ramryggsäck/mes

Camp trails från Irland tillverkade tidigare bra ramryggsäckar. Min hustru kör fortfarande på en sådan med uppgraderat bärsystem från fjällräven. Jag har precis fått min svärfars gamla camp trails. Många fickor, stor volym och lätt. Borde finnas en del sådana på säljsajter.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
En slitvarg som jag gillar men väger dock därefter är ju lk70 som hängt med nu ett tag i mina ägor. Och håller måttet ännu på 70 l kommer man ändå långt bort.
 

Bilagor

  • lk70.jpg
    lk70.jpg
    12.6 KB · Visningar: 1,117
Bergans Powerframe på 130/158 liter eller Norrönas liknande är ju byggda för stor volym och/eller tung last. Tyvärr så finns det inte så mycket liknande för mindre volymer. Just kravet på bärsystemet är större ju tyngre du bär. För och nackdelar finns på både utvändig och invändig ramkonstruktion.
 
Enda nackdelen med just Fjällräven Gyro är de enligt min erfarenhet alltför tunnt vadderade axelremmarna som behöver bytas ut om man tänkt bära tyngre vikter.
Jag beställde nya axelremmar och avbärarbälte till min Gyro från Fjällräven. Några hundralappar och ryggan är klart mycket bättre.
 
En slitvarg som jag gillar men väger dock därefter är ju lk70 som hängt med nu ett tag i mina ägor. Och håller måttet ännu på 70 l kommer man ändå långt bort.
Håller med, jag gillar också lk70 :). Dock väger den in på ca 4kg, vilket är *lite* i överkant. Majoriteten av vikten ligger dock i säcken, så vill man bara ha en ram + axel- och avbärarremmar så kan den vara ett bra, och billigt, alternativ.
 
Jag håller med Magrom :)

Jag testade och provade en mängd olika ryggsäckar under 60-talet och fastnade för Camptrail - och använde sedan Camptrail under många år. Den är mycket tålig i både ram och säck, till och med extremt tålig.
Bra remmar, bra vadderingen och avbärarbältet fungerade perfekt för mig.

Om du fastnar för Camptrail var noga med att du köper en i rätt storlek för just dig. Den finns, om jag minns rätt, i tre storlekar. Jag är 192 cm och den största storleken passade mig perfekt - mellanstorleken passade inte alls.

Thomas
 
Det här med ramstorleken tål att betonas.

Samma sak med cyklar som med ramsäckar. Med rätt storlek blir allt mkt bekvämare.

Kan kanske vara en förklaring till att det säljs mindre ramsäckar idag än på 70-talet. Det är ofta enklare att hitta en justering på rygglängd och axelremmar bröstremmar toppstramare etc som är funkis med en softpack.

Jag tror att det också ligger bakom hur jag trivts med de ramsäckar jag använt. Den ramsäck som jag trivts bäst med är en Bergans med aluram som tillverkades på 70-talet medan ryggen och framför allt nacken inte kom överens med en Haglöfs Grönland.

Angående kolfiberlaminat så är det ett sätt att skräddarsy en ram och att spara vikt. Men aluminium är också ett mkt bra rammaterial. Formen och storleken på ramen betyder nog mer än något hekto hit eller dit.

Ramar kan paja av oförsiktig hantering t ex under flygtransport. Det kan vara ett skäl att välja softpack när man skall flyga till och från en vandring.

Thure
 
Jag beställde nya axelremmar och avbärarbälte till min Gyro från Fjällräven. Några hundralappar och ryggan är klart mycket bättre.

De senare utgåvorna av Gyro hade mer förstärkningar både på axelband och avbärarbälte.

Jag själv sydde på egna förstärkningar på axelband och avbärarbälte samt ordnade en toppstramare för att kunna dra ryggan närmare ryggen så den inte vinglar så mycket. Inte ett tips till den som inte orkar vara litet omständig!
 
Det här med ramstorleken tål att betonas.

Samma sak med cyklar som med ramsäckar. Med rätt storlek blir allt mkt bekvämare.

Kan kanske vara en förklaring till att det säljs mindre ramsäckar idag än på 70-talet. Det är ofta enklare att hitta en justering på rygglängd och axelremmar bröstremmar toppstramare etc som är funkis med en softpack.

Thure

Fast att det inte skulle gå att justera dagens utanpåliggande ramar stämmer inte. Tvärtom så är bärsystemen oftast mycket avancerad.

Bergans Poweframe har alla finesser som justerbar rygg, toppstramare, bröstremmar, justerbar axelremmar, justerbar kraftigt höftbälte. Systemet kallar de QSS.

När det gäller Norrönas kraftiga säck beskriver de själva sitt bärsystem så här;

"" Synkroflex™
Norrønas bärsystem för tung packning. Det är utvecklat i samarbete mellan svenska, norska och danska specialstyrkor och är godkänt av försvaret. Ramen är konstruerad för att skapa en jämn viktfördelning.

- Aluminimumram.
- Aluminiumskena mitt på ryggsäckens baksida. Höjdjustering av axelremmar.
- Höftbältesrotation med fäste längst ner på mittskenan.
- Stötdämpande Synkroflex-system längst upp på mittskenan.
- Formade axelremmar med stödjande skumvaddering.
- Toppspännen på axelremmarna.
- Axelremmar med integrerade axelkuddar.
- Justerbar bröstrem framtill på axelremmarna.
- Användarlängd 170–190 cm.
- Vikt: 25 till 35 kg. ""

Däremot så har mina gamla FR Gyro Raven eller Haglöfs Grönland långt ifrån samma faciliteter men skulle med lite teknisk uppdatering fungera mycket bra.
 
Ny-sydd

Minns att jag här i forumet läste om en kille som sydde en egen ramryggsäck, mycket proffsigt gjord, och monterade på en gammal Fjällräven-ram. (Alla ursprungliga remmar, sliten säck, osv. kastades, det som blev slutprodukten var en splitterny ramryggsäck i egen design.)
 
Hej!

Tack för alla svar och kommentarer!

Det är, som sagt, synd att det finns så få moderna ramryggsäckar i Sverige. Man måste ju pröva dem innan man bestämmer sig; är ju väldigt personligt vad som passar. Jag vill inte ägna min fritid åt att skicka ryggsäckar fram och tillbaka över världen.... :)

Jag är inte ute efter en mes för att bära särskilt tungt, utan för att känna mig för om jag kan få förbättrad funktion/komfort. Helst vill jag nog ha ett modulärt system med ett gäng vattentäta packpåsar som monteras på ramen. Gillar inte att packa upp och rota i säcken hela tiden utan vill bara plocka fram de saker man behöver direkt.

Det potentiella bekymret med en mes är ju om man kan få samma bärkomfort som med en intern ram. Särskilt om man kan dra åt så att säcken sitter som gjuten längs axlarna. Tidigare mesmodeller jag testat är hemska map detta; de har inte gått att dra åt ordentligt, så säcken hänger en bit ut: suboptimal ergonomi...
 
Den första FR jag köpte 90 l med träram vägde in under kilot. Det tråkiga var att den typen av nylon brann som tände. Höftbälte värt namnet saknades, men med ett påsytt av amerikansk modell så vägde den fortfarande under 1,2 kg.

god tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JimmyPH Packa ramryggsäck Fjällvandring 12
petmay Information om "Haglöfs Turist" ramryggsäck? Fjällvandring 4
serenade Ramryggsäck Fjällvandring 58

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.