Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact?

Hej! Det lär ha skrivits ett och annat om detta redan, men jag undrar vilken eller vilka appar jag kan ladda ner för att kunna använda Gps under längre tid i fjällen där det inte finns någon täckning? Det viktigaste är ju egentligen de exakta koordinaterna; man har ju fysiska kartor med sig.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej! Det lär ha skrivits ett och annat om detta redan, men jag undrar vilken eller vilka appar jag kan ladda ner för att kunna använda Gps under längre tid i fjällen där det inte finns någon täckning? Det viktigaste är ju egentligen de exakta koordinaterna; man har ju fysiska kartor med sig.
i och med att mobilen använder sig av internet för att nå gps sateliterna så kommer det inte att funka ens med offline kartor.
tyvärr.

Provade det när jag var i Belgien. Funkade inte.

i och med att mobilen använder sig av internet för att nå gps sateliterna så kommer det inte att funka ens med offline kartor..

Jodå, det fungerar alldeles utmärkt. "a-gps" - den funktion där mobilen tar hjälp av lite datakommunikation för att skynda på positioneringen är inte nödvändig, du kan använda mobilen som gps helt utan täckning eller till och med utan sim-kort om du vill. Däremot kräver en del (men inte alla) appar kontakt med mobildatanätet för adress-sökning och turn-by-turn-navigering i vägnätet, och förstås för att hämta kartdata om det inte förladdats, men det är en annan femma - nu handlade det ju om fjällvandring.

Det finns drösvis med bra kartappar till mobiler. Om du är nöjd med att enbart hämta koordinater med mobilen för att använda dem på din papperskarta så duger ju en enkel app som KTrans. Fördelen under vandring är kanske att en sån app startar snabbt, och inte slukar så mycket batteri innan den spottar ur sig koordinaterna.

Men förmodligen vill man ändå ha en app som också åtminstone kan visa din position på en förladdad terrängkarta. Sen Lantmäteriet släppt kartdatat fritt har alternativen blivit fler och billigare, men vill man ha en kompetent app som har mer än de mest grundläggande funktionerna, och som dessutom har en riktigt snygg och uppdaterad terräng/fjäll-karta så är ViewRanger fortfarande det bästa jag stött på. Man betalar en peng för kartorna, men de är av bra kvalitet och appen fungerar klockrent off-line. Det går också att köra gratis-kartor av olika slag, även för nedladdning och off-line-användning.

Några andra alternativ att kika på kan vara b-bark, MapApp Topo och Orux maps.

Själv kör jag Locus Maps med Fjällkartan och Terrängkartan. Funkar bra och som nämnts ovan, även i flygplansläge / utan 4G-täckning.

Jag använder MapApp Topo på min Z5. Den fungerar kanon för mig. Gillar kartorna bättre än t ex lokalsinne. I fjällen är det riktiga fjällkartan och övriga landet gröna kartan. Tyvärr var de sista kartorna jag laddade ner utanför fjällen annorlunda. De bytte detaljrikedom när man zoomade. Störde en del. Oklart om de bytt kvalitet på alla kartrutor.

En mobil fungerar utmärkt off-line för navigering så länge fri sikt finns till sateliterna. Tycker Orux maps är en väldigt bra app till Android, dessutom gratis.Använder den med nedladdade satelitbilder och med fjällkartan.

Appar

Testa Maps.me eller Viewranger. De funkar utan internet/mobilnät. Bara man laddar ned kartan över området innan. Funkar alltså utomlands också, vilket jag använder när jag är utomlands.Kost noll spänn då alltså att använda mobilen som karta.

Vad menar du med längre tid? Tänker du ha mobilen på hela tiden och navigera med? Har du karta och kompass så ser jag inget större behov av det. Så länge det är sikt så är det lätt att orientera sig i fjällen.

Jag använder också MapApp Topo ibland när jag är ute men bara om jag är i områden där jag hittar hem även om mobilen lägger av. I MapApp Topo ser du koordinaterna direkt även om du bara har översiktskartan nedladdad. Du kan även köpa de rutor du är med intresserad av (finns andra appar som har detta gratis).

Vilken app du än väljer så kolla att den använder samma koordinatsystem som du har på kartan. I MapApp kan du välja mellan RT90, SWEREF99 och WGS84. Det är inte så kul att stå på fjället och omvandla från tex latitud och longitud.

Tack för tipsen! Ska ladda ner och testa lite olika appar i god tid innan. Annars har jag ju gott om tid att prova olika appar under vandringen också och avinstallera dem jag inte gillar.

Jag tänker att GPS - förutom att fungera som en extra säkerhet i fjällen - är ett fantastiskt hjälpmedel att använda som stöd när man inte är riktigt säker på var man befinner sig för att mycket snabbare "hamna på rätt köl" igen. När det finns är det ju en bekvämlighet. Det är lätt hänt att man tappar kontakten med ledmarkeringarna i fjällen eller blir förvirrad av alla små skogsröjningsspår det finns i skogen och inte är säker på vart de leder , trots mycket detaljerade kartor. Men min erfarenhet är annars att det är lättare att hitta ute i terrängen än i mycket tättbebyggda områden. Att hitta ut ur Örebro och in på rätt småvägar hade jag aldrig klarat av utan detaljerade kartor OCH kompass. (Jag tar Örebro som exempel, eftersom jag planerar en eller ett par vilodagar där.)

Vad menar du med längre tid? Tänker du ha mobilen på hela tiden och navigera med? Har du karta och kompass så ser jag inget större behov av det. Så länge det är sikt så är det lätt att orientera sig i fjällen.

Jag använder också MapApp Topo ibland när jag är ute men bara om jag är i områden där jag hittar hem även om mobilen lägger av. I MapApp Topo ser du koordinaterna direkt även om du bara har översiktskartan nedladdad. Du kan även köpa de rutor du är med intresserad av (finns andra appar som har detta gratis).

Vilken app du än väljer så kolla att den använder samma koordinatsystem som du har på kartan. I MapApp kan du välja mellan RT90, SWEREF99 och WGS84. Det är inte så kul att stå på fjället och omvandla från tex latitud och longitud.

Hmm... Jag testade den precis här i stan. Men det är bara de två första siffrorna i koordinaterna som är helt stabila och den tredje som är någorlunda stabil; resten av siffrorna fluktuerar helt även när jag står helt stilla. Jag har korrigerat till samma koordinatsystem och den visar att jag befinner mig 4,3 km ifrån min verkliga position!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips