Bästa .22 halvautomaten?

Söker efter en trevlig .22 halvautomat för diverse skjutövningar. Har tittat lite på Ruger 10/22 samt Remington 597. Något ni rekommenderar?

/Johan ES
 
22lr automat

Är själv på jakt efter en 22:a. Det jag har hört om ruger är att 10/22 med nosband inte är något höjdhopp var det gäller precision.
//Jörgen
 
Ruger

Jodå med ett hyfsat inskjutet Kikarsikte så har man bra precesion men Ruger , har provat den å är riktigt nöjd, hade köpt en sån om jag iinte redan hade en Anschutz vilken jag kan rekommendera men som inte är en halvautomat.
 
Re: Ruger

sunemagns; sa:
Jodå med ett hyfsat inskjutet Kikarsikte så har man bra precesion men Ruger , har provat den å är riktigt nöjd, hade köpt en sån om jag iinte redan hade en Anschutz vilken jag kan rekommendera men som inte är en halvautomat.

Vad har kikarsiktet med vapnets precision att göra ???
vapnets precision ser man om man skruvar fast det i en skjutstol, då kan inget annat än vapnet avgöra vapnets precision !

Eller !?

Patrik
[Ändrat av Stående 2003-07-03 kl 15:37]
 
Tillförlitlighet?

Hur är det med tillförlitligheten för en halvautomat i så klen kaliber?
Kärvar det någon gång? Isåfall, hur ofta?
Har svårt att tänka mig att en så liten patron ska klara av att ladda om ett gevär.

/BAX
 
Javisst är det så!!

Självklart är det så att inte kikarsiktet avgör precisionen på ett gevär men ofta när det gäller 22or , så är dom inte utrustade med nåra kvalitetskikare direkt , därför menar jag att det är viktigt att köpa till ett bra sikte . för gör man det så är det inga som helst problem att skjuta riktigt täta skottserier på 50 med en Ruger .
Med andra ord, ja Ruger är en välskjutande bössa ( i alla fall de jag provat) . Hurvida det fungerar rent mekaniskt med omladdning osv. så är det samma där jag har inte haft nåra problem med det.
 
Re: Tillförlitlighet?

BAX; sa:
Hur är det med tillförlitligheten för en halvautomat i så klen kaliber?
Kärvar det någon gång? Isåfall, hur ofta?
Har svårt att tänka mig att en så liten patron ska klara av att ladda om ett gevär.

/BAX

Jag vet inget om det aktuella vapnet. Men det har inte någon betydelse vilken kaliber man har om man inte bygger vapnet "rätt"
Bästa sättet att komma fram till svar på din fråga är som du nu har gjort, frågat andra!

Men det bör vara någon som har ett eller känner någon som har ett eller så !
Kalibern har vart fall inget med om den ska ladda om eller ej.

Om man ser på pistoler ( som jag vet massor om ) så funkar dom bra i denna kaliber. Det finns dock vissa märken och modeller som kärvar mer än andra. Skillnaden mot ett gevär är inte något större. Lite längre pipa och kolv !
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.