Bärmes

Hej,

Jag letar med ljus och lykta efter en bärmes för transport av bl.a Tentipitält, liggunderlag och sovsäckar. Fjällräven och Tentipi har båda bärmesar i sortimentet som hade fungerat utmärkt men jag undviker gärna att lägga nästan 3000:- på detta.

Någon som har en bärmes eller en äldre ramryggsäck att sälja?

mvh
Sonny
 
Haglöfs Alaska - sannolikt den bästa ramryggsäck som fanns under 80-90 talet. Inte så mycket beroende på säcken
i sig utan beroende på själva (Grönlands-)ramen (som den delade med samtida Grönlands- och Baltoro-säckar)
som INTE var av svetsad rundrörsaluminium - utan av nitade fyrkantsaluminiumrör, vilket gav en mycket högre
livslängd, styrka och användbarhet. (Ingen risk för utmattningssprickor i svetsarna!)

Jag har samlat på mig några dussin Haglöfssäckar under åren - för att ha en Alaska vardera av alla de fem färger
som tillverkades och för att säkerställa att samtliga är försedda med både ramförlängare och dubbla packsäckar.
De flesta av de fem har även en Mantorsele tillgänglig...

Och för att komma dit så har det blivit ett antal överex som blivit just över - efter att ha sammanställts av Tradera-
etc -inköp som fått offra något för att skapa de fem kompletta exemplaren... Ligger nu och skräpar i garaget, och
är för jobbigt att sälja/packa/skicka...
/Odd
 
Ta ett par varv på loppisar i närområdet. I t ex linköping och Uppsala finns det nästan alltid några exemplar sv ramsäckar för någon hundring så rent statistiskt borde du också kunna hitta något.. T o m myrorna brukar har skapliga priser. Prova med tung vikt. Hittar du flera som verkar funka så köp rubbet.

Ta hem och prova ordentligt. Lär dig hur den/de justeras.
Eventuella säckar,som inte funkar lämnar du in igen. Någon hundring till välgörenhet är det värt att prova grejerna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.