ramryggsäck/mes

Jag är inte ute efter en mes för att bära särskilt tungt, utan för att känna mig för om jag kan få förbättrad funktion/komfort. Helst vill jag nog ha ett modulärt system med ett gäng vattentäta packpåsar som monteras på ramen. Gillar inte att packa upp och rota i säcken hela tiden utan vill bara plocka fram de saker man behöver direkt.

Jag använder min fjällräver ram från 1969 på det sätt som du beskriver. Ram och bärsystem väger 1140g. Sätter tältet längst ner. Till det behövs ingen vattentät säck om man packar det rätt. Ovanpå det en 13 l torrsäck på tvären med allt att sova i plus byteskläder. Den behöver inte öppnas under dagen. Högst upp en torrsäck om 40 l som innehåller mat, kök och allt annat. Räcker gott för en tur på 12 dagar. Regnöverdrag behövs inte. Vid min senaste tur på 11 dagar vägde alltihop 16,5kg vid start. Då ingick systemkamera, kikare, gps med extra batterier och nödsändare. Tält och kök delades. Torrsäcken om 40 l är lite väl stor för att hitta alla grejor i. Kommer kanske att övergå till 2st om 20l istället. Med genomtänkt packning av framförallt maten kommer en av dessa då inte att behöva röras förrän efter flera dagar.
 
"Det potentiella bekymret med en mes är ju om man kan få samma bärkomfort som med en intern ram. Särskilt om man kan dra åt så att säcken sitter som gjuten längs axlarna. Tidigare mesmodeller jag testat är hemska map detta; de har inte gått att dra åt ordentligt, så säcken hänger en bit ut: suboptimal ergonomi..."

Haglöfssäckarna har en topprem att dra in säcken mot ryggen, min skarjaX sitter som gjuten om jag drar åt axelremmarna och sen toppremmarna.
 
Jag använder min fjällräver ram från 1969 på det sätt som du beskriver. Ram och bärsystem väger 1140g. Sätter tältet längst ner. Till det behövs ingen vattentät säck om man packar det rätt. Ovanpå det en 13 l torrsäck på tvären med allt att sova i plus byteskläder. Den behöver inte öppnas under dagen. Högst upp en torrsäck om 40 l som innehåller mat, kök och allt annat. Räcker gott för en tur på 12 dagar. Regnöverdrag behövs inte. Vid min senaste tur på 11 dagar vägde alltihop 16,5kg vid start. Då ingick systemkamera, kikare, gps med extra batterier och nödsändare. Tält och kök delades. Torrsäcken om 40 l är lite väl stor för att hitta alla grejor i. Kommer kanske att övergå till 2st om 20l istället. Med genomtänkt packning av framförallt maten kommer en av dessa då inte att behöva röras förrän efter flera dagar.

Bumpar en gammal tråd med en fråga.

Hur fäster man drybags på ramen på ett bra sätt?
 
Hej! Är sugen på att införskaffa en ram och då fastnad för eberlestock f1 mainframe. Någon med erfarenhet som kan ge lite synpunkter på den?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JimmyPH Packa ramryggsäck Fjällvandring 12
petmay Information om "Haglöfs Turist" ramryggsäck? Fjällvandring 4
serenade Ramryggsäck Fjällvandring 58

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.