Nej, tredje siffran är inte alls stabil heller.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact?
- Trådstartare prospicientia
- Start datum
MapApp Topo fick jag inte riktigt att fungera. Däremot testade jag Orux maps nyss och den funkar jättebra med mobildata och Wifi off. Jag kan se om jag är på vänster eller höger sida om vilken liten smågata som helst i stan.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Mapapp Topo
Jag har Mappapp Topo och den fungerar klockrent - helt stabil.
Orux och Locus är ju två andra alternativ som är mycket bra och dessutom kan du ladda ner terrängkartor och Fjällkartan så att du täcker hela Sverige (tack vara Örnsätran som lagt ner ett stort jobb på dessa kartor) helt gratis. Då kan du ha telefonen i flygläge och vara off-line vilket gör att batterierna räcker för ca 25 timmars navigering. Om du slår av telefonen på nätterna och inte använder den till något annat än navigering på dagtid så blir det en 3 - 4 dagar utan laddning. En "power bank" är inte dumt om man skall vara ute längre.
Orux och Locus är ju två andra alternativ som är mycket bra och dessutom kan du ladda ner terrängkartor och Fjällkartan så att du täcker hela Sverige (tack vara Örnsätran som lagt ner ett stort jobb på dessa kartor) helt gratis. Då kan du ha telefonen i flygläge och vara off-line vilket gör att batterierna räcker för ca 25 timmars navigering. Om du slår av telefonen på nätterna och inte använder den till något annat än navigering på dagtid så blir det en 3 - 4 dagar utan laddning. En "power bank" är inte dumt om man skall vara ute längre.
Hela Sverige på en gång! Tar det inte lite onödigt mycket minne? Vad är det för skillnad på att använda flygläge och på att stänga av mobildata och wifi som jag brukar göra?
En annan sak: Jag har avinstallerat Facebookappen, använder konstant Stamina-läge och stängt av synkronisering. Jag är inte ute på Facebook i webbläsaren. ÄNDÅ får jag Facebookuppdateringar så fort jag slår på Wifi! Irriterande! Samma sak med mitt YouTube-konto. Måste jag logga ut därifrån manuellt eller räcker inte det heller? Kanske inget större problem, men ändå. Varför ska den hålla på med det när jag inte använder nätet?
Jag har ingen anledning att använda mobilen för navigering hela tiden, men det är ju underbart att veta att det fungerar. Ja, det verkar ju inte sluka jättemycket batteri. Jag har skärmen på minsta ljusstyrka och jag tycker man ser utmärkt ändå. Jag har solcellspaneler och en 12000 mA powerbank och en dual adaptor. Det som kommer sluka mest batteri är när jag kopplar av med internetsurfing ett par timmar på kvällarna i tältet. Har jag inte bra täckning tänkte jag ha sett till att ha laddat ner lite Pdf-filer i förväg som jag kan läsa. Men hur kollar man nedladdade webbsidor offline? Det har jag inte förstått än.
Lite OT, men de varnar för att utsätta mobilen för temperaturer över 35 grader. Men när jag har den nära kroppen i sängen och - under vandringen - i sovsäcken så utsätts den ju för en eller ett par grader till faktiskt. Det har jag sett på dess egen termometer. Hoppas det inte är ett problem.
Svammel, det enda i.g viktiga är att aldrig ladda upp en kall telefon.
Kallare än sådär nån enstaka plusgrad då det skadar batteriet.
Kallare än sådär nån enstaka plusgrad då det skadar batteriet.
En viss skillnad
Kartorna tar ca 4 GB. Om du har en modern telefon så har den troligen plats för ett SD-kort och det minsta (8 gb) räcker bra. Sedan måste du ju inte ladda ner mer än den karta du vill använda.
I flygläge så stänger du av själva telefonen också, den drar annars en hel del ur batteriet. Speciellt om du har dålig täckning för då letar den hela tiden efter stationer (tror jag).
Dina övriga frågor hoppas jag någon annan svarar på.
Hela Sverige på en gång! Tar det inte lite onödigt mycket minne? Vad är det för skillnad på att använda flygläge och på att stänga av mobildata och wifi som jag brukar göra?
.
Kartorna tar ca 4 GB. Om du har en modern telefon så har den troligen plats för ett SD-kort och det minsta (8 gb) räcker bra. Sedan måste du ju inte ladda ner mer än den karta du vill använda.
I flygläge så stänger du av själva telefonen också, den drar annars en hel del ur batteriet. Speciellt om du har dålig täckning för då letar den hela tiden efter stationer (tror jag).
Flygläge stänger även av andra sändare av radiosignaler som t ex blåtand. Tror även flera telefoner stänger av GPS som är en radioMOTTAGARE i mobilen. Borde även stänga NFC och ANT+ och övriga radiogränssnitt och sedan tillåts vissa återaktiveras.
Som sagt så sparas mycket batteri på att ha uppkoppling mot mobilnät avstängd, både för röst (SMS) och data - samt att ha skärmen släkt. I android kan du se vilka appar/funktioner som drar mest batteri sedan senaste laddningen.
Vilken precisison du just un råkar få med din GPSi mobilen är nog inte så app-beroende utan mer beroende på terrängen runt om dig (mellan hus eller öppet fält) relativt hur satelliterna råkar stå för tillfället.
/Patrik
Flygläge stänger även av andra sändare av radiosignaler som t ex blåtand. Tror även flera telefoner stänger av GPS som är en radioMOTTAGARE i mobilen. Borde även stänga NFC och ANT+ och övriga radiogränssnitt och sedan tillåts vissa återaktiveras.
Som sagt så sparas mycket batteri på att ha uppkoppling mot mobilnät avstängd, både för röst (SMS) och data - samt att ha skärmen släkt. I android kan du se vilka appar/funktioner som drar mest batteri sedan senaste laddningen.
Vilken precisison du just un råkar få med din GPSi mobilen är nog inte så app-beroende utan mer beroende på terrängen runt om dig (mellan hus eller öppet fält) relativt hur satelliterna råkar stå för tillfället.
/Patrik
Ja, just det! Men det är ju om man t.ex. snabbt vill kunna ha tillgång till telefonen på natten, kolla vad klockan är eller om man t.ex. vill ha den beredd för att kunna ta bilder så fort ett tillfälle dyker upp. Annars kan man ju lika gärna stänga av den i så fall, menar jag. Jag testade den när jag precis köpt den utan energisparläge och utan att ha reducerat skärmljuset, men i flygläge och hade den i princip standby hela tiden. Då klarade den sig i precis över två veckor.
Men normalt sett vill jag ju kunna skicka och ta emot sms. Det är ju huvudanvändningen. Och så kanske ett, par, tre, fyra samtal per vecka. Men sms tar inte supermycket. Inte ens att prata i telefon faktiskt. Jag brukar bli förvånad när jag upptäcker att det bara tagit några få procent på batteriet trots att man pratat jättelänge i telefon. Normalt sett är det ju inte svårt att stanna till på nåt ställe och ladda den lite grann med några dagrars mellanrum. På de kommunala biblioteken t.ex. Man får ju anpassa sig lite efter situationen.
Vad som däremot slukar massvis är om jag kollar videor. Skärmljuset har jag skruvat ner, som sagt, men borde jag inte spara mycket batteri på att använda hörlurar istället för att lyssna i högtalarna? Det borde väl ta mindre?
Ja, just det! Men det är ju om man t.ex. snabbt vill kunna ha tillgång till telefonen på natten, kolla vad klockan är eller om man t.ex. vill ha den beredd för att kunna ta bilder så fort ett tillfälle dyker upp. Annars kan man ju lika gärna stänga av den i så fall, menar jag. Jag testade den när jag precis köpt den utan energisparläge och utan att ha reducerat skärmljuset, men i flygläge och hade den i princip standby hela tiden. Då klarade den sig i precis över två veckor.
Men normalt sett vill jag ju kunna skicka och ta emot sms. Det är ju huvudanvändningen. Och så kanske ett, par, tre, fyra samtal per vecka. Men sms tar inte supermycket. Inte ens att prata i telefon faktiskt. Jag brukar bli förvånad när jag upptäcker att det bara tagit några få procent på batteriet trots att man pratat jättelänge i telefon. Normalt sett är det ju inte svårt att stanna till på nåt ställe och ladda den lite grann med några dagrars mellanrum. På de kommunala biblioteken t.ex. Man får ju anpassa sig lite efter situationen.
Vad som däremot slukar massvis är om jag kollar videor. Skärmljuset har jag skruvat ner, som sagt, men borde jag inte spara mycket batteri på att använda hörlurar istället för att lyssna i högtalarna? Det borde väl ta mindre?
Vet heller inte om det är skonsammare för batteriet att ladda hem vad man vill titta på istället först och sedan stänga av mobildata och spela upp nedladdade videor istället?!
Batteri
Vet heller inte om det är skonsammare för batteriet att ladda hem vad man vill titta på istället först och sedan stänga av mobildata och spela upp nedladdade videor istället?! [/QUOT]
Det går givetvis åt mindre batterikraft att läsa befintliga data från SD-kort eller minne än att kommunicera data över mobilnätet.
Sedan är det också riktigt att vissa telefoner stänger även av GPS- mottagaren i flygläge men då har jag hittills lyckats slå på den manuellt.
Vill du ha full funktion på telefonen så är det till att släpa med sig power bank så det räcker. Det här med reducering av batterianvändning genom flygläge använder jag själv bara när det ändå inte finns täckning för mobilen, oftast i fjällen.
Solcellspaneler bör vara ordentligt överdimensionerade eftersom den laddningsström dom ger reduceras KRAFTIGT vid mulet väder.
10W är minium för solpanel, en 20W räcker väldigt långt och ger ladd även vid mulet och en stund vintertid om solen syns
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg