Bärsystem/ryggsäck

Hej!

Jag vet inte exakt vad jag ska kalla det, men letar efter ett ryggsäcksliknande bärsystem (förmodligen ramryggsäck/mes), men där själva säcken är borta.
Tex på Bergans Finnmark 100l kan man plocka bort säcken:
https://www.outdoorexperten.se/p-12220-bergans-finnmark-100-l.aspx
Men det känns ju lite dumt o köpa en ryggsäck o sen slänga säcken... :)

Nån som har något förslag? (Som exkluderar att jag bygger ihop nåt själv)

Tack på förhand!

Det skall gå att köpa reservdelar från Bergans så du kan nog kolla med dom.
Du har ju deras Powerframe 130L som du kan kolla ramen på innan du bestämmer dig

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En Haglöfs Grönland (eller något motsvarande "ointressant" av Fjällräven-
tillverkning) köper du för några hundralappar på loppisar, blocket eller tradera...
Och bärsystemet är ju exakt detsamma som de som sitter på jämnåriga men
mera intressanta/efterfrågade modeller...

Alaska/grönland låter som ett bra tips. Jag fick min för 39kr på second hand och senast igår såg jag en på myrorna på Götgatan för 200kr (köpte den ej). Om jag minns rätt var det med y-systemet men inte det senaste med mer stoppning.

Så bor du i stockholm får du skynda dig dit :)

Säcken är ju 30år gammal så den kan man väl kassera med gott samvete. Eller ge bort till någon vars säck är mer sliten.

/Gustav

Håller med om att man borde kunna göra riktiga fynd av ramryggsäckar på t.ex. Blocket.
Men dessutom så har jag för mig att militären har bärselar för diverse, bl.a. kabelrullar. Om det finns ett välförsett överskottslager i närheten så kan det kanske vara värt att kolla, eller googla?

Hej!

Jag vet inte exakt vad jag ska kalla det, men letar efter ett ryggsäcksliknande bärsystem (förmodligen ramryggsäck/mes), men där själva säcken är borta.
Tex på Bergans Finnmark 100l kan man plocka bort säcken:
https://www.outdoorexperten.se/p-12220-bergans-finnmark-100-l.aspx
Men det känns ju lite dumt o köpa en ryggsäck o sen slänga säcken... :)

Nån som har något förslag? (Som exkluderar att jag bygger ihop nåt själv)

Tack på förhand!

Jag kan ev. ha en FJ-mes i mina gömmor som du kan få. Betydligt bättre alternativ än Grönlandsramen - men Odd håller inte med om det... :)

Ramen till 70 L, K är bra också, finns billigt på butiker för militärt överskott.

Mats

Hej!

Tack för alla svar!

Jag är inte van vid ramryggsäckar. Mitt främsta förutfattade aber är att det blir ett glapp mellan axlarna och ryggan (att nacken är för långt bort relativt ryggan). Jag vill att ryggan ska sitta som klistrad där; annars hamnar tyngpunkten för långt ut och man man måste gå framåtböjd. Det problemet finns inte iaf med min vanliga fjällrygga.

Nå, så jag testar den där fjällräven fire brigade. Jag är inte van vid FR, men maken till trassliga inställningar. På min Granit Gear kan allt justeras när ryggan sitter på ryggen, utom längden på just ryggen. På FR är alla remmar ihopveckade på ett för mig onödigt komplicerat sätt. Men jag kan ju fått allt om bakfoten och helt missar hur man ska göra! Men för mig som är 183cm framstår ryggan som väldigt kort? Känns skumt... Jag kan inte dra åt som jag vill mot axlarna: är det jag som ställer in fel?; är den här modellen konstig?; är ramryggor så att det blir en glipa där?
Det känns som svårt att utvärdera hur jag ska gå vidare när jag inte vet vad som är fel.... :)

Här är två bilder där jag försöker illustrera mitt problem, med rosa skosnören till hjälp... :)
I den första sitter ryggan som den gör när jag försökt ställa in den.
I den andra sitter den som jag vill genom att jag drar åt i skornörena.

Vad gör jag för fel i inställningarna? :)

Bilagor

• 20170928_173226.jpg
    20170928_173226.jpg
    23.2 KB · Visningar: 729
  • 20170928_173249.jpg
    20170928_173249.jpg
    21.2 KB · Visningar: 658

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg