT. På torsdag är det Vakna! på P3+P4.

Mina förstående lärare gav mig ledigt den dag jag skulle dispa, men mina klasskamrater fick inte ens gå!!! Är det något man ska vara lockad av?
 
Mina förstående lärare gav mig ledigt den dag jag skulle dispa, men mina klasskamrater fick inte ens gå!!! Är det något man ska vara lockad av?

Lockad av universitetsvärlden? Inte direkt. Forskarkarriär ter sig mest som något man gör "trots att", inte "tack vare", åtminstone inom de områden jag känner till. Dåliga villkor och väldigt, väldigt stressigt. Det är synd när många talanger antagligen skräms bort. Såna som mig däremot, kan de väl både ha och mista :)
 
Lockad av universitetsvärlden? Inte direkt. Forskarkarriär ter sig mest som något man gör "trots att", inte "tack vare", åtminstone inom de områden jag känner till. Dåliga villkor och väldigt, väldigt stressigt.
Exakt, och om man bara låter de på grundutbildningen se påsarna under mina röda ögon dag ut och dag in men aldrig låta dem se den enda dagen man faktiskt skördar det man sått, ja då har man försäkrat sig om att ingen f-n vill forska.
 
Exakt, och om man bara låter de på grundutbildningen se påsarna under mina röda ögon dag ut och dag in men aldrig låta dem se den enda dagen man faktiskt skördar det man sått, ja då har man försäkrat sig om att ingen f-n vill forska.

Låter som kvalificerat dåligt omdöme från dina lärares sida. Värt en reprimand eller i varje fall en reaktion från dekanus etc.

Thure
 
Tycker att du flåsat mig i nacken ett tag avseende antalet inlägg Martin. Kan man hoppas att du slår av på takten lite nu??

Jag kommer vara helt eller delvis ledig från jobbet till i höst, så jag kommer nog kunna fortsätta babbla här ändå... jag har ju inte ens låtit bli de senaste dagarna när jag har cykelpendlat fram och tillbaka mellan hemmet och BB, och borde ha haft vettigare saker att göra än att skriva på Utsidan.

Men som sutur på såret kan du väl glädjas åt en av sönernas vackra förnamn? (Jag anser såklart att både Dante och Ture är vackra namn, men gissar att det ena tilltalar dr Björck mer än det andra)
 
Men som sutur på såret kan du väl glädjas åt en av sönernas vackra förnamn? (Jag anser såklart att både Dante och Ture är vackra namn, men gissar att det ena tilltalar dr Björck mer än det andra)
Dante, aha. Jag trodde det stod Danie och att en bokstav (P?) ramlat bort. Ett namn som förpliktigar, du har inte övervägt några y-namn? (Conny, Sonny, Jerry (som i Stjärn-Jerry!)). Glenn klingar också bra, vet en som hade en hund som hette så (en whippet förstås, whippet:en Glenn). Ni skulle ha frågat mig först!
 
Dante

är onekligen ett namn med konnotationer. (http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=Denotation&oldid=Konnotation)

Skulle jag välja ett namn till ett barn (tror inte att det blir fler än de tre vi har) så skulle jag gärna välja ett namn som är relativt ovanligt, det menar jag är praktiskt.

För ögonblicket blickar jag inte så mycket i backspegeln beträffande antalet inlägg. Patric ligger bara ett par inlägg före mig i skrivande stund!

Thure
 
Senast ändrad:
du har inte övervägt några y-namn? (Conny, Sonny, Jerry (som i Stjärn-Jerry!))

Hehe... -onny-namnen kommer nog tillbaka som namn på andra än bråkstakar i jeansjacka, eftersom dagens Conny/Sonny/Jonny (apropå konnotationer) snarare heter Kevin och Liam.

Skulle jag välja ett namn till ett barn så skulle jag gärna välja ett namn som är relativt ovanligt, det menar jag är praktiskt.

Ja, vi som skaffar barn nuförtiden har det ganska bra på det sättet, eftersom det inte är ovanligt med konstiga namn (eller konstigt med ovanliga namn). När jag var barn blev man ju mobbad om folk inte personligen kände 20 pers med samma förnamn.

Det finns 65306 med förnamnet Erik i Sverige.
Loke, Ture och Dante finns det 774, 2859 respektive 648. Så relativt ovanliga är de ju.

Men de har ju lite att leva upp till:
Dante.png

loke.jpg

sven-hemmels-ture-sventon.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
4623 Bästa lagning gummistövel? Gör det själv 4
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
peter1959 Lite tips på gör det själv Gör det själv 3
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
The Trooper Dry-bag:Så gör du. Gör det själv 5
johaneriksson gör-det-själv tips/projekt Gör det själv 0
asada Gör eget vindskydd till fältköket! Gör det själv 22
hsp Sy själv Gör det själv 10
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
avslutmedlemskap0904 Sy annorak själv Gör det själv 4
DoktorGlas Nåns om vill sy själv i ventile? Gör det själv 0
tango Vaxa skosnören själv? Gör det själv 13
såg Köpa eller sy själv en ryggsäck Gör det själv 4
luktafotogen Installera 24V elsystem själv. Gör det själv 24
danisko Ytterligare tips för den som vill sy själv Gör det själv 2
högdalen Sy själv - studiecirkel? Gör det själv 0
Grinchen Att göra ramsäck själv Gör det själv 7
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
moa Sytt själv... Gör det själv 2
zeilon Göra själv Gör det själv 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.