• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Saknar du likasinnade kamrater?

Jag tillhör den skaran som tycker att jag ofta saknar likasinnade till mina aktiviteter.
När man studerar inläggen i forumen här på Utsidan kan man tro att teknik och utrustning är det som vållar störst bekymmer i det dagliga friluftslivet, detta tror jag i verkligen är helt fel.
Ibland dyker det upp en tråd där .ex. "Vandringskompis sökes" men dessa trådar tenderar nästan alltid att bestå av en massa inlägg som säger att det var en bra idé men det blir sällan något konkret av det.

Ett sätt att lösa detta är att kommunicera via epost-listor. Jag har tidigare goda erfarenheter från detta. Man anmäler sig till de listor man har intresse av, sedan är det bara att skicka ut meddelanden när man vill göra nåt och de som är sugna hänger på. Fördelen mot inlägg i forumen är att det når dem som verkligen är intresserade och inte alla, dessutom behöver man inte aktivt leta efter infon utan är det något på gång så kommer det ett email.

Eftersom jag själv har tillgång till nödvändig teknisk utrustning har jag lagt upp ett antal listor för detta ändamål.
Reglerna för dessa listor är att alla former av aktiviteter är välkomna, från spontana turer utlysta kvällen innan liksom veckolånga fjällvandringar med längre förberedelsetid. Däremot inga diskussioner om utrustning och teknik, för sådant fungerar Utsidans normala forum utmärkt.
Man måste vara medlem med sin emailadress på en lista för att kunna skicka ut meddelanden på den. Eftersom man själv är medlem så ser man att det fungerar genom att man får tillbaka sitt eget meddelande inom några minuter.

Dessa listor finns upplagda i dagsläget:
kajak@radbo.org
segling@radbo.org
skidtur@radbo.org (fjällvandring vintertid)
vandring@radbo.org
skridskor@radbo.org
mtb@radbo.org
multisport@radbo.org
skidor@radbo.org
(längdskidåkning)
aventyr@radbo.org (övriga äventyr)

Anmälan
Skicka ett tomt email till listan men lägg till -join framför @-tecknet.
Exempelvis, för att anmäla dig till kajaklistan ska du maila till
kajak-join@radbo.org
Jag lade också upp en hemsida för att underlätta för er, på http://radbo.org/kamrat är det ännu lättare att anmäla sig.

Jag hjälper gärna till om nåt är konstigt, maila i så fall till admin@radbo.org.

Mvh
Martin
 
För hela Sverige

Jag fick frågan om geografisk spridning på medlemmarna för dessa listor.

Svaret är att vi tills vidare kör samma listor för hela Sverige, skulle det bli för många medlemmar och inlägg så kan vi dela upp det mellan östkust/västkust eller nån annan bra indelning.

// Martin
 
Fler listor?

En annan fråga var om det går att lägga upp fler listor, t.ex. för klättring, och svaret är att det går bra.
Skriv gärna här i forumet vilka önskemål ni har så kan alla ta del av dem.

// Martin
 
Ny lista: inlines

På önskemål från Jesper har jag nu lagt till en lista, nämligen inlines@radbo.org.

Så alla ni som gillar att åka inlines, bara att sätta igång nu.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.