Bäst mobil för gps och kompass med minkarta?

Hej alla kunskapsmästare!
Dags att byta mobil. Vilken är bäst? För användning med minkarta-appen. Tålig och med bra kompass och gps. Så lite annat tjafs som möjligt.

Ulefone kanske? Har ingen erfarenhet själv, men som ”utemobil” tycks de uppfylla flera krav på pappret och är förhållandevis billiga.

L2 gps, vattentät och hyggligt stor skärm tycker jag är minimumkrav för köp av en ny mobil i dag som skall användas för uteliv.

Jag är fast i Appleträsket och tycker de fungerar helt okej för navigering.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Finns nog många bra. Bästa upplösning och oleadskärm samt lång livslängd dvs många uppdateringar skulle jag prioritera.

Thure

Ulefone kanske? Har ingen erfarenhet själv, men som ”utemobil” tycks de uppfylla flera krav på pappret och är förhållandevis billiga.

Jag har haft en Ulefon 12 något år, hårdvaran är jättebra men mjukvaran är lite buggig.

Det sämsta är supporten/servicen om man vill uppdatera mjukvaran....katastrof.

Svårt att hitta mobilet "utan tjafs" idag men tålig och med möjlighet att byta fysiskt batteri och IPklassad är Samsung galaxy Xcover 7 pro. Jag har en sådan och är nöjd men den "har tjafs" också - och fungerar även bra som vardagsmobil. Mycket "tjafs" kan stängas av för att spara batteri. Kompass har nog alla mobiler lika bra/dålig, dvs det är egenligen en GPS funktion som kollar åt vilket håll du rör dig och funkar dåligt helt stillastående.

påklistrat skyddsglas förlänger livstiden och kan du tänka dig att ha plånboksfordral så har du ytterligare sänkt oddsen för skärmhaveri.

/Patrik

Utbytbart batteri som på xcover innebär viss risk för vattenskada.

Flygplansläge är bra idé om man använder sin vanliga mobil för navigation på längre turer.

Oled skulle jag skrivit.

Analog kompass föredrar också jag, mobilen funkar dåligt i varje fall för mig, men t ex Garmins GPS-klocka Fenix 3 har hyggligt fungerande kompass.

Thure

Kompass har nog alla mobiler lika bra/dålig, dvs det är egenligen en GPS funktion som kollar åt vilket håll du rör dig och funkar dåligt helt stillastående.
/Patrik

Vilket i så fall förefaller lite konstigt.
Mobilen vet ju vart den/du befinner dig med hjälp av GPS, då borde den samtidigt via informationen från sateliterna kunna beräkna väderstreck på ett hyffsat noggrant sätt kan man tycka ?

Teoretiskt borde satelliterna kanna veta exakt vart dom befinner sig,

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips