Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact?

Jag har denna: https://www.amazon.com/AUKEY-Universal-Charger-SunPower-Panels/dp/B017SO0O1U

Jag ångrar dock att jag inte köpte varianten större med tre paneler istället för två. Den hade varit betydligt effektivare såklart.

Jag har testat den. Den fungerar om man ställer panelerna på marken och riktat dem mot solljuset även i mulet väder, men är det heltäckande och det inte är mitt på dagen, mitt i sommaren så går det väldigt långsamt. Om det däremot är strålande solsken och man går mitt på dagen under sommaren så fungerar det att ha den på ryggen medan man vandrar så länge man går mestadels i solen.

En powerbank till så du har några laddningar i den , vettig size är nån 10000-15000mA.

Då har du en del reserv minst sagt , du klarar dig längre vinterturer utan att ta med solpanelen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ska du gå så långt så är det kanske bättre att välja en annan än MapApp Topo. Då är det nog bättre med något alternativ som är gratis. Nu vet jag inte vart du ska men en fördel med MapApp Topo är att den även täcker in Norge, Finland och Danmark.

Ett bra alternativ till flygplansläget är Ultra Stamina. Jag har för mig att batteriet ska räcka i en vecka i alla fall men det beror ju på hur bra täckning det är och hur man använder den i övrigt. Dessvärre tror jag inte att du kan navigera med den då.

Karta och kompass har du med dig ändå hoppas jag. Du behöver bara slå på telefonen för att ta position om du villat bort dig, sedan vet du ju var du är ett tag till...

Ska du gå så långt så är det kanske bättre att välja en annan än MapApp Topo. Då är det nog bättre med något alternativ som är gratis. Nu vet jag inte vart du ska men en fördel med MapApp Topo är att den även täcker in Norge, Finland och Danmark.

Ett bra alternativ till flygplansläget är Ultra Stamina. Jag har för mig att batteriet ska räcka i en vecka i alla fall men det beror ju på hur bra täckning det är och hur man använder den i övrigt. Dessvärre tror jag inte att du kan navigera med den då.

Jag testade Ultra Stamina nu. Det klarade sig i sex och tre kvarts dygn på (för mig) normal användning med sms:ande och telefonsamtal efter 84%:s laddning. Det innebär att det borde klara sig i ungefär åtta dygn på full laddning. Sen kan man ju sätta på flygplansläge emellanåt samt stänga av alla ljud utom inkommande samtal kanske. Det som är lite konstigt är att virusskyddet ville göra genomsökning ibland trots att det inte stöds i Ultra Stamina-läget. Men man borde ju kunna avaktivera virusskyddet så länge.

Jo, jag behöver för Norge också och möjligtvis Finland. Har inte förstått hur man laddar ner kartor på den mappen jag har nu än. Men nu testade jag ju Ultra Stamina istället, som sagt.

Karta och kompass har du med dig ändå hoppas jag. Du behöver bara slå på telefonen för att ta position om du villat bort dig, sedan vet du ju var du är ett tag till...

Vad Gps beträffar så ja. Förutom i vissa svårorienterade områden då jag kommer behöva Gps mycket mer. Men det är ju tillfälligt och för de timmarna borde batteriet klara sig om man har planerat lite.

Det är OruxMaps jag försöker lära mig. Jag fattar absolut ingenting! Vet inte hur jag kommer vidare. Försöker ladda ner instruktioner, men kommer bara till 48%, sen står det att nedladdningen har pausats.

Jag hoppas att den fungerar bra i Norge och Finland också. Men jag förstår inte hur man använder den anyway. ... :(

Testa OsmAnd Maps

Jag har en android-telefon och använder en app som heter OsmAnd maps. Den finns även till iPhone men jag har själv inte testat funktionaliteten där. Androidversionen är i alla fall grym tycker jag. Du kan ladda ner en offlinekarta med mängder av detaljer. Du kan även välja att se andra kartor men de laddas inte ner offline utan behöver tillgång till internet. Jag har inte testat appen i fjällen men där jag testat den i skogen så har den funkat kanon.

http://osmand.net/

Jag har en android-telefon och använder en app som heter OsmAnd maps. Den finns även till iPhone men jag har själv inte testat funktionaliteten där. Androidversionen är i alla fall grym tycker jag. Du kan ladda ner en offlinekarta med mängder av detaljer. Du kan även välja att se andra kartor men de laddas inte ner offline utan behöver tillgång till internet. Jag har inte testat appen i fjällen men där jag testat den i skogen så har den funkat kanon.

http://osmand.net/

Ja, jag får nog prova mig fram lite. Det funkar nog med lite olika appar; det gäller bara att lära sig de. Jag behöver ju inte kunna alla funktioner, men det är ju bra om man förstår de viktigaste.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips